Veterinæren kaller det hetterotte...

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Hm.. Er det egentlig noen forskjell på å kalle rottene våre "tamrotter" eller "hetterotter"? De er vel alle varianter av brunrotta, rattus norvegicus? Det spiller liten rolle for meg hva dyrlegen velger å kalle rottene våre, så lenge de ikke finner frem fella når de ser dem. :wink:

Jeg velger heller "hetterotte" enn "kloakkrotte", ettersom våre har finere vaner og ikke ville nedlate seg til å rote rundt i doskåla etter godbiter...eh, med et hederlig unntak i Tommeliten, som elsker å rote rundt i søppelposene når han er ute og patruljerer gulvet... 8)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Dyrlegen min kalte henne bare "rotte". Så jeg har en antibiotikaflaske stående i kjøleskapet merket "Rotta Skade" eller noe sånt.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Skaubytroll
Alfatryne

Post by Skaubytroll »

Hm.. Er det egentlig noen forskjell på å kalle rottene våre "tamrotter" eller "hetterotter"?
Mine rotter er kun hetterotter hvis de sitter i hetta mi, unntagen Spellemann, han er hetterotte hele tiden...

Men det å kalle alle tamrotter for hetterotter, blir som å kalle alle katter stripete. Ikke alle kattene er stripete, men noen ganger er det riktig..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Melody
Alfatryne

Post by Melody »

Skaubytroll wrote:
Hm.. Er det egentlig noen forskjell på å kalle rottene våre "tamrotter" eller "hetterotter"?
Mine rotter er kun hetterotter hvis de sitter i hetta mi, unntagen Spellemann, han er hetterotte hele tiden...

Men det å kalle alle tamrotter for hetterotter, blir som å kalle alle katter stripete. Ikke alle kattene er stripete, men noen ganger er det riktig..
Det er vel som om dyrlegen skulle skrive "stripetekatt" i stedet for "katt".
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Morgan's
Klatrer på møblene

Post by Morgan's »

Hmm.. Må si jeg er imponert. Hos dyrlegen min står det 'rotte' i journalene og han spør til og med etter farge og tegning. Og det for en bondeveterinær! :thu:
Hilsen!
Rose

Henrik Olavesen

Post by Henrik Olavesen »

bondeveterinærer er en bra ting.
Dyrlegen som minne foreldre brukte i fr.stad,var en strdyrsveterinær som egetlig ikke hadde noe erfaring om rotter.
men det ha gjorde var å få bøker og annet info for at han kunne hjelpe oss bedre neste gang.
han var veldig flink og glad i å lære nye ting om dyr.
Han skrev rottus norvegicus på resepten,å det er ikke så feil å skrive.
han sluttet som veterinær for 2 år siden,noe som var synd.
Nå bruker jeg volvat i oslo, de skriver bare rotter på resepten.

Skaubytroll
Alfatryne

Post by Skaubytroll »

Selv er jeg misfornøyd med dyrlegene i enebakk. De er ikke engang intressert i å lære seg noen verdens ting om dyr som er mindre enn griser.. Så hver gang jeg skal til dyrlegen må jeg inn til Oslo som tar ca en time herfra, avhengig av trafikken.
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Sitat:

Men finnes det noen som gjør forskjell på andre kjæledyr på samme måte? Har aldri hørt noen si:"Nei, vi har tamkatter, vi." Eller tamhunder versus villhunder/løshunder? Tamkaniner, tamhamster, tamgeit?...."tam-boa constrictor"...? 8)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Nja. Selv er jeg ikke stor fan av ordet "tamrotte", kaller det bare rotte som regel. Men når foreningen vår nå først heter "Norsk Tamrotte Forening" så blir den betegnelsen ofte brukt. (Og ja, den heter det, med orddelingsfeil og det hele ;))

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Hei
Synes å oppleve at om man snakker om "tamrotte" reiser ikke hårene seg på hodet til folk i den grad som når man bare sier "rotte".
"HEtterotte" er vel egentlig et ord jeg ikke har noe forhold til.
Men jeg er vel litt enig med Heidi i at rotte er et enkelt og greit ord.
mvh Julie

Melody
Alfatryne

Post by Melody »

Roger&Ingrid wrote:
Sitat:

Men finnes det noen som gjør forskjell på andre kjæledyr på samme måte? Har aldri hørt noen si:"Nei, vi har tamkatter, vi." Eller tamhunder versus villhunder/løshunder? Tamkaniner, tamhamster, tamgeit?...."tam-boa constrictor"...? 8)
Nei, jeg mener ikke at man MÅ kalle det tamrotte, men hetterotte er feil. Rotte er derfor et godt dekkende navn.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked