skille, eller ikke skille?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

skille, eller ikke skille?

Post by kikky »

nå har jeg altså merket at to a ho rottene mine sloss, ikke sånn at dem begynner å blø, men ho minste av dem(fomle) mangler litt pels her og der(syntes bare hvis du ser veeeldig nøye) blomst er nesten helt blind og har bodd mesteparten av livet sitt som aleine rotte, men det er først nå de har begynt å krangle og de har bodd sammen i et halvt år nå... burde jeg skille dem, sjøl om det ikke er noen alvorlige sår de får av hverandre? ho 3. rotta er heller ingen stor fan av blomst :?

jeg prøvde å skille dem litt i går kveld men da satt blomst i det andre bure å så helt bedrøvlig ut, så jeg satte a inn igjen.. så ingen krangling da... men jeg er litt bekymret for at de skal få alvorlige skader..

de krangler ganske sjeldent, men som dagt er jeg bekymra for at de kan få mer alvorlige skader...

spørsmålet er da, burde jeg skille dem???
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Synes ikke dette høres ut som om noen grunn for å skille rottene. Men, ved enhver magefølelse på at rotter sosialt sett ikke har det helt bra er det en god ide å følge godt med. Ofte dreier det seg bare om at de diskuterer nok en gang om de virkelig har klare forhold mht hvem som er sjefen. Men som sagt, følg med dem! Lykke til!
mvh Julie

Camilla Ø
Stjeler søppel

Post by Camilla Ø »

Jeg mener det er helt vanlig at rotter krangler høylytt. Omtrent som søsken - de krangler så fillene fyker, men det er sjelden alvorlig :wink: I våre bur syns jeg det går litt i perioder. I en periode er alle i buret gode venner og vi hører ingenting, mens i andre perioder kan de krangle flere ganger om dagen. Jeg har vært på grensen til å skille to av våre gutter, men jeg gav de litt tid og det gikk ikke så lenge før de roet seg. Men husk å følg nøye med så de ikke skader hverandre og så ingen av de dominerer så kraftig at den andre f.eks ikke får i seg mat eller kan bevege seg rundt i buret.

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

takk for råd :wink:

fomle har fått litt problemer med at ho ikke er sjef, siden nå har hun begynt å krangle med cleopatra :? de skreik og hyla noe sinnsykt i sta, så jeg har nå satt fomle i et annet bur for seg selv for å se om det virkelig er ho som lager bråk :wink:

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Veldig lurt å sjekke ut om du er HELT sikker på hvem som er "bråkmakeren". Det kan ofte være slik at det er andre enn den man først tror som er "problemet" i buret. Flott at du tenker sånn. Ofte en fin vei til å finne løsningen.
julie

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

nei uff, nå er det fullt kaos i buret her :? cleopatra og fomle krangla så jeg flytta fomle ut siden ho krangla med blomst også.. men nå så jeg stakkars blomst bli hoppa på fordi ho hadde mat(noe je mistenker ho stjal fra cleo)... men jeg skal holde alle tre godt under oppsyn fra nå av, her skal det overvåkes :wink: heldigvis ingen alvorlige skader hos noen av dem, men så var det det å finne ut hvorfor dem krangler :hm: større bur med mer plass og hjemme stder, hadde det kanskje hjulpet :?: buret de har nå er nemlig ikke så veldig stort, men i følge O store bur kalkulatoren skulle det være plass til 4 rotter(jeg har 3)..

:hm:

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Du vet nok best hva som skjer i ditt rottebur, men jeg er enig med Julie. Vi har fire unge damer boende sammen og det hyles dagen lang. Det er stort sett Snorkfrøken som piper og klager, men så er det også hun som starter bråket i 9 av 10 tilfeller. Hun er så glad i bråk at hun gjerne starter en krig over en matbit hun ikke en gang liker! :hm: Så lenge hun kjekler og napper de andre i skinnet, må hun finne seg i å bli slengt i bakken og tvangsvasket. :akt:

Men det er ikke bare ufred i buret heller; det ene øyeblikket ruller de rundt i dødsens alvorlige slag over en bit banan, i det neste ligger de i en haug og sover tett inntil hverandre. :rottehode: Rare dyr... :roll:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

hehe, ja men så er jo det sånn med oss mennesker også da :? men kanskje er ikke vi så lett tilgivelig som rottene er :hm: men jeg setter fomle inn sammen med de to andre i natt... det har vært ro og fred i buret nå, får bare håpe det fortsetter sånn :wink:

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

nå har jeg observert(overvåket) rottene, det ser ut til at det er cleopatra og fomle som små krangler om hvem som skal være sjef og stakkars blomst blir bølla av begge to :roll: det har roa seg ned i buret og det ser ut til at cleopatra er sjefen, som ho da har vært fra starten av :wink:

jeg håper da at de fortsetter å være rolige :wink:

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Så fint! Da vet du jo hva det handler om.
Lykke til!
Julie

Locked