Nye nurk..

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

SJOKOLADE

Nye nurk..

Post by SJOKOLADE »

Hei dere, jeg er ny her. Fikk to 5 uker gamle rotter på torsdag, to hanner. Har hatt rotte da jeg var liten. Ja, en jeg vet det er feil å ha en. selv om han var en meget lykkelig rotte som elsket å bade.

Jeg lurer på ett par ting, har lest tidligere tråder, men ikke funnet svar på alt jeg lurer på. Altså: hva annet enn advocado, poteter og brød er det rottene ikke bør spise? Skal de ha noen vaksiner eller markmiddel?
Rottene mine har ikke fått navn ennå, har lyst på noe orginalt, kom gjerne med ideer!! :D
Den største rotta sjeler mat fra minsten og er generelt veldig dominerende, er det vanlig i så ung alder?

Mvh Line.

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Hei og velkommen hit.

Rotter skal ikke ha lakris, kryddert mat eller annent form for menneske snadder.

Rottene kan hete .. hmmm... Bernt og Ærlig fra Sesam Stasjon

:wink:

SJOKOLADE

Post by SJOKOLADE »

Vi har funnet ut at de skal hete Ludvik og Emanuel desperado.. :P
Last edited by SJOKOLADE on 20 Nov 2005, 01:25, edited 1 time in total.

SJOKOLADE

Post by SJOKOLADE »

Uff, jeg blir litt bekymret for lille Ludvik, Emanuel er ikke snill med ham. :(

Julia
Hamstrer mat

Post by Julia »

Hei, og velkommen til forumet :D

Kan du prøve å forklare hva det er du ser? At de stjeler fra hverandre matbiter og sånn er normalt, men det er ikke bra om en nekter de andre å spise. Hvis du skjønner hvor jeg vil. Det er ikke så lett å tolke signaler fra rotter sånn helt med en gang hvis du ikke er vant med dem. En annen ting er at lekeslossing er veldig vanlig blant så små tasser. Men jeg har ikke hørt om dominans blant 5 uker gamle unger... Kanskje noen andre har synspunkter/erfaringer/kunnskap som overgår min her? Men tror det hjelper hvis du helt konkret kan forklare hva de gjør med hverandre, og hvordan de oppfører seg :)
Forresten, er ungene dyrebutikkkjøpt? Isåfall, vet du om de ungene har vært lenge i butikken? Rotter skal helst ikke skilles fra moren før de er fem uker, har en følelse av at det kan ha en ørliten sammenheng med temperamentsproblemer i enkelte tilfeller.

Nemesis
Tisser i køyene

Post by Nemesis »

Har lest et sted at rotter (sepsielt hannrotter) ikke skal ha sitrus-frukter.
Tror det er fint å være rotte, men det er jammen ikke værst å være rotte-eier heller!

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Hei!
Rottegutter er veldig lekne, og spesielt når de bare er to kan herjingen til tider se ganske voldsom ut. Ha dem mye løs så de kan løpe av seg overskuddet, og lek også med dem selv - bruk fantasien og søkefunksjonen om aktivering. Pass på at minstemann får i seg det han skal, og vei dem ukentlig. Bli ikke overrasket om småttingen plutselig er størst to uker senere - de vokser fort, men med varierende hastighet. Et godt tips er å bruke klubbens RM-fòr; det inneholder alt de trenger uten at noe "usmakelig" kan skilles ut - er også bra for tennene, som trenger mer sliping enn å gnage på skinnet til broren sin. Ormekur skal ikke være nødvendig på rotte, og vaksine mot luftveisinfeksjoner har vi ikke noe tilbud om pr nå. Det har vært gjort forsøk med slik vaksine, men veien derfra og til våre koserotter er desv mer enn lang.
Anita

Rotteelsker

Post by Rotteelsker »

Kan ikke rotter spise brød? Trodde nå det.. :hm:

SJOKOLADE

Post by SJOKOLADE »

Det er vel fersk brød de ikke skal ha?
Emanuel sitter oppå Ludvik hele tiden og dytter nesa mot rompa til Ludvik?? Han spiser mye fortere og stjeler Ludvik sin mat hele tiden. Jeg har prøvd å fjerne Emanuel sånn at Ludvik skal få spise i fred, men da setter han seg bare i hjørnet og ser redd ut. Jeg har hatt dem ute ca 1.5 time om dagen. Jeg har en hund som er blitt litt sjalu om dagen....
De er butikkjøpt og jeg vet ikke hvor lenge de har vært uten moren. Hun i butikken anbefalte at jeg skulle vente med hus til de ble ganske tamme.
Ellers har de ett stort bur og jeg gir den grønnsaker og korn i tilegg til foret.

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Gratulerer med nye rotter, det høres virkelig ut som om de lever opp til navnene sine! :D

Jeg har også hørt at rotter ikke skal ha sitrus, i tillegg skal de ikke ha løk, så vidt jeg vet (hvis jeg ikke husker feil, skal det ha noe med syrenivået i maten å gjøre og hva magene deres tåler).

Vi har to hannrotter som brukte veldig lang tid på å bli gode venner (de er fra forskjellige kull). Den første tiden nektet minstemann å gå ut av sovehuset sitt av ren skrekk! Nå sover de tett-i-tett, kosevasker hverandre kjærlig og borer hodene i hverandres pels når de sover middag ( eller var det frokost...? :oops: ). De to første av våre nåværende hunnrotter (kullsøstre) tvangsvasket hverandre og plaget hverandre hele tiden mens de var to, men sluttet med det da de ble flere. Det høres ut som om Emmanuel Desperado er sjefen i buret.

Jeg vet ikke helt hva andre her mener, men jeg ville ha satt inn et lite hus av et eller annet slag til rottene og latt dem få være litt i fred den første tiden (VELDIG vanskelig når en har splitter nye rotter, må bare kikke). Nervøse rotter blir som regel mer harmoniske når de er trygge på sine omgivelser og mennesker, og det kommer av seg selv om man lar rottene få bestemme tempoet. Det er ikke et ukjent fenomen at dyrebutikkrotter kan være veldig sky og nervøse den første tiden.

Lykke til med Flåklypa-rottene! :wink:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

SJOKOLADE

Post by SJOKOLADE »

Å nei... ikke løk sier du, de fikk akkurat en liten bit vegetar lasagne med tomat, spinat og løk :oops:

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

kan ikke rotter spise potet?? jeg har da hørt at de kan det, jeg har da gitt mine potet og sett flere som har gjort det :hm:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

SJOKOLADE

Post by SJOKOLADE »

Tror det bare er rå potet de ikke skal ha..

SJOKOLADE

Post by SJOKOLADE »

Søte små rottiser, nå vil de bare sitte under genseren ved nakken og pjuske med håret mitt (som ikke er langt, så noe særlig "cover" er det ikke. Hvorfor gjør de de? Emanuel (like desperado som navnebroren sin) ville sitte oppå hodet (jeg ba en stille bønn: ikke tiss nå vær så snill) men, han fant ut at det ikke var like lett å komme ned igjen uten hjelp :wink:.

Solsikkefrø, kruskakli og ost er favorittene... De sover nesten hele tiden, men det er vel vanlig når de er så små? Buret er 70cm høyt, 6o langt, holder det når de blir store. Vet hva rottekalkulatoren sier, men er mer intressert i hva dere synes :D

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

aha :wink: jeg gir dem bare kokt potet da.. men pass på å ikke gi dem så mye ost, siden melke produkter ikke er særlig bra for små rotte mager...
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Locked