hvor mye skal de veie?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

maddepia

hvor mye skal de veie?

Post by maddepia »

rottene mine er snart 6 uker, og jeg lurer på hvor mye de skal veie? og hva er lurest å veie de på?

mvh
Madeleine

Hoyst_87
varamedlem
Kjønn: Kvinne

Post by Hoyst_87 »

Er lurt å ha en digital kjøkkenvekt, som veier på grammet, det har jeg, den kosta ikke mer enn 300kr. Og en skål/et reisebur du kan sette oppå og ha dem i, slik at de ikke hopper av, sånne små sitter jo sjelden stille!

De yngste gutta mine veide 102 og 110 gram når de var 2 mnd. Men, de skal være minst 80 gram når de reiser fra moren ihvertfall(ved 5 ukers alder, som oftest). Det er ikke KRISE hvis de er under det, men det er den vekten som er anbefalt iallefall.

Gratulerer med de små da! :D
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

maddepia

Post by maddepia »

takker :D syns jeg så når jeg veide dem at den ene veide 110 og den andre 115-120. hvor ofte skal man veie dem? siden de er så små?

mvh
Madeleine

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Ok, det høres bra ut syns jeg da! Trenger ikke veie dem så ofte, egentlig, jeg veier mine ca hver dag, men det er fordi jeg har 2 stykker som er veldig tynne og små nå. Men vet ikke helt hvor ofte som er vanlig. Og, jeg veier dem også fordi at det blir en del av den daglige kosen, de sitter på skulderen, og får litt mais eller babygrøt eller noe, også veier jeg dem samtidig. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Hvis du har tid og lyst, kan du f.eks. veie dem en gang i uken eller annenhver uke. Det viktigste er vel at du veier dem med jevne mellomrom for å se at de vokser normalt. Jeg har holdt meg til avlsveiledningens minimumsvekt på 300 gram for jenter og 500 gram for gutter som "mål" for rottene. De av våre som jeg har veid regelmessig fra de var små, har vært rundt 200 gram (Rim og Lyn) og 300 gram (Sludd) ved 2 måneders alder. Sludd er som voksen en langt over gjennomsnittet stor gutt med sine 712 gram, mens jentene er normalt store og slanke. Jeg synes kanskje 110 og 115-120 gram hørtes litt lite ut, men det viktigste er at de vokser jevnt og trutt.

PS: Jeg har også en digital kjøkkenvekt og det fungerer kjempefint. For å være på den sikre siden, hender det jeg kontrollveier f.eks. en kilo sukker for å se at vekten ikke fusker (særlig hvis jeg får et uventet resultat på flere av rottene). ;)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Kontrollveiing var lurt! Så langt har jeg ikke tenkt ennå! :? Det må jeg gjøre! :)

Ok, 110 gram er lite ved 2 mnd? Hm. Alle mine er altfor små! :hm:

maddepia

Post by maddepia »

men hvordan skal jeg egentli få dem opp i vekt? lar dem få kattemelk, ost, den vanlige maten og tenkte jeg skal se om de liker babygrøt. hva eller kan jeg gi dem sånn at dem legger på seg litt? hva skal de egentli veie når de er 2 måneder gamle? er så redd for at jeg gir dem noe de ikke tåler.. men gir de ikke noe som er sterkt krydret eller noe av den sorten..

mvh
Madeleine

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Kattemelk er supert, rottene våre elsker det. Jeg vet ikke helt hva som er best, men jeg ville ha gitt rottene næringsrik mat som de kan "vokse" på. Jeg ville vært forsiktig med for mye fet mat, slik at rottene ikke ender opp med å bare bli fete. Kattemelk, babygrøt, litt kjøtt; det er noe av det jeg ville gitt dem. ;)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Tror nok de kommer til å elske babygrøt! Mine fikk i dag babygrøt mad kattemelk, med littegrann fleskepølse oppi(sånn pålegg), godt rørt ut, DET elsket de virkelig! :)

maddepia

Post by maddepia »

hvilken babygrøt er det jeg kan gi dem?

mvh
Madeleine

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Vanlig babygrøt som du kjøper i butikken, slik du blander ut med vann :) Til menneskebabyer ;)

maddepia

Post by maddepia »

det vet jeg :) men er det best med sånn havregrøt? :)

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Jeg kjøper litt forskjellig. Nå bruker jeg usukret hvetegrøt med frukt. Men tror ikke det er så mye forskjell, babygrøt er nam-nam uannsett smak og variant, tror jeg. :)

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Jeg hadde først Fullkornsgrøt med havre og eple, økologisk, og nå har jeg Fullkornsgrøt med eple, ikke Nestlé, men et anna merke. :)

maddepia

Post by maddepia »

tenkte jeg skulle dra på butikken nå å kjøpe babygrøt :)

Locked