En trist utluftning

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Locked
Maria
Klatrer på møblene

En trist utluftning

Post by Maria »

Nå er jeg ganske lei meg og veldig usikker. Jeg har hatt en plan om å ikke innføre nye rotter og la rotteholdet mitt få en naturlig slutt i løpet av ett til to år. Bakgrunnen har vært en ide om at jeg skulle få til et lengere utenlandsopphold etterhvert. Med mine tre jenter rundt året syns jeg det passet perfekt.
Men i begynnelsen av oktober ble Carmen brått alvorlig syk og måtte avlives, hun hadde da en luftveisinfeksjon, men veterinærten antydt kreft som hovedlidelse. Og nå, i uken som var, var det lille Irmelin på bare 10 mnd som måtte få slippe, hun fikk slag.
Jeg er ganske satt ut av to brå avslutninger. Samtidig er jeg veldig usikker på hva jeg nå skal gjøre i forhold til Melis som plutselig sitter alene tilbake. Skal jeg innføre rottebabyer og utsette avslutningen av rotteholdet? Omplassere Melis? "Låne" en venninne til henne? Ta til meg en voksen rotte? Jeg hadde jo tenkt å avslutte (ta pause i) rotteholdet etterhvert, men jeg var liksom ikke helt klar for det enda. Samtidig er jeg slett ikke sikker på hvor lett det er hverken å få tak i eller introdusere en voksen rotte til Melis. Hun er drøyt 14 månder og var sjefen i flokken. Hun har aldri vært spesielt tam, men utrolig nysgjerrig og aktiv. Men etter at søsteren Carmen døde syns jeg hun har vært litt ute av form, hun virker mer lettskremt og litt merkelig, men det er kanskje ikke så rart.
Ja, jeg tror egentlig jeg hovedsakelig hadde behov for å lufte ut litt, samtidig som noen kanskje har ideer eller kanskje erfaring med å introdusere voksene damer.
Sukk, jeg får fundere videre mens jeg skjemmer bort Melis så hemningsløst jeg bare kan...
Maria H.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Uff, et dilemma der ja :( Kanskje du kunne ha prøvd med en omplasseringsrotte på samme alder? Eventuelt gjøre en avtale om at du har en eller to "testuker" med omplasseringrotta for å se om de fungerer sammen?
Jeg hadde jo egentlig tenkt å ta en pause i rotteholdet mitt i vinter, da hadde jeg Tequila alene igjen etter at søstera ble avlivet 1 1/2 år gammel. Så hun var alene til jeg i januar falt for en liten skjønn skapning og måtte bare gi henne til lillesøstera mi :P Nå har jeg 5 jenter :rottehode: Er vanskelig å slutte merker jeg, suget er der :lol:
Håper du finner ut av det!

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Introduksjoner når det gjelder damerotter går stort sett bestandig greit. Har aldri hatt problemer med det. Iallefall ikke de der tingene man kan oppleve med hannrotter. Den biten tror jeg du kan være relativt trygg på at er mulig å få til uten altfor store problemer. Enten du velger å la henne treffe en voksen rotte eller en ung.
Det viktigste her er vel om du vil ha en pause som rotteeier eller ei, eller det er vel kanskje det som blir veiviseren i forhold til hva du skal gjøre.
Lykke til!
mvh Julie

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Takk for råd. Betryggende å høre at det kan fungere med voksne introduksjoner også, det gir flere valg.
Maria H.

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Da blir det rottehold i flere år på meg :D Etter mye vurdering fram og tilbake, "snublet" jeg over to tolv-uker gamle, fantastisk vakre jenter og fallt pladask. De flyttet inn i går og introduksjonen gikk så smooth som man bare kan ønske seg.

Et apropos: Etter at Melis ble alene for sånn halvannen uke siden, har hun fått maksimum med kos, oppmerksomhet og aktivisering på alle vis som et forsøk på å kompensere for manglende burfeller. All kontakten har gjort at hun har blitt både tammere og mer aktiv enn ellers. Samboeren min begynte å kommentere at hun virket ganske så fornøyd som "singel" og selv jeg (som vet bedre :smack: ) tenkte i mitt stille sinn at hun kanskje kunne klare seg helt fint. Men jeg har aldri sett en gladere rotte enn Melis i går da hun møtte de nye jentene. Hun virket så komplett lykkelig at det var helt rørende, klemte seg inntil dem, lukket øynene da hun fikk pelsen stelt og sovnet sammen med dem med et stort, salig smil om munnen (tolket av u.t.). :sol:
Bare et innspill i forhold til tema som i blant blir debatert her.

Og hvis jeg snart kunne lære meg den derre teknologien, så kommer det også bilder av den lykkelige familie.
Maria H.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Høres veldig koselig ut! :bravo: Så bra at alt ordnet seg :D Håper på bilder :rottehode:

Nemesis
Tisser i køyene

Post by Nemesis »

Maria wrote: Samboeren min begynte å kommentere at hun virket ganske så fornøyd som "singel" og selv jeg (som vet bedre :smack: ) tenkte i mitt stille sinn at hun kanskje kunne klare seg helt fint. Men jeg har aldri sett en gladere rotte enn Melis i går da hun møtte de nye jentene. Hun virket så komplett lykkelig at det var helt rørende, klemte seg inntil dem, lukket øynene da hun fikk pelsen stelt og sovnet sammen med dem med et stort, salig smil om munnen (tolket av u.t.). :sol:
Bare et innspill i forhold til tema som i blant blir debatert her.
Gratulerer med nye rotter!

Men det er tankevekkende det du skriver etterpå. Det er nemlig min erfaring også (dog veldig begrenset, det gjelder bare én rotte),at en rotte kan virke fornøyd alene men når den først får annet rotteselskap ser man hvor overlykkelig den blir...og hvor ulykkelig den var...
Tror det er fint å være rotte, men det er jammen ikke værst å være rotte-eier heller!

Locked