Hjelp! Foreldrene mine hater rotter!

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
iiis

Hjelp! Foreldrene mine hater rotter!

Post by iiis »

Hei! :D
Lurer på om noen har noen gode tips for å få foreldrene mine til å la meg kjøpe rotte! :idea: De synes at rotter er skadedyr som biter, og nekter å høre på det jeg har å si...
Takker for alle tips!!
Hilsen iiis 8)

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Vel, jeg forhandlet :wink: Spør om du kan få hvis du looover å gjøre noe de trenger eller å holde de på rommet ditt hele tiden :) ... noe sånt :hm:
Sett gjerne opp et bedende blikk, og vis hvor mye du ønsker deg rotter ved å vise hvor lei deg du blir hver gang de nekter. Da ser de hvor mye det betyr for deg :wink:
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Ta dem med i dyrebutikker så de kan se rotter, hvis dem bilder og ennå flere bilder. Fortell om rotter sånn at de blir vant til det. Forandr hvordan de ser på rotter :rottehode:
Mamma orket ikke tanken på å ha disse små ekkle gnagerne i huset, men tilslutt ble hun så vant til tanken og rotter at jeg fikk lov. Nå forteller hun alle vi møter at rotter egentlig er veldig søte og at det bare er en vaneskak :geek:
Lykke til!

Ps. Det tok dessverre noen år før mamma sa ja...

Julia
Hamstrer mat

Post by Julia »

Et annet veldig viktig moment å ta hensyn til er hvor gammel du er. Er du mellom 16 og 18, kan de godt bruke mot deg at du kanskje kan finne på å flytte hjemmefra, eller dra på folkehøgskole slik at de blir sittende med dyr de ikke ønsker ansvar for. Mye brukt argument fra mine foreldre :wink:
Er du derimot endel yngre, kan de kanskje mene at du ikke er i stand til å ta det fulle ansvaret selv, og der igjen blir de sittende med ansvar for et i utgangspunktet uønsket dyr. (Jeg formulerer meg litt knotete nå, håper du skjønner hva jeg vil frem til)
Jeg synes ikke det er noen god idé å gi sine foreldre dårlig samvittighet for at de ikke kjøper hva kjæledyr som helst til ungene sine; så lenge dyret er i dems hus er det også noe de er nødt til å forholde seg til.
Men, som alt er nevnt, bearbeid dem litt forsiktig med bilder av babyrotter, noen turer i dyrebutikk, samt fortell hvor intelligente og sosiale rottene er.
Kjenner du noen som har rotter, kan du jo tilby deg å passe dem mens eieren er på ferie, eller bare spørre om å få låne dem en ukes tid. Så får både foreldrene dine og du mulighet til å bli kjent med kjæledyret rotte, uten at det er noen forpliktelse der :) Samt at du får forsikret deg om at ingen i husstanden er allergisk. I tillegg bør hele gjengen ta seg en tur til legen og ta en skikkelig allergitest.

Nekter de fortsatt, får du heller vente med rotteholdet til du flytter for deg selv - ifølge husleieloven kan du vanskelig nektes å ha burdyr på hybel :)

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

Hva med å vise de biter fra forumet. Kanskje de ser at rotter slettes ikke er så ille likevel. :bravo:
(Bare ikke vis dem mitt innlegg om jentene mine som gnagde i stykker burbunnen sin) :oops:
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Foreldre er rare dyr!!! Jeg fikk rottene mine i bursdagsgave, så kan skjønne de syntes det blei litt mye med hund, katt og to rotter i samme hus!! men de blei godtatt de å!! Men det å få foreldre til å se ting fra et litt annet perspektiv......du må ha noen gode argumenter, som å betale maten dems selv o.l....love å holde det rent i og rundt buret, og så lever de ikke akkurat mange år som det en katt kan gjøre...bare passe på at det ikke blir noe mas!!! Lykke til!!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Aishi

Post by Aishi »

Hehe.. Vel, jeg klarte å overtale moren min med å fortelle henne at jeg dermed skulle ta totalt ansvar for klesskapet mitt, vaske huset, gå ut med søpla, rydde rommet mitt, de skal ikke lukte for sterkt (mine er renslige så langt, dette lover bra!), jeg skulle ikke ta de ut på stua, jeg skulle ordne klærne mine selv, hun slapp å tenke på julegave, og jeg betalte alt selv. Hun tvilte veldig sterkt i starten, men det funka faktisk til slutt. Jeg har tilogmed klart å få henne til å klappe dem! :P

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Høres jo ut som om du må jobbe veldig mye da :) , men det var jo veldig fint at du kunne få rotter!
Lykke til!
Julie

Aishi

Post by Aishi »

Vel.. Jeg synes ikke jeg jobber særlig mye, kunne gjerne gjort mer. Men nå er jeg i full gang med å trene de små. Prøver å lære dem å adlyde navnene, forstå hva "nei" betyr, og å sitte i ro når jeg ber dem om det. De er faktisk flinke. Og utrolig intelligente! Forstår at det neppe hadde vært godt å falle ned ifra senga, de har ikke gjort det en eneste gang hittil.

Men å love foreldrene at en skal ta totalt ansvar, er vel et av de beste argumentene jeg vet om! :)

Locked