Hva slags rotte har jeg da??

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Lillith

Hva slags rotte har jeg da??

Post by Lillith »

Hei! Må først få si hvor moro det var å finne en slik side på nettet, lærer mye :D !

Jeg har sett at andre har stilt lignende spørsmål, men jeg må ha det inn med teskje..
Rotta mi Phillip, ble kjøpt som hetterotte, men etter å ha lest litt skjønner jeg at det kanskje ikke stemmer helt. Han er hovedsaklig brun, med hvit stripe under magen og hvite sokker. Haletuppen hans er og hvit.
Som alle selvfølgelig forstår, er han veldig spesiell og vakker! :wink:

Hva tror dere?

Lillith

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Det lyder som om du har en rotte i farven Agouti, med den aftegning der kaldes Berkshire.

Så nu må jeg også lige have det ind med ske: Hvorfor kaldes alle rotter i Norge hetterotter? Burde man ikke kun kalde de hoodede rotter for hetterotter?
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Hei der ! Tamrottene i Norge kalles hetterotter pga Hooded og Bareback avtegnene. I alle dyrebutikker jeg har vært i hit til heter alle rotter hetterotter...... Det er litt teit da , Siden dyrehandlerene somoftest ikke har peiling på rotter i det hale tatt.

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Men hvorfor kalder man dem det så også når de ikke har hoodede/bareback aftegninger? For mig virker det temmelig ulogisk :roll:
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

Det er ikke så mye med nordmenn som er logisk *LOL* :wink:
Mvh Ida S. Eggen

Skaubytroll
Alfatryne

Post by Skaubytroll »

Jeg tror kanskje det var mest av hetterotter før, og nå tror alle at hetterotte er rasen av tamrotter som blir kjøpt/solgt i butikker o.l. Det er ganske mange som ikke vet at hetterotte bare er en betegnelse for en rotte med en spesiell tegning..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Lillith

Post by Lillith »

Takk for svar! Jeg trodde som skaubytrollet sa, at hetterotte var rasen.. :)

Lillith

Locked