MIG!!!Heidi wrote:(hvor mange begynner å bli lei av at jeg nevner det uten at det ser ut til å skje noe?)

Nej, men nu kan jeg da give mit besyv med, siden jeg jo ligger i en lidt anden kategori end de fleste af dem der har skrevet her

Jeg er en af dem med store grupper. Og jo, jeg er ikke uenig i, at småt er godt. Men så længe stort kan fungere, så er det også godt

Så længe en større gruppe er harmonisk og der ingen interne problemer er, så længe de kan fungere sammen og har fornøjelse af hinanden, så er der ikke ret meget forskel på en lille og en stor gruppe på det punkt.
Der er selvfølgelig flere at holde øje med, og større chance for, at der sker uheld. Men er det et valg man tager, så er man jo selvfølgelig også nødt til at gøre sit til at efterkomme det behov der følger med.
Jeg har ikke oplevet, at mine rotter i deres store gruppe er mindre tamme end dem hos mine bekendte, der går i mindre grupper.
Mht. til udetid og opmærksomhed, så er jeg af den overbevisning, at det behov er forskelligt fra rotte til rotte. Jeg har en gammel sofa stående i mit rotterum, som jeg sidder i, når de er ude. Fra drengenes bur kan der sættes en stige som når ned til sofaen, så de kan gå ud og ind, ned på sofaen, som de har lyst. Drengene kommer ud som de har lyst og dem der vil snakkes meget med, hænger på mig, og dem der kun vil have lidt opmærksomhed, eller er lidt ugidelige lige den dag, de får så ikke mere opmærksomhed end de selv har lyst til.
Mht. til pigerne er forholdene lidt anderledes, da de har svært ved at sidde stille, og derfor også render rundt på gulvet. Men princippet er det samme. Dem der har tid til at nusse, de sidder hos mig og bliver det, og dem der har mere travlt med at lege og drøne rundt, de får lov til det. Jeg får snakket med dem alle, bare ikke lige meget med dem allesammen.
Flere gange i løbet af dagen går jeg så også hen til burene (hvem kan dog holde sig fra dem?), og stikker hænder og ofte også hovedet ind i buret, for at nusse og dem der så har lyst, de kommer hen til lågen, og dem der ikke har lyst, de sover videre.
Selvfølgelig er der ulemper ved en stor gruppe. Risikoen for uheld bliver jo selvfølgelig større af, at der er flere rotter. Men det er simpel matematisk udregning, jo flere rotter, jo flere muligheder for uheld og skrammer.
Og det er dyrere at have flere rotter. Mere foder, flere dyrlægeregninger, større omfang af strøelse osv.
Da jeg startede med at have 3 rotter i sin tid kunne jeg nøjes med en lille pose foder på 3 kg og den ville strække en evighed. Nu køber jeg 15 kilo om måneden, som bliver tilsat div. ekstra ting i foderblandingen.