Engstelig rottemann

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Tallica
Pinky

Engstelig rottemann

Post by Tallica »

Nå har vi hatt Ozzy og James i 5 dager, så det er kanskje litt for tidlig å si noe om utvikling ennå, men sannelig i løpet av min tidligere "rottekarriere" har jeg aldri opplevd en rotte som er så engstelig som det James virker å være. Han spretter til og løper panisk inn i huset sitt hver gang noen nærmer seg buret.

I går kveld satte jeg meg foran buret og leste i en bok, mens de var ute og spiste, bare for å venne han på med at det skjer atkvitet utenfor. Jeg satt der i ca. en time, og sannelig nektet han ikke å komme ut på den timen!! Ozzy drev og dro ned knekkebrød jeg hadde lagt ved matskålen, og skøv den inn i åpningen på huset, og James satt der og spiste godt han, men ville absolutt ikke ut. Hvis jeg bevegde meg bort fra buret, kom han tuslende, men spratt like fort tilbake igjen ved litt bevegelse i rommet. Selv om han er trøtt og døsig og egentlig har lyst til å bli stelt av broren eller bare har lyst til å sove, så kvekker han til og piler inn i huset.

Slik har det vært i hele dag også. Ozzy derimot sover gjerne utenfor (på taket på det harde huset og andre plasser der han finner det for godt), snuser etter oss når vi er i nærheten, og er generellt sett akkurat like hyggelig og nysgjerrig som jeg husker rotter pleier å være.

Er det noen som har erfaring med engstelige rotter? Hva bør vi gjøre? Skal vi bare la han være i fred fullstendig og håpe at det går seg til? Det blir vanskelig å gjennomføre det helt, da han må ut når jeg gjør rent i buret. Eller skal vi tvangskose han innimellom så han finner ut at det ikke er farlig? Han kommer såvidt når jeg holder fram en ostebit, for bare å springe tilbake som om han har fanden i hælene.

Camilla Ø
Stjeler søppel

Post by Camilla Ø »

Jeg syns du skal fortsette å gi han godbiter og snakke rolig til han. La han få venne seg til dere gradvis og i sitt eget tempo. Jeg er absolutt imot tvangskosing! Smør deg heller med tålmodighet og gi han jevnig oppmerksomhet så tror jeg han vil gradvis bli tryggere. Du kan også søke på forumet, dette er et tema som har vært diskutert tidligere.

Locked