Forsøksdyrenes dag 24.april
Moderator: Moderatorer
Forsøksdyrenes dag 24.april
FORBY DYREFORSØK!
• Dyreforsøk er falsk forskning
Alle dyrearter er forskjellige: Et stoff som er dødelig for marsvin kan være livreddende for mennesker. Tillit til dyreforsøk kan ha kostet oss en kur for AIDS. Årlig lider utallige mennesker av ”ukjente bivirkninger” som ikke lar seg avdekke ved å bruke dyreforsøk.
Firmaene som benytter dyreforsøk driver ikke veldedighet, men kommersiell industri. Ved å bruke en ”anerkjent” forsøksmetode som dyreforsøk unngår selskapene eventuelle søksmål ved bivirkninger hos forbrukerne, og nye produkter kan raskt sendes ut på markedet for å øke inntektene.
• Dyreforsøk er respektløst
Dyr er levende, følende skapninger og har egenverdi. Men allikevel blir de utsatt for elektriske støt, påført magesår og frarøvet søvn over lengre tid i forsøk. De blir avlet frem med psykiske og fysiske lidelser. De blir sultet og tvunget til å innta giftige stoffer.
Til tross for at dyr har samme evne til å føle frykt, smerte og frustrasjon som mennesker, drepes over 1,5 millioner dyr i norske dyreforsøk hvert år.
• Dyreforsøk må forbys
Samfunnet kan ikke akseptere en forskning som reduserer dyr til verdiløse forskningsverktøy - og samtidig setter menneskers liv og helse i fare.
Undertegnede oppfordrer norske politikere til å ta første skritt i retning av et forbud mot dyreforsøk:
- Innfør prinsipielt forbud mot bruk av dyr i forskning, i motsetning til dagens generelle tillatelse.
- Forby dyreforsøk og avliving av dyr i undervisningsformål.
- Opprett et statlig fond for alternativer til dyreforsøk.
Dette er kopiert fra NOAH. Gå inn på http://www.noahonline.org/24.april/index.html for mer informasjon. Vis at du bryr deg. Jeg får desverre ikke anledning til å bli med i demonstrasjonen, det fordi jeg bor i Stavanger.[/b]
• Dyreforsøk er falsk forskning
Alle dyrearter er forskjellige: Et stoff som er dødelig for marsvin kan være livreddende for mennesker. Tillit til dyreforsøk kan ha kostet oss en kur for AIDS. Årlig lider utallige mennesker av ”ukjente bivirkninger” som ikke lar seg avdekke ved å bruke dyreforsøk.
Firmaene som benytter dyreforsøk driver ikke veldedighet, men kommersiell industri. Ved å bruke en ”anerkjent” forsøksmetode som dyreforsøk unngår selskapene eventuelle søksmål ved bivirkninger hos forbrukerne, og nye produkter kan raskt sendes ut på markedet for å øke inntektene.
• Dyreforsøk er respektløst
Dyr er levende, følende skapninger og har egenverdi. Men allikevel blir de utsatt for elektriske støt, påført magesår og frarøvet søvn over lengre tid i forsøk. De blir avlet frem med psykiske og fysiske lidelser. De blir sultet og tvunget til å innta giftige stoffer.
Til tross for at dyr har samme evne til å føle frykt, smerte og frustrasjon som mennesker, drepes over 1,5 millioner dyr i norske dyreforsøk hvert år.
• Dyreforsøk må forbys
Samfunnet kan ikke akseptere en forskning som reduserer dyr til verdiløse forskningsverktøy - og samtidig setter menneskers liv og helse i fare.
Undertegnede oppfordrer norske politikere til å ta første skritt i retning av et forbud mot dyreforsøk:
- Innfør prinsipielt forbud mot bruk av dyr i forskning, i motsetning til dagens generelle tillatelse.
- Forby dyreforsøk og avliving av dyr i undervisningsformål.
- Opprett et statlig fond for alternativer til dyreforsøk.
Dette er kopiert fra NOAH. Gå inn på http://www.noahonline.org/24.april/index.html for mer informasjon. Vis at du bryr deg. Jeg får desverre ikke anledning til å bli med i demonstrasjonen, det fordi jeg bor i Stavanger.[/b]
-
- Alfatryne
Jeg syns ikke det er riktig å drive forsøk på hverken dyr eller mennesker. Det var jo ikke særlig pent det han legen gjorde i den konsentrasjonsleiren under hitlertiden heller.. (husker slett ikke navn på hverken fyren eller leiren...)
jeg syns ingen skal lide under andre med mindre de har sagt selv at det er greit..

jeg syns ingen skal lide under andre med mindre de har sagt selv at det er greit..
Dyreforsøk
Dyreforsøk er bare FORFERDELIGE!!!!!
Jeg har sett noen fryktelige bilder fra dyreforsøk og lest tekster om det, og jeg kan bare ikke skjønne hvordan mennesker klarer å gjøre sånne ting mot dyr??!!
Også fins det jo mange andre muligheter å gjøre forsøk, man må ikke bruke levende dyr til det!! Jeg håper at alle slags dyreforsøk snart blir forbudt overalt!!!!!

-
- Alfatryne
Jeg tror det er èn ting jeg syns er verre enn dyreforsøk... og det er i de uggbugglanda (nok engang husker jeg ikke hvilke land det gjelder), hvor de driver pelsdyrproduksjon og flår dyret levende for at pelsen skal være penere.. Jeg tror det er noe av det mest grusomme jeg noen gang har sett. fytte rakkern..! arrrgh...
Re: Forsøksdyrenes dag 24.april
Jeg er ikke imot dyreforsøk, men det er stor forskjell på hvordan forsøk foregår, både mellom land og mellom forskningsinstitusjoner. Mye av det chi siterer fra NOAH er direkte feil, og mye er i beste fall bare uopplyst propaganda. Hadde dyrevernsorganisasjoner tatt seg bryet med å heller følge opp på de sakene hvor det faktisk foregår ting som strider imot norsk lov for dyrevern, og her er ikke forskningsinstitusjonene verstingene, så tror jeg de hadde de fått langt mer støtte.
Heldigvis er regelverket strengt i Norge, og hvis det er ett sted det blir nøye overvåket så er det innen forsøksdyrinstitusjonene. Har noen av dere besøkt en forsøksdyrstall? Vet dere hva som foregår der? Det er viktig å få et nyansert bilde på hvordan den virkelige verden er, og det viser ikke NOAH, dessverre.
Det er klart at hvis man er interessert i å bruke legemidler man overhodet ikke kjenner virkningene (eller bivirkningene) til, hvis man ikke synes det gjør noe at det ikke blir gjort forsøk på å kurere sykdommer osv., så må man gjerne være imot dyreforsøk. Det finnes helt klart alternativer til forsøk med dyr, og disse alternativene kunne godt ha vært brukt i større omfang. En av grunnene til at de ikke blir det er faktisk penger! Det er i mange tilfeller billigere og enklere å bruke dyr, og dermed bevilges det ikke nok penger til alternativer. Men alternativene er ikke alltid tilstrekkelige for å kunne si noe om for eksempel et legemiddels virkning. Da må man ha testpersoner, og det er veldig, veldig få mennesker som er villige til å utsette seg selv for uprøvde legemidler. Så det blir et spørsmål om vi er villige til å gi fra oss videre teknologisk/medisinsk fremgang.
Man kan visstnok melde seg frivillig som testperson, uten at jeg skal gå så mye i detalj (jeg har ikke undersøkt det selv). Kanskje det er noe for dere som er totalt imot alle former for dyreforsøk?
Heldigvis er regelverket strengt i Norge, og hvis det er ett sted det blir nøye overvåket så er det innen forsøksdyrinstitusjonene. Har noen av dere besøkt en forsøksdyrstall? Vet dere hva som foregår der? Det er viktig å få et nyansert bilde på hvordan den virkelige verden er, og det viser ikke NOAH, dessverre.
Det er klart at hvis man er interessert i å bruke legemidler man overhodet ikke kjenner virkningene (eller bivirkningene) til, hvis man ikke synes det gjør noe at det ikke blir gjort forsøk på å kurere sykdommer osv., så må man gjerne være imot dyreforsøk. Det finnes helt klart alternativer til forsøk med dyr, og disse alternativene kunne godt ha vært brukt i større omfang. En av grunnene til at de ikke blir det er faktisk penger! Det er i mange tilfeller billigere og enklere å bruke dyr, og dermed bevilges det ikke nok penger til alternativer. Men alternativene er ikke alltid tilstrekkelige for å kunne si noe om for eksempel et legemiddels virkning. Da må man ha testpersoner, og det er veldig, veldig få mennesker som er villige til å utsette seg selv for uprøvde legemidler. Så det blir et spørsmål om vi er villige til å gi fra oss videre teknologisk/medisinsk fremgang.
Man kan visstnok melde seg frivillig som testperson, uten at jeg skal gå så mye i detalj (jeg har ikke undersøkt det selv). Kanskje det er noe for dere som er totalt imot alle former for dyreforsøk?

Bra innlegg, Heidi! Godt å få belyst flere sider av saken, slik at folk slipper å adoptere meninger!
Jeg er heller ikke imot dyreforsøk, men det finnes jo forskjell på dyreforsøk og, da!
Jeg er heller ikke imot dyreforsøk, men det finnes jo forskjell på dyreforsøk og, da!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz
Superratz
Det er jeg ikke helt sikkert på, men h&m selger også kosmetikk fra f.eks. montagne jeunesse eller christy, som ikke er testet på dyr... Her er en liste over kosmetikk uten dyreforsøk. Disse firmene har garantert, at de ikke tester kosmetikken på dyr. Jeg fant ikke christy på denne listen, men på produktene av christy står det alltid "against animal testing"...chi wrote:jeg kom til å tenke på en ting. er hennes og mauritz sin sminke dyretestet?
Her er listen:
Aloe Vera of America, Amway, Annemarie Börlind, Aubrey Organics, Auromère Ayurvedic Imports, Aveda, Avon, Beauty Without Cruelty, Beiersdorf, Biokosma, Bobby Brown, The Body Shop, Carma Laboratories, Chanel, Clarins, Clinique, Crabtree & Evelyn, Decleor USA, Donna Karan Beauty Company, Dr. Bronner's, Dr. Hauschka, Estée Lauder, Eucerin, Fernand Aubry, Forever Living Products, Gigi Laboratories, Goldwell, Joe Blasco Cosmetics, Paul Mitchell, Kiehl's Since 1851, Kiss My Face, KMS, La Prairie, Logona, M.A.C. Cosmetics, Mary Kay, Montagne Jeunesse, Natural Bodycare, Neways, Nexxus, Nivea, NuSkin International, Oriflame, Origins, Orlane, Prescriptives, Prestige Cosmetics, Revlon, Sebastian International, Sunrider International, Tommy Hilfiger, Ultima II, Urban Decay, Weleda
Jeg respekterer jo alle sin mening her, men jeg kan bare ikke skjønne hvordan folk, spesiellt de som selv har rotter, kan forestille seg hvordan disse dyrene blir kvælt på en helt grusom måte, blir tvunget til å svelge sjampo el. lign. eller blir skjært opp... og alt det bare for at vi mennesker får enda mere luksus... fins det ikke nok kosmetikk allerede? Da er det jo bedre å kjøpe kosmetikk/sminke som ikke er testet på dyr, enn å tenke på alle de stakkars dyrene som måtte lide bare fordi vi vil være penere... 

Forestill deg at en ny eyeliner kommer ut. Du har lyst på den, men så finner du ut den er testet på f.eks rotter. 'Fydda fydda' tenker man. og kjøper en annen isteden for. No worries.
Nå forestill deg at en ny kur for kreft eller HIV kommer ut, og den er også testet på rotter. Er det noen som kan ærlig talt si at de hadde nektet den kuren for seg selv, eller venner\familie? Jeg hadde ikke - jeg hadde bælma den ned i liters-vis, sikkert uten en eneste tanke for rottene som hadde hjulpet i dens kreasjon. Å ha 'kjæledyr' er egentlig et rart fenomen (syns jeg). Man kan se på en minigris og synes den er søt, men ha munnen full av bacon på samme gang. Sånn er vi, og jeg syns egentlig at det er greit.
Nå forestill deg at en ny kur for kreft eller HIV kommer ut, og den er også testet på rotter. Er det noen som kan ærlig talt si at de hadde nektet den kuren for seg selv, eller venner\familie? Jeg hadde ikke - jeg hadde bælma den ned i liters-vis, sikkert uten en eneste tanke for rottene som hadde hjulpet i dens kreasjon. Å ha 'kjæledyr' er egentlig et rart fenomen (syns jeg). Man kan se på en minigris og synes den er søt, men ha munnen full av bacon på samme gang. Sånn er vi, og jeg syns egentlig at det er greit.