Et annet veldig viktig moment å ta hensyn til er hvor gammel du er. Er du mellom 16 og 18, kan de godt bruke mot deg at du kanskje kan finne på å flytte hjemmefra, eller dra på folkehøgskole slik at de blir sittende med dyr de ikke ønsker ansvar for. Mye brukt argument fra mine foreldre
Er du derimot endel yngre, kan de kanskje mene at du ikke er i stand til å ta det fulle ansvaret selv, og der igjen blir de sittende med ansvar for et i utgangspunktet uønsket dyr. (Jeg formulerer meg litt knotete nå, håper du skjønner hva jeg vil frem til)
Jeg synes ikke det er noen god idé å gi sine foreldre dårlig samvittighet for at de ikke kjøper hva kjæledyr som helst til ungene sine; så lenge dyret er i dems hus er det også noe de er nødt til å forholde seg til.
Men, som alt er nevnt, bearbeid dem litt forsiktig med bilder av babyrotter, noen turer i dyrebutikk, samt fortell hvor intelligente og sosiale rottene er.
Kjenner du noen som har rotter, kan du jo tilby deg å passe dem mens eieren er på ferie, eller bare spørre om å få låne dem en ukes tid. Så får både foreldrene dine og du mulighet til å bli kjent med kjæledyret rotte, uten at det er noen forpliktelse der

Samt at du får forsikret deg om at ingen i husstanden er allergisk. I tillegg bør hele gjengen ta seg en tur til legen og ta en skikkelig allergitest.
Nekter de fortsatt, får du heller vente med rotteholdet til du flytter for deg selv - ifølge husleieloven kan du vanskelig nektes å ha burdyr på hybel