Det jeg lurte på nå er om noen har noen innspill og komme med? Forslag til forandrandringer? Ting jeg har glemt? Hva som helst egentlig?
Og så skal jeg legge den ut på siden min

Og må si at den blir litt rorete her på forumet
Noen utvalgte svar:
o De får alle dyrene fra oppdrett i Sverige, sier de.
o De importerer i små puljer fra Sverige i ny og ne, samt tar imot fra private som har fått kull de ikke blir "kvitt".
o De avler de opp selv . De plukker ut de mest spesielle , dumbo foreksempel . Uten og ta hensyn til arvelige defekter , lidelser og aggresjon . Eller så tar de fra privat personer eller importerer fra Sverige.
o De avler selv. De har en avls rotte (hunnrotte) som de får parret med en gang de er kvitt ungene fra forrige kull.
o De får rottene fra privatpersoner.
o De tar hovedsaklig inn alle rottene sine fra en fast leverandør i Sverige.
o De har egen oppdrett på rotter.
o De tas hovedsaklig inn fra mer seriøse oppdrettere.
Hvor dyrebutikkene tar inn rotter fra: (En dyrebutikk kan ta inn rotter fra forskjellige steder. For eksempel private hjem og Sverige.)
Sverige: 7
Private hjem: 10
Avler selv: 5
Rottene som kommer fra Sverige vet vi nesten ingen ting om, jeg holder på å finne ut mer. Men noen mener at det er masseoppdrett som avler konstant, private oppdrett eller et gymnas som avler rotter å leverer til Norge og Sverige. Men vi vet ikke hvordan forholdene er, hvordan de blir fraktet, innavl, behandling osv.
Private hjem er ofte ”ops kull”, det vil si at det har skjedd en tyvparring. For eksempel ved at hunnrotten har greid å komme seg inn til hannrottene. Da kan det være at de to er søsken, mor og barn, syk rotte, aggressiv osv. Det kan også være to friske rotter som kan brukes i avl. Men dette er det ikke sikkert at man vet når man kjøper en rotte i en dyrebutikk. Det kan også være oppdrettere som ikke er seriøse, men som avler på grunn av at det er søtt med de små, eller masseavler for å selge til dyrebutikker. Her kan det også være avlet innavl, syke, aggressive rotter og alt for unge/gamle rotter.
Når butikkene avler selv, setter de en hunnrotte og en hannrotte sammen, ofte for å få spesielle farger, dumbo eller rex. Uten å ta hensyn til arvelige defekter, innavl og aggresjon. Eller så kan butikkene få egne ”ops kull”, siden det hender at butikkene ikke skiller hunn- og hannrotter.
Hva skjer med rottene som ikke blir solgt?
De rottene som ikke blir solgt før de er ”for gamle” blir noen ganger solgt som slangemat eller avlivet. Det er også en grunn til at rotter ofte blir tatt inn i dyrebutikken så tidlig som 3 uker, fordi da er de søte og små en stund, og da er det større sjanse for at de blir solgt enn hvis de hadde vært "store og stygge”
Vet du noe om hvor gamle de er når de kommer til dyrebutikken?
Noen utvalgte svar:
o De solgte unger ned i 3 uker når jeg skulle kjøpe.
o Alt fra 4 uker til 3mnd har jeg opplevd, men vanligst i 4-7 ukers alder.
o 3-4uker etter at ungene er født setter de mora og ungene i et bur på dyrebutikken. Da kan de som vil kjøpe ungene, men mora er ikke til salgs. Tror ikke mora er tam heller... Hun biter! Veldig hardt også.
o Rottene er rundt 4uker når de får dem inn, og av og til eldre.
o Ingen under 5 uker, fikk jeg beskjed om. Rottene så ut til å være rundt en 6-7 uker gamle.
o Her tar de inn rotter ned i 3-4 ukers alder! Da jeg bemerket at dette var alt for tidlig, sa de at rottene klarer seg selv så snart øynene er åpnet, for da spiser de tørrfôr... Jeg ble så sjokkert at jeg ikke helt visste hva jeg skulle si...
Minste alder på rotteunger som butikken har tatt inn:
3 uker:5
4 uker:3
5 uker:5
6 uker:2
Rotters utvikling fra 3. uke:
Når ungene er 3 uker gamle foregår det mye psykisk utvikling. Nå fungerer øyne og ører som de skal og ungen fungerer fysisk, kan spise selv osv., og det er vel også derfor mange tror de er avvent og kan selges, men nå skjer det veldig mye inni ungen. Det er nå den skal lære å møte livet og det er nå den utvikler seg psykisk.
* Ungene får morsmelk fram til de er 5 uker gamle og de får i seg næring igjennom melken, noe rotter som ikke får melk går glipp av.
Mangel på denne næringen kan føre til at rottene får dårligere immunforsvar og at de ikke vokser slik som de skal. Man tar fra dem litt av det fysiske grunnlaget de fleste rotter har i starten av sitt liv.
* Rottemor og evt. de andre hunnene i flokken oppdrar barna mens de er unge. De lærer seg å være rotter og hvordan de skal fungere i flokk. Rottemor har kanskje også en del å lære bort om renslighet?
Rotter som blir tatt fra mor for tidlig kan få problemer sosialt senere i livet. Introduksjoner til andre rotter kan bli problematisk fordi rottene ikke har nok sosial trening.
* Oppdretter bør observere ungene så lenge som mulig for å kunne finne ut om resultatet var godt. Dette burde særlig være viktig når de har tenkt å utføre parring med samme foreldre flere ganger.
Skrevet av Kristin, Melody's tamrotter.
Det er altså når ungene er 5 uker og helst veier over 80 gram at de er klare for å forlate moren sin og utforske den nye store verdenen.
Hvordan bur de bor i og hvordan er det innredet?
Noen utvalgte svar:
o De bor i relativt små skuffer med sagspon, matskål og vannskål.. der bodde det en mor å 10 barn.. i "museskuffene" så jeg nærmere 50 mus, voksne og unger.
o De står i hamster/muse bur på ca h:30cm b:30am L:40cm eller akvarier . De har matskål , drikke flaske med alger eller uten vann . Spon og ingen leker!
o De bor i et tre bur, med netting. Hjemmelaga, like stort som et lite marsvinbur. Det er 2 rør som er fast i veggen som de kan klatre i, 1 drikkeflaske som av og til er tom eller veldig skitten og matskål. Så går de på sagflis
o Ganske romslig med sprinkler og gjennomsiktig plast foran. De bruker biostrø (pluss, det bemerket jeg også) og rottene har sovehus, høy og noen rør/lekeapparater. Disse er imidlertid litt små. De hadde også litt sterkt lys inne i burene, men de var skilt på kjønn.
o Likt det på ”navn på butikk fjernet”, bare mindre, og med spon. Jeg bemerket dette også, de sa de var klar over det, men aktet ikke å bytte strø. Rottene har et bittelite sovehus, og de er ikke alltid delt på kjønn.
o Da jeg var der, hadde de et kull på 15 unger som bodde i et lavt bur, type marsvinbur med rottesprinkler, hvis du skjønner. Samt tre voksne hunnrotter i et halvstort degusbur. Det lille buret var kun innredet med en stor matskål som ungene gjemte seg under (de var tydelig nervøse og redde), det store buret hadde en hylle (sprinkler som ikke var dekt med noe) og et løpehjul. Begge burene hadde spon og ganske mye høy.
o Enslige rotter i små bur, for det meste hamsterbur, flokker/kull i parakitt- og degusbur. De bruker spon og høy. Sparsom innredning i de små burene, mens de store har løpehjul, hyller og hengekøyer ++.
o Store og romslige bur med biopellets, høy og masse hyller, rør, store sovehus kledd i tøy og løpehjul. Behagelig belysning. Kundene får ikke tilgang til rottene da burets forside er i glass. Dyrene hentes ut fra baksiden av en ansatt. Samt at Mattilsynets brosjyre henger på siden av buret slik at kunden kan lese den.
o De bor i et lite glassbur, og per glassbur er det ca. 6 rotter som bor der, glassburet er veldig lite, og redet er av flis, gnagerne og andre dyrene fra dyrebutikken får ikke mat, men de får bare drikke.
Bur
Skuffebur: 3
Hamster/musebur:4
Glassbur eller akvarier: 4
Degusbur: 3
Marsvinbur: 1
Annet: 5
Skuffebur er det som mange dyrebutikker har, der hvor det er mange bur som er satt sammen oppå og ved siden av hverandre. Burene åpnes ofte ved at du drar buret ut som om det skulle vært en skuff. Disse burene er ofte veldig små og har nesten ikke høyde.
Hamster-/musebur egner seg absolutt ikke for rotter. De er alt for små, greit nok med et hamsterbrur av den større versjonen hvis det bare dreier seg om kort tid. For rottene i butikken er ikke et hamsterbur/musebur noe bra, siden dyrebutikkrottene veldig ofte ikke er noe ut av burene før de har fått et nytt hjem.
Glassbur eller akvarier egner seg ikke til rotter. Inne i et akvarium blir det veldig fort fuktig, og det er veldig skadelig for rottene og de blir fort syke av det. For å ikke la det bli fuktig må du sørge for å holde buret tørt og skifte strøet veldig ofte. Dessuten får ikke rottene flere etasjer, klatremuligheter og det bli vanskelig med drikkeflaske så de har da ofte en skål med vann. Skåler med vann er ikke å anbefale da det blir masse søl i vannet og i buret.
Degusbur er fint for rotter i dyrebutikken. De har ofte litt størrelse og har flere muligheter til aktivisering. Selvfølgelig teller da innholdet en stor rolle.
Marsvinbur egner seg kanskje litt hvis det er store hannrotter det er snakk om. Men for hunnrotter og unger egner det seg lite. Unge rotter kommer seg lett ut gjennom sprinklene på buret og kan til og med sette seg fast hvis de er riktig uheldige. Voksne hunnrotter kan komme ut hvis de er ganske små. Buret egner seg ikke, fordi rotter elsker å klatre! Spesielt hunnrotter.
Annet kan være hjemmelagde bur, eller bur som ikke er forklart hvordan bur det er.
Innredning(Et bur kan ha flere innredninger, f eks rør og hyller osv. Det er noen ganger beskrevet flere bur i et svar.)
Bare matskål,vannflaske:8
Sovehus: 3
Løpehjul:4
Hyller: 3
Rør:3
Annet:3
Bare matskål, vannflaske er ingen bra innredning for rotter. De trenger steder å gjemme seg og helst noe å klatre i., hyller er også bra å ha i buret. Det finnes masse rottene kan ha i buret, men jeg tror aldri at dyrebutikken kommer til å innrede buret ”hjemmekoselig.” Men et sovehus bør de kunne gjemme seg i. Det må være stressende for rottene å bo i et lite bur i en butikk med mange mennesker og andre dyr uten å kunne gjemme seg å få litt fred.
Sovehus, er som sagt bra og jeg må si nødvendig for rottene å ha i buret sitt.
Det er mange rotter som ikke bryr seg om løpe hjul i det hele tatt, og noen vil si at det stresser rottene. Men det er en del rotter som liker å løpe i hjulet og så syntes det er gøy. Dyrebutikk rotter for ofte liten aktivisering, så da er et løpe hjul bedre enn ingen ting.
Hyller er veldig bra for rottene. Da har de variasjon i buret og de elsker å ligge høyst mulig oppe i buret. Sprinkel hyller derimot er ikke så bra for rotter, da de kan sette fast føttene og halen. Dessuten kan de utvikle Bumblefoot, som er byller/sår på føttene. Dette kommer av at rottene har godt over lang tid på hardt underlag.
Rør er også morsomt for rottene. De kan sove i dem hvis de er store nok og leke med å løpe igjennom og over røret.
Annet kan være andre leker og røtter.
Strø (et bur kan ha flere former for strø)
Sagflis/spon: 13
Biostrø/miljøstrø/biopellets: 2
Høy: 4
Sagflis og spon er noe av det verste man kan bruke som strø til rotter. Det kan forårsake lufveissykdommer, allergi og dårligere helse generelt. På grunn av støvet og noen stoffer som er i strøet. Les mer om det her.
Biostrø/miljøstrø/biopellets er heller ikke noe bra for rottene. Når det tørker igjen så støver det masse og det er lagd av gran og/eller furu, som ikke er bra for rottene. Bør derfor unngås.
Høy er ikke nødvendig for rotter, høy fører ofte med seg midd som smitter over på rottene. Noen rotter som kjøpes i dyrebutikker har midd, så vær obs på det. Høyet kan også føre til problemer med luftveiene fordi det støver. Spesielt høy av dårlig kvalitet. Høy bør ikke brukes som strø til rottene, bare som redematerialet, men det bør unngås det også. Da er avispapir mye bedre.
Anbefalt strø til rotter: Yesterdays News, Beekay strø (Aviser kan også brukes, men det må skiftes ofte ut fordi det begynner å lukte veldig, det samme gjelder håndkler o.l)
Hvor mye kan egentlig personalet om rotter?
Noen utvalgte svar:
o Veeeeldig lite... de kunne ikkje skille kjønn fra hverandre, og kunne ikkje se om rotta var voksen eller ikke…
o Masse. De imponerte faktisk, og sendte med en attest på rotta (m/ fødselsdato, alder ved kjøp, etc.), og tilbød gratis helsesjekk hos dyrlegen.
o Ingen ting . De kan ikke se forskjell på hunn og hann når de er fullvoksene engang!
Den dyrebutikken er elendig, jeg har ringt mattilsynet engang . Men jeg husker ikke om de gjorde noe med det.
o Jeg synes de er flike. De kan det mest grunnleggende og tre av personalet er veldig flinke. Ikke sånn med farger og sånn, men mer hva en rotte trenger av næring, hva den trenger av det sosiale osv...
o De kan ingenting om rotter, og vil heller ikke lære. Jeg sa at rottene ikke skulle gå på sagflis, hun sa bare "åja". Hun ville ikke høre på meg pga at jeg ikke er voksen... Hun var veldig avvisende.
De koser ikke med rottene og de andre "små" dyra, men med marsvina, chinchillaene og kaninene går det ant å kose. De har sine favorittdyr, de som ikke er favoritt får sitte der å sture liksom.
o Svært lite. De mener at hamsterbur er greit nok, og at du kan starte avl i 3 mnd alder! (Jeg ble faktisk oppfordret til å starte avl på mine rotter så tidlig, siden de ville ha en leverandør i Trondheim!) De ansatte kan ikke skille kjønnene, selv på rotter i 2-3 måneders alder! Jeg måtte hjelpe dem en gang jeg var innom...
o Sjokkerende lite. De løftet rottene etter halen, mente at rotter helst bør holdes enkeltvis ("hvis ikke er det jo umulig å få dem tamme") og selger rotter som slangemat, som jeg nevnte på forumet.
o Spurte ikke så mye, men jeg tror hovedprioriteten er på fugl og fisk. Jeg reagerte på en enslig svart eubk dumbo hann som sto i et svært bur for seg selv hvor det hang en lapp med påskriften "'PASS PÅ, JEG BITER". Jeg spurte om han var aggressiv, og ekspeditøren sa at han faktisk angriper mennesker! Han var så vidt jeg forsto ikke til salgs, da det ikke sto noen pris på ham. Men jeg fikk høre at han var far til de andre dumboene de hadde, men at de jo ikke var aggressive så det var ikke noen fare med dem. Tja, en hann bør jo helst være årsgammel før man kan si det sikkert, men...
o Spisskompetanse! Jeg roste dem for å bruke biopellets, og de sa at '"ja, å sette ei rotte i spon er jo som å gi den luftveisproblemer i gave". Jeg kjøpte en rotte der, og de ville vite om jeg hadde rotter fra før (ellers ville de ikke ha solgt meg bare en) og om jeg hadde noen erfaring. De kunne også gi meg endel info om fôr (skifta nett fra LifeCare til Prestige) osv. Rottene er tamme og godt håndterte. Veldig, veldig positivt inntrykk av denne butikken.
o Ikke stort, de vet at tamrotter ofte kalles ”hette rotter”. Alle rottene som blir solgt, blir solgt som ”hette rotter”. De vet ikke forskjell på hunn og hann, den eneste måte de kan se det er og ”studere” tissen/baken på rotta. De vet heller ikke at rotter er flokk dyr, og rotter blir ofte solgt alene eller sitter i buret sitt alene resten av livet. De vet heller ikke at rotter MÅ ha bur som er høye, helst litt lange og brede. Folk som skal kjøpe rotte bur, reiser vanligvis fra dyrebutikken med et hamster bur som el ALT for lite. Ingen av de to som jobber der liker rotter, og ser nærmest på rottene som skade dyr.
Hvor mye vet de? (Noen svar har flere alternativer)
Ingen ting: 6
Lite: 7
Mye: 4
Ingen ting, da kan ofte ikke betjeningen skille rottene etter kjønn en gang! Og det er ikke akkurat vanskelig på rotter. De kan heller ikke noe om hva rotter trenger av utstyr eller hva som er best for dem.
Lite: Noen få kunnskaper om rotter. Men ofte veldig mye feil informasjon som blir gitt videre til kundene,
Mye: Vet hva rottene trenger å hvordan man skal behandle dem. Vet hva som er best for rottene.
Sluttord
Dette er bare en liten undersøkelse, men jeg vil tro at en større vil ha samme utfall. Dyrebutikkene i dag er ikke noe å glede seg over. Jeg kan jo nevne at jeg har sendt mail til Norges Zoohandlers Bransjeforening og bedt dem rette opp feilinformasjonen de har om rotter på siden sin, men jeg har ikke fått noen tilbakemelding. Jeg vil fortsette og følge med på dyrebutikkene og kommer sikkert tilbake med andre undersøkelser/prosjekter senere. Håper det er flere som vil gjøre noe for at dyrebutikkene skal skjerpe seg.
© Copyright Julianne Marie Schönen