mystisk død på 4 måneder gammel jenterotte.

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Dumbo-fan90
Sover i do

mystisk død på 4 måneder gammel jenterotte.

Post by Dumbo-fan90 »

Fikk sjokkmeldingen idag! Søsteren til min rotte, Jippie døde brått igår kveld. Venninen min beskrev det slik:

-Hadde henne på fanget etter at hun hadde virket ganske slapp hele dagen. Så plutselig merket jg at hun ble kjempekald og prøvde dermed å varme henne så godt jeg kunne, men det hjalp ikke for hun begynte å skjelve og gjorde et lite "hopp" før hun falt om. Det rare var at hjerte fortsatt pumpet?? Mamman min prøvde med gjennoppliving, men hjertet pumpet jo enda, så vi visste ikke hva vi skull gjøre. men før vi tenkte på å dra til dyrlegen stoppet hjerte og hun fikk masse kramper."

Ble skikkelig skremt av dette dødsfallet, da det skjedde utrolig kjapt, og at det er kullsøster'n til min jente. Selv foreslo jeg obduksjon, men Helene(venninen min) syntes det var for tøft, og ville heller begrave den hjemme... :( :cry:
Mvh Ida&rottene

SamIam

Post by SamIam »

Oi sånn.. :shock: Det var jo trist :( Så rart at det kjedde så fort... :|

Anna

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Det er veldig betenkelig at slike tilfeller ikke blir obdusert - ihvertfall hvis andre vurderer kullsøsken for avl senere. Det er vel snakk om dumboser; svensk livmorsimport / søskenparring denne gangen også? Ikke bra.
Anita

Påss

Post by Påss »

anita wrote:Det er veldig betenkelig at slike tilfeller ikke blir obdusert - ihvertfall hvis andre vurderer kullsøsken for avl senere. Det er vel snakk om dumboser; svensk livmorsimport / søskenparring denne gangen også? Ikke bra.
Anita
Jeg har en bror av disse. Skulle aldri handle fra butikk mer, men klarte ikke la være... :roll: Han virker sprek og fin, men er liten sammenlignet med Dex fra Sjobengs andre kull ved samme alder. Dex er heller ingen stor rotte (synes jeg :) - 488 gram ved 6 mnd)
Kan bekrefte at det er dumbos, opphavet er svenskimport til butikksalg (tror jeg) og det er sannsynligvis søskenparring før salg, da moren viste seg å være gravid etter kjøp.

Dumbo-fan90
Sover i do

Post by Dumbo-fan90 »

ja, kan vel si vi ble lurt når vi kjøpte de rottene. Vi fikk jo vite at ungene var fra oppdretter, fine og friske foreldre og ikke noe om at de var fra dyrebutikk... Når vi fikk dem senere har vi jo fått vite at faen mest sannsynlig er broren, og at de var dyrebutikkrotter. Blir såå lei når folk er så useriøse!! :-x
Mvh Ida&rottene

anita
Gammelrotte

Post by anita »

Det kom vel klart frem i denne tråden hvilket opphav ungene har?
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.ph ... ght=#22777

Ellers tenker jeg på mine egne to dumbobrødre; samme opphav og en brå død før voksen alder. Den første er omtalt i en annen tråd, den andre har jeg enda ikke mottatt rapporten på. Selvsagt har flere fått helt ok rotter tross for slik bakgrunn - men det er tilfeller som disse vi må forsøke å gripe fatt i. Håper resten av kullet greier seg fint i alle fall - det er så sørgelig når de ikke engang rekker å vokse opp før det er slutt, og jeg unner ingen å miste sine slik jeg gjorde her.
Anita

Påss

Post by Påss »

anita wrote:Det kom vel klart frem i denne tråden hvilket opphav ungene har?
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.ph ... ght=#22777
Jeg visste hvertfall veldig godt hva jeg kjøpte.... men han var så søt. Og det er han enda :lol:

Martha

Post by Martha »

moren kommer fra sverige, men barna har vert født hjemme hos henne, morern er kjempe, barna er også vokst opp hjemme hos henne, men faren er ukjent( sansyneligvis broren). Jeg har også en broren og han er i kjempe form og snill og kosete. Håper ikke det skjer flere slikte tilfeller, :cry: skal gi beskjed videre til opphavet.
Håper det går bra med den siste jenta.

Dumbo-fan90
Sover i do

Post by Dumbo-fan90 »

Hvem er det som eier den siste jenta?`Er det meg dere tenker på da? Jippie virker iallefall helt frisk, og har blitt veldig tam i det siste! Hihi, hun var ganske reservert på starten, men nå har hun blittt stor og go'!! :dro:
Skal prøve å¨få lagdt ut bilde av henne snart! Får det bare ikke til her på forumet!! :konge:
Mvh Ida&rottene

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Det er vel ingen tvil om at å avle på dumboer kjøpt fra dyrebutikk i Norge er en veldig dårlig ide, med tanke på alt som har dukket opp av merkelige tilfeller - plutselige dødsfall i ung alder, blødersykdommer, aggressivitet, søskenparringer... Jeg tror ikke noen seriøst tenker på å bruke disse dumbolinjene i avl? Gjort er gjort når det gjelder upskull og innkjøp av allerede gravide hunner uten viten og vilje, men jeg håper da virkelig at alle som sitter med unger etter disse, + de som faller over dumboer i dyrebutikker tenker seg om en ekstra gang og gjør hva de kan for å unngå videre avl. Dessverre faller det jo litt ekstra ansvar på de som har uplanlagte kull med disse rottene, da de uten å ønske det får en kjempejobb med å finne hjem til unger hvor de kan være 100% sikre på at ungene ikke blir brukt i avl senere. Nei, til vi ser at dumboer fra dyrebutikk lever lenge, har god helse og er snille kosedyr i lang tid fremover så er det en alt for stor risiko å bruke de i avl. I fremtiden vil det kanskje være mulig å få gode dumboer fra dyrebutikk, men det er nok lenge til vi kommer dit ennå.

Dumbo-fan90
Sover i do

Post by Dumbo-fan90 »

Enig med deg, Heidi :akt: :thu:
Mvh Ida&rottene

Adyssa
Hamstrer mat

Post by Adyssa »

Heidi är klok. Vad har vi lärt oss av den här tråden?

Dumbo-fan90
Sover i do

Post by Dumbo-fan90 »

jeg har iallefall lært at Jippie blir min siste rotte som jeg kjøper usett og uten å vite noe som helst om linjene hennes. Tørr iallefall ikke ta sjansen på det, når søstern døde.

Nei! Kjøp over disk er UT :akt:
Mvh Ida&rottene

Morgan's
Klatrer på møblene

Post by Morgan's »

Ville bare si at jeg obduserte en unge hann fra Sverige som også dødde bratt. Han ble plutselig slapp og døde litt senere i fanget mitt etter å ha gispet etter luft et par ganger. Rakk ikke engang å tenke på å dra til veterinæren, så bratt skjedde det. Obduksjon viste en masse verkebuler på lungene. En av disse hadde sprukket og han dødde av blodforgiftning..
Jeg husker ikke helt hvor gammel han ble, men jeg noterte det hjemme et sted. Tror han ble i underkanten av ett år..

Kan det være noe slikt som skjer med disse rottene fra Sverige som dør så bratt? Verkebuler på lungene vil ikke alltid bety at rotten viser symptomer på lungebetennelse. Det er det som er så skummelt med det. Bulene sitter innkapslet i lungene og bakteriene inni vokser i antall og bulene blir større til til slutt en av de sprekker og en masse gift og bakterier blir sluppet løs i blodet på engang. Da får rotten akutt blodforgiftning og dør :(
Hilsen!
Rose

anita
Gammelrotte

Post by anita »

Det er ikke nok til å forklare disse tilfellene; til det har vi altfor mange andre som er stappfulle av byller de også. Men ja; min siste blå døde også av lungebetennelse - men uten byller. Alle systemer bare klappet sammen i løpet av få timer, og da er det jo vanskelig å gjennomføre en livsreddende behandling. Hvorfor var forløpet til de grader unormalt? Han kan godt ha fått blodforgiftning - men hvorfor utviklet forløpet seg så ekstremt hurtig? Det er noen spørsmål her jeg gjerne ville hatt svar på - men først og fremst ville jeg gjerne at folk som kjøper dumoser i butikk spør, og husker, hvilken produsent de kommer fra! Altså hvilken svensk grossist som leverer nettopp til den butikken! Har erfart at det er vanskelig å få svar på det i ettertid - best å spørre med en gang. Kommer de med problemer fra ett sted - to - flere? Selv om kullet er født i Norge; hvilket firma har levert moren? Jeg synes ihvertfall at dette er et viktig element i en dumbodebatt - løser kanskje ikke så mye i seg selv på kort sikt, men det hadde vært kjekt å vite? Lettere å vise sin misnøye i butikkene hvis man har et tydelig fiendebilde, og dumboene i seg selv er ikke egnet til dette - for de vil bestandig bli solgt uansett ... ikke sant?
Anita

Locked