Hannrotte som er en samler
Moderator: Moderatorer
-
- Stjeler søppel
Hannrotte som er en samler
En av våre hannrotter er en samler.
Er han løs, samler han bankkort, eplebiter, små dokker, spiker, sure sokker.....ja det er myyyye rart jeg har funnet i hans bur. Ja, altså han drar og trekker og bærer ting med seg "hjem".
Det er forsåvidt bare artig.
Problemet er at alt som kommer mellom sprinklene i buret hans, skal han også samle.
Fingre er jo da ganske utsatt.
Han gjør det spesielt med de han ikke kjenner fra før. Ei venninne av meg som han aldri før hadde sett, tok han tak i hånda til. Hun lot han "dra" den inn i buret. Han rundtvasket den og la seg på hånda til slutt. (han biter aldri hull)
Hva er dette for slags oppførsel? Det er jo sjarmerende selvfølgelig. Men det vanker mange barn her og de oppfatter han som om han biter, noe jeg er temmelig sikker åå at han ikke mener å gjøre.
Han hadde en tøff krangel med en eldre hann da han var veldig liten. Det har preget han en del, men han har det fint nå. Liker seg ikke i store flokker, og må ha mye plass rundt seg, men han synes det er greit med et par kompiser i buret.
Han er 9mnd gammel.
Noen som kan hjelpe meg med å få han til å slutte å "samle" fingre?
mvh Julie
Er han løs, samler han bankkort, eplebiter, små dokker, spiker, sure sokker.....ja det er myyyye rart jeg har funnet i hans bur. Ja, altså han drar og trekker og bærer ting med seg "hjem".
Det er forsåvidt bare artig.
Problemet er at alt som kommer mellom sprinklene i buret hans, skal han også samle.
Fingre er jo da ganske utsatt.
Han gjør det spesielt med de han ikke kjenner fra før. Ei venninne av meg som han aldri før hadde sett, tok han tak i hånda til. Hun lot han "dra" den inn i buret. Han rundtvasket den og la seg på hånda til slutt. (han biter aldri hull)
Hva er dette for slags oppførsel? Det er jo sjarmerende selvfølgelig. Men det vanker mange barn her og de oppfatter han som om han biter, noe jeg er temmelig sikker åå at han ikke mener å gjøre.
Han hadde en tøff krangel med en eldre hann da han var veldig liten. Det har preget han en del, men han har det fint nå. Liker seg ikke i store flokker, og må ha mye plass rundt seg, men han synes det er greit med et par kompiser i buret.
Han er 9mnd gammel.
Noen som kan hjelpe meg med å få han til å slutte å "samle" fingre?
mvh Julie
-
- Stjeler søppel
Vet ikke om det forteller noe mer om denne raringen av en rotte, men han har vært en samler siden han var bitteliten.
Tingene han samler legger han rundt favorittsovestedet sitt. Det er også da helt greit at burkompiser undersøker tingene hans, men han blir sur hvis de flytter på dem.
Har noen et tips til meg?
mvh Julie
Tingene han samler legger han rundt favorittsovestedet sitt. Det er også da helt greit at burkompiser undersøker tingene hans, men han blir sur hvis de flytter på dem.
Har noen et tips til meg?

mvh Julie
-
- Stjeler søppel
jeg har også en rotte som gjerne tar tak i fingeren og drar den inn og "prøvesmaker". ikke noe biting som du sier, han skal bare være heeelt sikker på at det ikke er noe godt før han gir slipp igjen. jeg har prøvd å la være å gi de ting mellom sprinklene i buret, men det har ikke alltid vært helt velykket
ellers et lite knips på nesa og kjeft når han gjør det, men knipset på nesa resulterer bare i at han skal sjekke fingeren en gang til 

Mvh Karoline
www.sjobeng.no
www.sjobeng.no
Jeg har en liten jente som er en febrilsk samler. Alltid morsomt å se hva hun har lagret når jeg vasker buret. Litt irriterende er at hun samler alle pelletsene fra RM fôret sånn at det er vanskelig å finne ut hvor mye jeg skal gi jentene mine å spise. Noen ganger har de spist opp alt og noen ganger velter det ut av lagringsplassen når jeg vasker.. Hun vet det er nok å spise, men hun må lagre alt for sikkerthetsskyld 
Hilsen!
Rose
Rose
Kanskje litt sent, men rotter er så smarte at det
Jeg stikker fingrene mellom sprinklene til rottene mine hver eneste dag, men de får aldri mat eller annet godt. De har lært seg at det bare er fingrene mine, og resultatet er at ingen av de hogger tak i fingeren før andre kommer til.
Lurt å lære de, spesielt med en gutt på 21 mnd i huset. 

Mvh Ida S. Eggen
-
- Gammelrotte
Topolinis: Akkuratt det gjør jeg også!
De bare hilser på fingeren min og vasker den litt

Julianne
Julirottenes omplassering
Julirottenes omplassering
-
- Stjeler søppel
Hei
Ja, det er en snål rotte dette.
Jeg gir aldri mat gjennom sprinkler og jeg har også hele tida holdt på med å lære rottene hva disse fingene som kommer inn mellom sprinklene er for noe. Faktisk ikke spiselige ting!
Alle har gitt seg med det bortsett fra denne hannen.
Har derfor lurt på om det er noe ved han jeg ikke helt har forstått?
Denne samlingen av ting kan umulig ha bare med mat gjøre, for hva skal han da med mine bankkort?

Er han rett og slett for teritoriell? Kanskje denne er min, og denne, og denne og denne og den er iallefall min?
Har sett at han blir værre om han har veldig stort bur.
Eller har kanskje dette å trekke til seg det som kommer mellom sprinklene med noe annet å gjøre enn at han trekker med seg alt mulig når han løper rundt i huset?
Eller må jeg bare sette buret et sted der det er mindre sjanse for at barn som ikke kjenner han absolutt skal hilse?
mvh Julie
Ja, det er en snål rotte dette.
Jeg gir aldri mat gjennom sprinkler og jeg har også hele tida holdt på med å lære rottene hva disse fingene som kommer inn mellom sprinklene er for noe. Faktisk ikke spiselige ting!
Alle har gitt seg med det bortsett fra denne hannen.
Har derfor lurt på om det er noe ved han jeg ikke helt har forstått?
Denne samlingen av ting kan umulig ha bare med mat gjøre, for hva skal han da med mine bankkort?

Er han rett og slett for teritoriell? Kanskje denne er min, og denne, og denne og denne og den er iallefall min?
Har sett at han blir værre om han har veldig stort bur.
Eller har kanskje dette å trekke til seg det som kommer mellom sprinklene med noe annet å gjøre enn at han trekker med seg alt mulig når han løper rundt i huset?
Eller må jeg bare sette buret et sted der det er mindre sjanse for at barn som ikke kjenner han absolutt skal hilse?
mvh Julie
-
- Gammelrotte
Det har vi gjort med Spinus også, han pleide å glefse etter alt som nærmet seg sprinklene. Etter et par runder med "Fy!!" og "Spinus, NEI!", har han skjønt poenget og glefser nå bare dersom jeg nærmer meg buret med hendene innsmurt i håndkrem med mandelolje...."Mmmmm, nøtter! HÆH?!"Jeg stikker fingrene mellom sprinklene til rottene mine hver eneste dag, men de får aldri mat eller annet godt. De har lært seg at det bare er fingrene mine, og resultatet er at ingen av de hogger tak i fingeren før andre kommer til.
Vår Tommeliten pleier å dra fingrene mine inn i buret når jeg kommer bort, det virker som om han er interessert i å få meg inn i buret...kanskje han samler på mennesker..?

Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com
Jeg gir mat gjennom sprinklene ganske ofte. Jeg bruker også å stikke fingrene inn for å "kose" å ingen av (hann)rottene har bitt meg. Hvis de er usikker på om det er finger eller mat som kommer inn, så tar de tak med hendene og sleiker/små biter. De er bare koselige 
Hunnene biter. De venter ikke for å se om det er finger eller mat, de bare tar tak og skal dra det inn i huset. Det gjør vondt det!
Ute av buret er de to engler, inne i buret er de to slemminger

Hunnene biter. De venter ikke for å se om det er finger eller mat, de bare tar tak og skal dra det inn i huset. Det gjør vondt det!
Ute av buret er de to engler, inne i buret er de to slemminger

kjøpe mere mat!Julie Erlandsen wrote: Denne samlingen av ting kan umulig ha bare med mat gjøre, for hva skal han da med mine bankkort?![]()

Mvh Karoline
www.sjobeng.no
www.sjobeng.no
-
- Stjeler søppel
Det virker som om det er flere enn meg som ser dette fenomet som ganske sjarmerende.
Det er kanskje det som er problemet mitt også? At jeg ikke tar det tilstrekkelig alvorlig...ja sånn egentlig? Ja, den må jeg tenke over.
Hadde det bare vært voksne mennesker som skulle omgås han, hadde det ikke vrt et problem heller. Men når vi stadig har barn som ikke kjenner han på besøk som stikker fingrene inn til han, blir det jo et problem.
Altså: ingen som har et forslag til noe jeg kan gjøre for å få han til å la være å samle på fingre?
(Da får jeg isåfall sette dette buret et annet sted. Jeg vil ikke at barn skal være redd for våre dyr. )
mvh Julie
Det er kanskje det som er problemet mitt også? At jeg ikke tar det tilstrekkelig alvorlig...ja sånn egentlig? Ja, den må jeg tenke over.
Hadde det bare vært voksne mennesker som skulle omgås han, hadde det ikke vrt et problem heller. Men når vi stadig har barn som ikke kjenner han på besøk som stikker fingrene inn til han, blir det jo et problem.
Altså: ingen som har et forslag til noe jeg kan gjøre for å få han til å la være å samle på fingre?
(Da får jeg isåfall sette dette buret et annet sted. Jeg vil ikke at barn skal være redd for våre dyr. )
mvh Julie
Fra dag 1 med eldste rotta mi har jeg stukket fingern inn for å venne han til det. Stikker oxo mat inn der, men han har faktisk aldri tatt feil
Kan til og med smøre leverpostei/saft på fingeren og stikke inn. Har aldri opplevd at han biter. Bare slikker. Men stikker jeg kun inn mat uten finger kaster han seg over det da!! Han yngste ekke like trygg der. er litt ivrigere, og har tatt feil en gang...etter det ga han seg heldigvis da, så han kommer seg 

samler alt
albinobrødrene mine samler også alt! fant nettopp en 200lapp som de hadde tatt for lenge siden..fant også husnøkkelen min, lånekort, lipgloss,lypsyl, snusen til samboeren min og utallige mange røyk! de er voldsomme med fingre de og men biter ikke,,de er mest opptatt av å stelle neglene våre:)