"Soga om Rims kul" - epilog lagt til

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Roger&Ingrid
Gammelrotte

"Soga om Rims kul" - epilog lagt til

Post by Roger&Ingrid »

Som om det ikke var nok med Spinus' hudproblemer for tiden, har vi akkurat oppdaget en kul på Rim. Den sitter rett bak høyre frambein og er ca. 1,5 cm i diameter. Hun later ikke til å plages av kulen, som er myk og ikke sitter i vevet under huden. Den har dukket opp i løpet av de siste 24 timene og har først blitt tydelig i kveld.

Anita, Heidi eller noen andre som har peiling; høres dette ut som en fettkul? Jeg leste litt på forumet og fant ut at det hørtes likt ut med det Rim har. Hun er like hyperaktiv som vanlig og spiser normalt. Vi tar en tur innom Strinda imorgen med henne.
Last edited by Roger&Ingrid on 29 Apr 2006, 18:15, edited 4 times in total.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Hm... ting som vokser fra ikkenoe til 1,5 sm på et døgn, er er ofte byller etter min erfaring, men nå har ikke jeg hatt damer, da... :roll: Hvis den ikke sitter i vevet under huden - hva sitter den i da? Dypere? Byller kan være bløte i starten, men plasseringen er jo ganske suspekt på en damerotte, da.... Lipomer / fettkuler er også bløte og vokser fort - men...det var det med plasseringen igjen. Byller er ofte tette talgkjertler som det går betennelse i, men stikk og fremmedlegmer kan like gjerne være årsaken. Men så var det med plasseringen enda en gang til... Elveblest gir gjerne flere kuler også. Nei...dere får høre hva de sier, og legge en plan ut fra det. Hold oss i gang her - vi vil være med! For den sitter ikke på selve forbeinet? På kroppen, ikke sant?
Anita

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Ja, den sitter bak forbeinet og ikke i det. Jeg er litt kronglete til å forklare, men den sitter ikke i muskler eller bein, men i eller under huden på en måte. Jeg lurte faktisk på om den ble litt mindre etter at jeg klemte forsiktig på den. Kulen er myk og sitter ikke fast, jeg kunne bevege den. Den hemmer henne ikke og gjør ikke vondt.

anita
Gammelrotte

Post by anita »

Det er ihvertfall et godt tegn! :spise: Men hvis den nesten sitter i "armhulen" er det kjekt å få beregnet mulighetene før den blir større; hud er et must. Lipomer er karakteristiske ved at de er brede og utflytende + dissete - tror ikke det er det. Andre fettkuler / talgkjertler begynner ofte som noe drueaktig - men det blir det fort slutt på når betennelsen bygger seg opp. Først blir de store og sprengfulle av flytende puss - senere ograniserer pusset seg og blir ganske fast i konsistensen. I tillegg kan de inneholde seigt talg. Har ingen erfaring på rotte med å splitte slike kuler + behandle med ab - rett og slett fordi veterinæren min ikke bruker den metoden på grunn av usikker prognose og mye træl på veien mot et inngrep som kunne vært gjort med en gang. Er det en jursvulst blir det en annen vurderingssak; behøver ikke være farlig, men kan likevel bli et stort problem på grunn av veksten. ja, det er ting å diskutere. Jeg tror jeg holder meg til guttegreiene mine, jeg - litt mindre å velge i... :klovn:
Anita

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Hvis du har tid i til å vente i fem minutter, kan jeg ta bilde og legge det ut.

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Image

Dårlig bilde, men hun er ikke akkurat fotogen...

Jeg kan bevege kulen og den er ganske myk

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Hun er forholdsvis ung også; 1 år og 2 måneder gammel. Ingen helseproblemer tidligere og jeg kjenner ikke til at det har vært forekomst av svulster i slekten, men jeg må undersøke for å vite sikkert.

anita
Gammelrotte

Post by anita »

Ser ut som en byll, synes jeg - den er ganske stor. Kanskje er den hardere i morgen, da kan du være ganske sikker. "Skvalper" den?
Anita

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Ja, Roger mener den beveger seg når hun gjør det.

anita
Gammelrotte

Post by anita »

Se også på huden om du kan finne et inngangssår - kan være bittelite.
anita

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Ja, jeg fant et! Et bittelite rødt sår.

anita
Gammelrotte

Post by anita »

ja - da blir dyrlegen glad! :mrgreen: Og da vet du hva du har i vente. :roll:
Anita

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Puh...betent byll, antibiotika, ingen bedøvelse og lette rottemor?

Har drittsekkene sloss eller akrobatisert på seg skader igjen?

anita
Gammelrotte

Post by anita »

Det som gjør splitting av kulen vanskelig, er den seige kapselen som omgir innholdet. I tillegg må såret stå helt åpent så det er fri flyt - fjerning av hele "ballongen" er mye lettere for alle. Men - som alltid er jo inngrep med en viss spenning - jeg vet.. :roll: Lykke til i morgen - hold oss oppdatert.
anita

anita
Gammelrotte

Post by anita »

Det kan bare være merket etter en klospiss du ser; man klør seg da i de beste familier! :mrgreen:
Men nei; det blir nok ikke den oppskriften du ga - dette blir nok noe mere blodig. Og jeg ser hun har godt med skinn - så den delen skal gå greit! :spise:
Husk at det pleier å gå bra - dette ordner seg nok med en flink veterinær; og det tror jeg dere har.
Anita

Locked