Milo min...
Moderator: Moderatorer
Milo min...
Etter at jeg la inn det at jeg ville ha ett kull med min Sandra ble det påpekt at det ikke var så lurt da jeg har skrevet før at Milo gikk til angrep på Moonlight.
Etter dette har jeg lagt merke til at Milo er bølla i jenteburet, og nå har hun begynt og krangle med alle, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre lenger.
Dette er jo en hu rotte, så en kastrering fungerer jo ikke.
Har kommet så langt at jeg vurderer om en omplassering hadde vært det beste, eller latt henne få slippe... En omplassering vet jeg jo ikke om vil hjelpe da hun krangler jo med alle.... Så setter meg selv i ett svakt hjørne når det gjelder det.
Vil gjerne ha noen meninger rundt dette, eller spørsmål, så skal jeg svare best mulig.
Etter dette har jeg lagt merke til at Milo er bølla i jenteburet, og nå har hun begynt og krangle med alle, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre lenger.
Dette er jo en hu rotte, så en kastrering fungerer jo ikke.
Har kommet så langt at jeg vurderer om en omplassering hadde vært det beste, eller latt henne få slippe... En omplassering vet jeg jo ikke om vil hjelpe da hun krangler jo med alle.... Så setter meg selv i ett svakt hjørne når det gjelder det.
Vil gjerne ha noen meninger rundt dette, eller spørsmål, så skal jeg svare best mulig.
Har du prøvd å sette henne i eget bur en stund?
Det funket ihvertfall med den ene gutten min som til stadighet gikk til angrep på burkameraten..
Vet ikke helt hvorfor det fungerte, men bra var det
Kankskje han skjønte han hadde gjort noe galt og ikke syns det v ar så gøy alene..
Det funket ihvertfall med den ene gutten min som til stadighet gikk til angrep på burkameraten..
Vet ikke helt hvorfor det fungerte, men bra var det

*Med vennlig hilsen Erica Malene*
-
- Gammelrotte
Jeg vet ikke helt om sterilisering av hunnrotter vil ha samme effekt som kastrering av hannrotter; hanner og hunner har jo ikke de samme kjønnshormonene.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com
-
- Gammelrotte
Jeg er ikke helt stø i biologi, men det er vel for høy testosteronproduksjon som er en av de mulige årsakene til aggresjon blant hannrotter. Det problemet lar seg som oftest løse ved hjelp av kastrering, men jeg vet ikke om østrogen kan ha den samme effekten på hunnrotter som testosteron hos hannrotter. Jeg har litt vanskelig for å tenke meg det, men noen dyptgående forklaring overlater jeg til andre å komme med, f.eks. Dr. Heidi. 

Jeg hadde også en gutt ,for noen år siden , som hele tiden gikk til angrep på burkameratene, og satte han i eget bur noen timer hver gang jeg tok ham "på fersken". Det gikk ikke så veldig lenge før han forstod at han måtte være snill gutt for å få være sammen med de andre. Unger, derimot, tok han imot med fryd, og la seg flat da de kravlet på ham!
(Biolog til unnsetning) 
Kastrering eller sterilisering som behandling mot aggressivitet hos hunnrotter vil som regel ikke ha noen effekt, da det mest sannsynlig ikke er testosteron som er årsaken til problemet hos hunnene. Aggressiviteten skyldes oftere tillærte uvaner, ikke hormoner. Hunndyr produserer også testosteron, men i mindre grad enn hanner. Og forskjellen på sterilisering og kastrering er at ved sterilisering kuttes eggledere eller sædledere, mens ved kastrering fjernes eggstokker (og noen gang livmor) eller testikler.
Jeg ville ha prøvd å "temme" henne og ta introduksjonen på nytt, ved å først ha henne i et bur for seg selv, og skape økt kontakt mellom dere to, og etterpå prøvd en langsom introduksjon til en og en av de andre hunnene som om de skulle være helt fremmede for hverandre. Start med den hun ser ut til å ha minst imot.

Kastrering eller sterilisering som behandling mot aggressivitet hos hunnrotter vil som regel ikke ha noen effekt, da det mest sannsynlig ikke er testosteron som er årsaken til problemet hos hunnene. Aggressiviteten skyldes oftere tillærte uvaner, ikke hormoner. Hunndyr produserer også testosteron, men i mindre grad enn hanner. Og forskjellen på sterilisering og kastrering er at ved sterilisering kuttes eggledere eller sædledere, mens ved kastrering fjernes eggstokker (og noen gang livmor) eller testikler.
Jeg ville ha prøvd å "temme" henne og ta introduksjonen på nytt, ved å først ha henne i et bur for seg selv, og skape økt kontakt mellom dere to, og etterpå prøvd en langsom introduksjon til en og en av de andre hunnene som om de skulle være helt fremmede for hverandre. Start med den hun ser ut til å ha minst imot.
Oj, her var det mye svar *ss*
Jeg har prøvd og satt henne i ett eget bur, men skal prøve på ny for og se om dette hjelper. Har hele tiden i bakhodet at hun bet Moonlight såpass at vi måtte avlive henne, men det kan jo ha skjedd pga en ulykke. Har ikke sett noen sår på noen av de andre jentene.
Sterilisering vil nok ikke hjelpe mot det på samme måte som en kastrasjon.
Jeg har prøvd og satt henne i ett eget bur, men skal prøve på ny for og se om dette hjelper. Har hele tiden i bakhodet at hun bet Moonlight såpass at vi måtte avlive henne, men det kan jo ha skjedd pga en ulykke. Har ikke sett noen sår på noen av de andre jentene.
Sterilisering vil nok ikke hjelpe mot det på samme måte som en kastrasjon.
-
- Gammelrotte
Det tror jeg ikke er så lurt; hannene har jo fortsatt kroppen full av testosteron og vil ikke kunne vite om hunnen er steril eller ikke. Etter å ha sett hvordan en hel skokk med hannrotter forfulgte og "gruppevoldtok" en hunnrotte i brunst på film (har vært hos Heidi og sett labrottefilmen
), vil jeg absolutt ikke anbefale det. Det kan umulig være et godt miljø å leve i for en hunnrotte.
Operasjon er alltid en risiko, og hvis årsaken til aggresjonen mest sannsynlig ligger i adferden, synes jeg ikke det er verdt risikoen. Å kastrere en hannrotte er et helt annet inngrep enn å sterilisere en hunnrotte. Såvidt jeg har forstått det, er sterilisering eller fjerning av forplantningsorganger hos hunnrotter inngrep som oftere foretas når det vil gagne hunnenes fysiske helse.

Hos rotter, mener du? Jeg vet kun om noen få tilfeller av kastrering av hunnrotter, og da har det vært av medisinske grunner (livmorbetennelse, keisersnitt med komplikasjoner), og da har riktignok livmoren blitt fjernet. Hos andre dyrearter forekommer begge deler ved kastrering av hunndyr, men har man mulighet for det uten store problemer fjerner man som regel livmoren samtidig, da den jo ikke tjener noen hensikt, og man unngår komplikasjoner som livmorbetennelse.rottegal wrote:Livmoren blir alltid fjernet![]()
Uansett - forslaget ditt om å sterilisere henne er veldig dårlig, og Ingrid forklarer godt hvorfor. Sterilisering av henne vil (som jeg nevnte lenger oppe) ikke ha noen innvirkning på adferden hennes.
Sterilisering=kutting av eggledere, ikke fjerning av hormonproduserende organer.
Kastrering=fjerning av hormonproduserende organger. Men (igjen), dette vil neppe ha noen innvirkning på en voksen hunnrottes aggressive adferd.