Rotter fra butikk..

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Hoyst_87
varamedlem
Kjønn: Kvinne

Post by Hoyst_87 »

Julie Erlandsen wrote:For min del skal jeg heller ikke snakke for høyt. Det er lenge siden det har blitt født noe kull her også. Ikke bra! Jeg skal forsøke å gjøre noe med det. :)

mvh Julie
Bra! Vil gjerne ha flere gutter etterhvert, da jeg snart får et stoooort nytt bur med plass til 9 stykker! :D Så da er det kjærkomment med flere kull! :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Absentia; takk forresten for at du startet denne tråden! Det har utviklet seg kanskje en av de aller viktigste diskusjnene vi har å deale med! :)
Har du fått noen svar som du var ute etter?
Julie

Pundersen

Post by Pundersen »

Jeg syns at de som kjøper rotter (dyr generelt) i dyrebutikker burde få mer informasjom om rottene de kjøper. Når de er født, foreldrene osv. Sånn at man har en viss peiling på hva man kjøper.

Jeg syns ikke det er noe galt i kjøpe rotter som er kjøpt i butikker, har selv kjøpt rotter der selv og er fornøyd. Men litt mer informasjon syns jeg dyrebutikker burde få til.

Men dessverre så er det mange dyrebutikker som bare er glad de får solgt dyra, istedenfor å hjelpe de som kjøper. Når jeg har kjøpt rotter i dyrebutikk har de aldri spurt om jeg har erfaring. De har bare sendt meg avgårde med en rotte eller to i en pappeske. Det er alt for dårlig, de må jo kunne ta litt ansvar for hvem de selger dyr til.

Sorry hvis noen har skrevet det her før, hadde ikke ork til å lese gjennom alt.

LILO
Hamstrer mat

Post by LILO »

Jeg jobber i dyrebutikk, ikke kjede, er bare én, har 20 års jubileum nå. Vi avler rotter i butikken, men passer på og planlegger kullene. Setter ikke bare sammen noen som er fine. Har jo selvfølgelig hatt ups kull, men gir da beskjed til kundene. Jeg spør alltid om de har erfaring med rotter, og hvis ikke gir jeg dem grunnleggende info, og adressen til NTF. Gir forresten alle tips om NTF, enten de har erfaring eller ikke. Etter at jeg fant ut om disse sidene selv, vel å merke...

Siden vår avlshann ble solgt (misforståelse), har jeg brukt en av mine private på jenta i butikken denne gangen, og det er hennes siste kull, for hun er snart ett år. Når de blir pensjonerte, blir de boende i butikken til sine siste dager, men de får masse oppmerksomhet, og får komme ut av buret hver dag.
Jeg går med de på skulderen, og reaksjonene til kundene varierer veldig, men når folk begynner å si æsj, så ekkelt, og masse stygge ting, blir jeg jo ganske irritert inni meg, men må jo respektere at ikke alle liker rotter. Jeg sier da bare rett ut at de jo må få komme ut av buret, kan ikke sitte der hele dagene. Noen forstår jo dette, mens andre ikke vil ha hjelp av meg før jeg har satt fra meg rottene.

En mor sa en gang til ungen; Æsj, se den ekle rotta. Da klarte jeg ikke dy meg, så jeg sa til henne at hun ikke måtte si sånn til barnet, for da ville jo han også syns at rotta var ekkel.. Etterpå sa hun bare; se den rotta..

Så vi som jobber i dyrebutikk opplever ganske mye rart med kundene også :)

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

kom på en ting: kjøpere etterlyser mer info om rottene i butikkene. det får de sjelden, rett og slett fordi dyrene ofte er fra grossist. butikker tar inn fra grossist fordi det er enkelt, fordi de har faste avtaler eller -fordi de ikke får tak i oppdrettsrotter. de fleste butikker er veldig positive til dyr fra private. desverre er det som regel folk med ups-kull som leverer til dyrebutikker. eller som avler litt planløst. det er veldig synd!! hvis det er akseptert å kjøpe fra butikk, hva da med å selge til butikk? hadde det ikke vært bra hvis seriøse oppdrettere selger til (gode) butikker? man må jo da selvsagt vurdere dyrebutikkene som alle andre kjøpere: de skal være seriøse, ha nok kunnskap og stelle dyrene skikkelig. oppdrettere vil da ikke bare levere dyr, men også kunnskap!!! kunnskap som butikkansatte kan gi videre til kjøper. da får de ansatte mer peil på rotter, kundene får info om bakgrunnen til de rottene de kjøper, rottene vil ha det bedre fordi de vil være mye håndtert, de har fått god mat og riktig strø. alt dette vil bedre folks inntrykk av rotter. ikke at de vil være garantert sykdomsfrie, men mye bedre og mer jevne enn de fra grossist.
det er mange dyrebutikkansatte som er redd for "sverigerottene" fordi de biter. andre butikker har sluttet helt med rotter pga dårlig kvalitet.
til mine danske venner: det er veldig sjeldent at rotter selges som slangemat i norske dyrebutikker. det er ulovlig. det oppdages også lett fordi disse butikkene avler vilt og planløst i butikken, blir utsolgt på nyfødte (!) rotter først og har veldig lave priser og shabby dyr.

vet at dette er en gedigen brannfakkel. reaksjoner?
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Det passer kanskje å nevne her, i lys av mulig SDAV-utbrudd etter dyrebutikkrottekjøp, at faren for å få uhumskheter med hjem kan være større fra dyrebutikk fordi de som regel ikke har så mye kontroll på smitte. Derfor:
Kjøper du rotte fra dyrebutikk, hold den ALLTID i isolasjon i et hjem uten rotter i minst 2 uker, helst 4 uker, før du tar den med hjem.
Slik kan du unngå å smitte dine andre rotter med f.eks. SDAV, lus, midd osv. Disse tingene vil forhåpentligvis bli oppdaget i løpet av en slik isolasjonsperiode. Det skal nevnes at dette har vært de anbefalte retningslinjer til nå, men at det muligvis kan se ut til at SDAV har lengre latenstid enn vi trodde/evt mulig ny type smitte... mer info kommer når vi vet mer.

Julia
Hamstrer mat

Post by Julia »

Er litt undrende til uttrykket "Sverigerotter", jeg. Går ut i fra at det er ensbetydende med dyr fra masseoppdrett i Sverige? Synes egentlig det er litt synd å bruke, i og med at dette ordet har en særs negativ ladning, og for utenforstående kan det jo virke som at alle rottene i Sverige er syke og/eller aggressive. Kvaliteten på det som kommer ut av norske masseoppdrett er neppe noe særlig bedre.

LILO: Hvor mange kull får hunnene i butikken hvor du jobber før de pensjoneres?

Lille lakris: For min del var det største problemet med å levere rotteunger til dyrebutikk (da jeg drev på med Xerxes) at jeg ikke kunne skrive kontrakt med ny eier, ikke fikk følge opp ungene videre, etc. Selvsagt viser det seg at enkelte privatpersoner gir en lang brun en i det også - kontrakt eller ei - men det er i det minste et bedre utgangspunkt. Og som oppdretter ønsker man jo mest mulig informasjon om linjene for å kunne avgjøre om man er inne på et godt spor eller om det er noe som skurrer. Mister man kontakt med et dyr, har man automatisk langt mindre oversikt, og tynnere argumenter for linjen videre.
Min utopi er simpelthen at dyrebutikkene avskaffer salg av dyr over disk, og heller har en liste med registrerte oppdrettere i området som kjøper kan settes i kontakt med. Et krav her er selvsagt at flere driver målrettet oppdrett slik at man har nok til å dekke etterspørselen, og rekrutteringen her er ikke den enkleste med tanke på at det p.t. er null profitt whatsoever i rotteavl, og enormt tid/ressurskrevende.

LILO
Hamstrer mat

Post by LILO »

Julia: De har fått 3 kull, men ser jo her på avlsveiledningen at det står 1-2 kull, så kanskje jeg må snakke med sjefa mi om det, så vi holder det innen 2 kull. Vi har bare 2 hunner nå, den ene er pensjonert, den andre har hatt ett kull, men er ca 10 mndr, så jeg er ikke sikker på om vi skal sette ett til kull på henne.Det er jo på tide med nye jenter, så vi tenkte å beholde en unge hvis vi får et kull til, eller kanskje 2, så bruker vi selvfølgelig en hann som ikke er i slekt med verken mora elller ungene..

Locked