Noen spørsmål.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
Casanova

Noen spørsmål.

Post by Casanova »

Dumme lille meg har satt rottene inn på soverommet mitt,noe som har gått helt greit inntil i natt. De holdt er rabalder verre enn i en barnehage. Verken jeg eller hunden min fikk sove før jeg slepte(mildt sagt) buret ut på stua halv 4 i natt. De skal ikke stå på mitt rom mer! Tror ikke jeg har sovet en hel time samenhengende i natt.
Mens jeg lå våken dukket det opp et par spørsmål..

Hvor mange timer pr døgn sover en rotte? Hvor stor forskjell er det i søvnrutinen på en rotte på 1 år og en på 5 uker?

Dersom rotta får headtilt(sånn det skrives?), er det egentlig noe som kan gjøres da? Hvilke årsaker kan det komme av?

Ariadne

Post by Ariadne »

har gjort det til vane å ka de gå ute til jeg skal legge meg, så sover de også hele natten :)

Henrik Olavesen

Post by Henrik Olavesen »

Selv bor jeg så litte at jeg bor i samme room som rottene.
de er aktive fra ca 01.30 - 05-30(å da veldig aktive).
Etter noen uker med det bråket så hører man det ikke lenger,men når de har brunst er det ikke mulig å sove.
En rotte på¨et år sover mer en en på 1/2 år.
de sover i ca 6-8 timer hver dag.

Men jeg har testet ut musikk som gjør de rolige.
eks.jean michel jarre, lou reed, tinderstiks og Bach`s Art of the fuge.
Dette fungerer hos meg,kan være at din rotte ikke har så god smakk for musikk som minne
:wink:

Casanova

Post by Casanova »

Har aldri prøvd med musikk,kanskje det er en idè :?: :!: . Mine er te et par timer hver dag,men halvparten av denne tiden ligger de og sover.De siste agene har de fått mye mer morsjon pga Mio,den nye babyen som skal leke hele tiden. Alikevel holdt de det gående hele natten.

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Rottene mine bor på rommet mitt !
jeg er ssåpass vandt til dem at jeg ikke legger spesielt merke til de - Unatt når Dorris er i krangle hunøre eller en av rottene gnager på sprinklene:)

Ellers så tror jeg at det er en vane ting, de første ukene er grsomme.. Men etter hver legger man ikke så veldig merke tilde heller :D

Casanova

Post by Casanova »

Kan ikke forestille meg at jeg skal klare å bli vent til det. Når de holder på så vaier buret frem og tilbake mens rottene løper maraton.
Helt gale er de :)
Men så er jeg også ekstremt følsom for lyder når jeg sover. Skal jeg bli vekt om morgenen våkner jeg før mamma tar i dørhåndtaket.

Er for å si det sånn glad for at leiligheten jeg snart flytter til har flere rom :wink:

Men det er nok bare et tegn på at de er friske og har det bra,ellers så hadde det nok ikke kommet så mye bråk fra dem :D

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Folk er forskjellige!
Min eldste datter klarer ikke sove uten lyder fra dyr på rommet sitt.
Min yngste datter klarer ikke sove med lyder fra dyr på rommet sitt.
For min del kunne de fyrt av svære kanoner utenfor vinduet og jeg hadde nok ikke våknet.
Så rottene våre....jeg vet ikke en gang om de bråker veldig om natten....men i følge min yngste datter er det et fryktelig spetakkel på dem. :)
mvh Julie

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Dersom rotta får headtilt(sånn det skrives?), er det egentlig noe som kan gjøres da? Hvilke årsaker kan det komme av?
Ja, det er det - og veterinæren din er den som skal gjøre det. Regelen er at rotte settes på antibiotika for øreverk + fullfører kuren før andre alternativer vurderes.
Anita

Locked