Tropehagen Zoo, Mosseporten
Moderator: Moderatorer
Tropehagen Zoo, Mosseporten
Noen som kan ta seg en tur innom der og fortelle hvordan det ser ut? Jeg har fått et tips om at forholdene er veldig dårlige for rottene der. Er de så dårlige som jeg fikk høre så er det på sin plass å fortelle eieren av butikken at hvis det ikke gjøres noe drastisk i løpet av svært få dager vil NTF sende en formell klage til Tropehagen-gruppen, Norske Zoohandleres Bransjeforening, og Dyrebeskyttelsen.
Hmpf! Ikke den eneste Tropenhagen Zoo butikken der rottene har det dårlig.. Den på Vågen 33 på Sandnes lar hannene og hunnene gå i lag og sier at de opplyser eieren om at hunnene kan være gravide. Men de gjør det altså ikke. Var det ikke noen her på forumet som kjøpte en gravid rotte i denne butikken? Jeg var innom og prøvde å fortelle jenta som jobbet der om hvordan ting burde være, men hun ville ikke høre på meg. Hun har et bur med en hann som konstant går med flere hunner og det er ungene fra disse som blir solgt i butikken.. Dama er skikkelig frekk forresten. Trenger å være stor i kjeften for å kunne klare å kommunisere med henne. Rottene går forresten i et lite glassbur med spon uten gjemmesteder (det var kansje et lite hus hvis jeg ikke husker helt feil, men det var da alt). Hva kan en gjøre når hun som driver butikken ikke vil høre og avler i øst og vest selv? 

Hilsen!
Rose
Rose
-
- Omegarotte
Det er Tropehagen Zoo som har filial på Linderud Senter i Oslo også. var innom i ferien og der gikk gutter og jenter fra samme kull sammen. Jeg "fisket" litt og fikk vite at de var i slekt. Da jeg sa at inneavl ikke er tingen sjønte hun vel lunta og henvendte seg til neste kunde.
Ringte mattilsynet og spurte om "planlagt" inneavl er lov.
De likte ikke saken og skulle ta en inspeksjon. Litt full av F blir jeg når jeg ser sånn :twisted:
Ringte mattilsynet og spurte om "planlagt" inneavl er lov.
De likte ikke saken og skulle ta en inspeksjon. Litt full av F blir jeg når jeg ser sånn :twisted:
Kari Mette
Knerten og Rikard
Knerten og Rikard
Tropehagn zoo generelt er ikke flinke nok med dyrene sine. De har bestemt seg for at tamrotter heter hetterotter når de har hette, og brunrotte når de ikke har hette. Og av og til får en beskjed om at de to typene ikke kan parres med hverandre...
De har generelt liten peiling på rotter, og andre dyr, og gir forskjellig info hver gang en spør. Jeg var på vei inn i kjeden, men glad jeg fikk snakket med en som jobbet der, og som advarte meg mot folket.. De tenker kun penger i toppen, og driter en lang i om kundene får feil behandling, så lenge det blir penger i kassa. De som står bak disken vil ikke eller kan ikke høre på oss, og er vel det en kan kalle naive i forhold til avl og stell av gnagere..

De har generelt liten peiling på rotter, og andre dyr, og gir forskjellig info hver gang en spør. Jeg var på vei inn i kjeden, men glad jeg fikk snakket med en som jobbet der, og som advarte meg mot folket.. De tenker kun penger i toppen, og driter en lang i om kundene får feil behandling, så lenge det blir penger i kassa. De som står bak disken vil ikke eller kan ikke høre på oss, og er vel det en kan kalle naive i forhold til avl og stell av gnagere..
Mvh Ida S. Eggen
Det er litt rart, for Tropehagen Zoo har den beste pasningsveiledningen til rotte jeg har sett fra en dyrebutikk: Link her
Jeg har nå skrevet brev til Tropehagen Zoo (hovedkontoret), gir dere beskjed når/hvis jeg får noe svar!
Jeg har nå skrevet brev til Tropehagen Zoo (hovedkontoret), gir dere beskjed når/hvis jeg får noe svar!
-
- Gammelrotte
Det er ikke så rart, for de har forandret på det etter at Julia sendte en mail til dem. Les nederst i innlegget her
Jeg har også fått et dårlig inntrykk av Tropenhagen Zoo
Jeg har også fått et dårlig inntrykk av Tropenhagen Zoo

Julianne
Julirottenes omplassering
Har du funnet ut noe når det gjelder denne saken Heidi?
Eventuelt kan jeg stikke en tur til Mosseporten, or jo bare minutter med buss unna. Har aldri likt dyreforholdene der, og det er ei kjerring der som er full av F når jeg spørr om ting etc. Kan snike med meg ett par MMS bilder som jeg sikkert kan sende deg også vis det hadde vært av interesse. Ikke alltid de har Rotter der, men første gangen jeg skaffet meg rotter gikk jeg dit, og jeg ville da ha to gutter, men de sa at de ikke kunne se hva som var hva, så jeg tok det for godt ord, og kom hjem som en glad ny rottemor, og fant ut at jeg hadde en "Audun og Michelle" så da bar det tilbake med en gang for og få to av samme kjønn. Var ikke så oppdatert på rottehold da som det jeg er idag. Var jo tydelig det at den ENE hadde baller... Etter det har jeg aldri kjøpt rotter hos Tropehagen. Er en Tropehagen i Moss sentrum også som er like ille. Så da gjenstår det kunn en Dyrebutikk her i byen som gjør en skikkelig jobb
De skiller kull og kjønn
Pluss at de er koslige de som jobber 
Eventuelt kan jeg stikke en tur til Mosseporten, or jo bare minutter med buss unna. Har aldri likt dyreforholdene der, og det er ei kjerring der som er full av F når jeg spørr om ting etc. Kan snike med meg ett par MMS bilder som jeg sikkert kan sende deg også vis det hadde vært av interesse. Ikke alltid de har Rotter der, men første gangen jeg skaffet meg rotter gikk jeg dit, og jeg ville da ha to gutter, men de sa at de ikke kunne se hva som var hva, så jeg tok det for godt ord, og kom hjem som en glad ny rottemor, og fant ut at jeg hadde en "Audun og Michelle" så da bar det tilbake med en gang for og få to av samme kjønn. Var ikke så oppdatert på rottehold da som det jeg er idag. Var jo tydelig det at den ENE hadde baller... Etter det har jeg aldri kjøpt rotter hos Tropehagen. Er en Tropehagen i Moss sentrum også som er like ille. Så da gjenstår det kunn en Dyrebutikk her i byen som gjør en skikkelig jobb

Var ikke så mye liv i denne diskusjonen virker det som
Men uansett var jeg innom Mosseporten idag, og tittet til rottene de hadde, de hadde idag kunn 2 jenter boende sammen, hørte hvordan de fant kulla sine, ble ikke så imponert akkurat. De velger ut en hanne, og setter han sammen med flere jenter.... og ser hvilke jenter som blir drektige... Syntes det var helt på tryne
Bura de bodde i var en liten skuff på kanskje L: 40 B:40 H:25 eller noe sånt, ikke noe lys eller noen ting.
Men Degusene de hadde derimot, det var jeg litt skreptisk til. De hadde gutter og jenter sammen, sa at det var ymse på alderen deres. + at det var 2 unger på 4 uker der som diet moren sin ennå
Greit nok at det ikke var rottene, men tror de gjør det samme når det gjelder andre dyr også. Når jeg kjøpte mine første rotter(de kjøpte jeg der), så bodde det ca 2 kull sammen og det var gutter og jenter, og de var mindre enn det jeg har sett oppdrettsrotter har blitt gitt vidre til sine nye eiere...
Så lurte jeg på en ting.... Når det står forskjellige dyr sammen... Stod kaniner og marsvin sammen og det stor deguser og chinchillaer sammen... Trodde de skulle stå art for art, og kjønn for kjønn i hver sine bur jeg... Hva mener dere?

Men uansett var jeg innom Mosseporten idag, og tittet til rottene de hadde, de hadde idag kunn 2 jenter boende sammen, hørte hvordan de fant kulla sine, ble ikke så imponert akkurat. De velger ut en hanne, og setter han sammen med flere jenter.... og ser hvilke jenter som blir drektige... Syntes det var helt på tryne

Bura de bodde i var en liten skuff på kanskje L: 40 B:40 H:25 eller noe sånt, ikke noe lys eller noen ting.
Men Degusene de hadde derimot, det var jeg litt skreptisk til. De hadde gutter og jenter sammen, sa at det var ymse på alderen deres. + at det var 2 unger på 4 uker der som diet moren sin ennå

Greit nok at det ikke var rottene, men tror de gjør det samme når det gjelder andre dyr også. Når jeg kjøpte mine første rotter(de kjøpte jeg der), så bodde det ca 2 kull sammen og det var gutter og jenter, og de var mindre enn det jeg har sett oppdrettsrotter har blitt gitt vidre til sine nye eiere...
Så lurte jeg på en ting.... Når det står forskjellige dyr sammen... Stod kaniner og marsvin sammen og det stor deguser og chinchillaer sammen... Trodde de skulle stå art for art, og kjønn for kjønn i hver sine bur jeg... Hva mener dere?
-
- Gammelrotte
Syntes at man burde si ifra til mattilsynet eller lignende! Er helt useriøst og holde dyrene på den måten!
Og måten de avler på...
Kaniner og marsvin skal ikke stå sammen da de kan gi hverandre sykdommer som kan være ganske farlig. Hvis jeg husker riktig.
Og jeg tror neppe at deguser og chincillaer skal gå sammen
Skal se om jeg kan ta meg en tur dit en gang og gi dem noen brosjyrer og litt sånt..

Og måten de avler på...

Kaniner og marsvin skal ikke stå sammen da de kan gi hverandre sykdommer som kan være ganske farlig. Hvis jeg husker riktig.
Og jeg tror neppe at deguser og chincillaer skal gå sammen

Skal se om jeg kan ta meg en tur dit en gang og gi dem noen brosjyrer og litt sånt..
Julianne
Gjør gjerne det, de gjør det samme når det gjelder og blande dyra på Tropehagen på Amfi i moss også. Har lyst til og starte min egen dyrebutikk jeg, men hvordan skal jeg få til det :/
Uansett, på Mosseporten så er det en kjerring der som er litt vel rappkjefta, så anbefaler deg og snakke med ei lyshåra eller en gutt som jobber der vis du da ikke har kjeften på RIKTIG plass, hehe
Uansett, på Mosseporten så er det en kjerring der som er litt vel rappkjefta, så anbefaler deg og snakke med ei lyshåra eller en gutt som jobber der vis du da ikke har kjeften på RIKTIG plass, hehe

-
- Gammelrotte
Burde nesten lage et lite prosjekt når det gjelder Tropenhagen, har nesten bare hørt negativt om dem.. Hmmmm 

Julianne
Jeg var og inspiserte Mosseporten tidlig august og meldte fra til Heidi som visst skulle ta saken videre. Så jeg tror det skjer ting, men det er gjerne ikke gjort over natta, tror mattilsynet har litt å gjøre dem også.
Rottegjengen: Da jeg var der, var det tre svært unge/små hunner som gikk sammen med en godt voksen hann, og alle tre jentene hadde kull. En haug med pinkier, en gjeng som nettopp hadde åpnet øynene, og noen på kanskje fire uker. Men de var knøttsmå
Rottegjengen: Da jeg var der, var det tre svært unge/små hunner som gikk sammen med en godt voksen hann, og alle tre jentene hadde kull. En haug med pinkier, en gjeng som nettopp hadde åpnet øynene, og noen på kanskje fire uker. Men de var knøttsmå