Kastrering?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Mirre

Kastrering?

Post by Mirre »

Er det noen som vet sånn ca hva det koster å kastrere hannrotter?

Hedda
Sofaspiser

Post by Hedda »

Jeg har bare spurt på én klinikk (Groruddalen i Oslo) og der kosta det 787 kroner. Men jeg har inntrykk av at det ofte er billigere andre steder enn i Tigerstaden :)
Hvil i fred Rudy::.

Mirre

Post by Mirre »

Hehe..Håper det o_O Håpet på max 500. Kanskje jeg skal spørre Strinda Smådyrklinikk i morra^^;

Julia
Hamstrer mat

Post by Julia »

Tror Strinda egentlig skulle ha 520 for å kastrere Hades, men jeg slapp å betale siden det gikk galt. Tror bestemt de er billigst i Trondheim, og de er kjent for å være sjukt gode på smådyrkirurgi :thu:

Himi-Zoo
Hamstrer mat

Post by Himi-Zoo »

Her jeg bor, eller i nabo kommunen da( den dyrlegen jeg bruker) tar ett eller annet 3xxkr for 1 kastrering

Mirre

Post by Mirre »

Okej. Tusen takk for svar. :) Hvor gammel bør en hannrotte være før den kastreres?

Mocka
Hamstrer mat

Post by Mocka »

Håper du er klar over risikoen ved å kastrere. Her jeg bor tror jeg de tar 450 kr.. sånn ca iallefal. Overhørte det mens jeg satt på venteværelse en gang.

Julia
Hamstrer mat

Post by Julia »

Mener jeg har hørt noe om 3 måneder som minimum. Men spør du fordi du lurer, eller fordi du har planer om å kastrere? Vil absolutt fraråde å kastrere en rotte med mindre det er absolutt nødvendig - det er en stor risiko å legge små dyr i narkose, og det er også snakk om en ganske lang og smertefull rekonvalesensperiode. Så med mindre det er snakk om atferdsproblemer, synes jeg det er uforsvarlig å kastrere. Men tror det er delte meninger om teamaet, og du finner masse info på atferdsforumet og sykdom/helse-forumet. Evt bruk søkefunksjonen, det har vært masse om både det rent praktiske, erfaringer og meninger om kastrering :D

Mirre

Post by Mirre »

Julia wrote:Mener jeg har hørt noe om 3 måneder som minimum. Men spør du fordi du lurer, eller fordi du har planer om å kastrere? Vil absolutt fraråde å kastrere en rotte med mindre det er absolutt nødvendig - det er en stor risiko å legge små dyr i narkose, og det er også snakk om en ganske lang og smertefull rekonvalesensperiode. Så med mindre det er snakk om atferdsproblemer, synes jeg det er uforsvarlig å kastrere. Men tror det er delte meninger om teamaet, og du finner masse info på atferdsforumet og sykdom/helse-forumet. Evt bruk søkefunksjonen, det har vært masse om både det rent praktiske, erfaringer og meninger om kastrering :D
Han skal bo sammen med en dame..Ellers blir de stående i hvert sitt bur da...
o_o

Julia
Hamstrer mat

Post by Julia »

Er det ikke da bedre at vedkommende som skal ha rottene heller skaffer seg to av samme kjønn? :?: Det er opp til hver enkelt, men jeg har selv mistet en rotte på operasjonsbordet og det er virkelig ikke gøy. :( Hvis det er snakk om unger fra kullet ditt, må de uansett bo i hvert sitt bur i 7 uker.

Mirre

Post by Mirre »

Vi får se hva som skjer. Snakket ihvertfall med Strinda Smådyrklinikk i dag. De sa det kosta 600 og at rotta må være rundt 4-5 måneder.
Men vi får se... :3

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Jeg håper ikke jeg blir oppfattet som en sær og gammel kjerring, men jeg synes ikke det er greit at den eneste grunn for kastrering er at man ønsker å plassere rotter av motsatt kjønn i samme bur, jeg.
Jeg vet jeg spissformulerer meg nå, og jeg vet også at man ikke skal dømme noen man ikke kjenner og heller ikke i en sak man ikke kjenner. Jeg kjenner heller ikke årsaken til ønske om kastrering i denne saken utover at disse to nevnte rottene skal bo sammen. Flere årsaker er det sikkert?
Likevel....jeg er generelt skeptisk til kastrering og tror faktisk at en del operasjoner kunne vært unngått med en litt annen tilnærming til enkelte saker. Når det er sagt, kan sikkert kastrering forsvares i en del tilfeller!
God helg!
Julie

Mirre

Post by Mirre »

Det er vel eierens valg da o_o Men man vil jo ikke bli sett på som dyremishandler selv om man kastrerer en hannrotte. :(
Vet at det er en risiko..Er jo alltid det med slikt. Men..ja...

God helg :rottehode:

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Det er helt klart eierens valg! Noen gjør det ene mens andre gjør det andre.
For min del handler det mest om at jeg synes det blir et inngrep i en veldig sentral del av dyret for å få dyret til å "stemme" bedre for en persons situasjon. At jeg ikke ville ha gjort det, betyr for ALL del ikke at jeg mener det er dyremishandling å gjøre det. Det finnes mange ting jeg ikke ville ha gjort mot et dyr som jeg likevel ikke ville kalt dyremishandling. Det ordet vil jeg spare til litt andre sammenhenger. :wink:
Men likevel kastrere for å sette sammen en hann og en hunn? Nei, jeg ville ikke ha gjort det om årsakene bare ligger der.
Lykke til likevel uansett hva du velger. Jeg har ikke noe med din avgjørelse, vet du!
Syntes bare det er en ting det er greit å snakke litt om. Synes det er skremmende hvor mange man hører at mister dyrene sine pga slike operasjoner.
Julie

Julia
Hamstrer mat

Post by Julia »

Oi, liten prisøkning fra sist jeg var på Strinda!
Spør du for en venn av deg som har to rotter av hvert sitt kjønn, eller noen som skal kjøpe unger fra kullet ditt? For selv om det selvsagt er opp til eieren hva de gjør med dyret (innenfor det som er lovlig) er det opp til deg hvem du selger/gir rotter til.
Kanskje det går an å overtale vedkommende til å skaffe seg to ekstra rotter av hvert kjønn istedet? :D (GMR, GMR, GMR... :geek:)
Det er jo uansett ikke så ålreit at de må gå alene i tre-fire måneder inntil hannen er gammel nok til å kastreres.

Locked