avl?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

sun_rise

Post by sun_rise »

har snakket med ei som hette Nina ett eller annet så ble jeg overført til en mann som jeg ikke fikk navnet til (snakket med dem i nesten 3 timer). skal se om jeg finner dokumentet de sendte meg, kan skanne det og vise...

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jeg ser at Enya ble parret og at det ble født unger 6. juli (http://www.janogwickys.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=1361). Dette er skuffende, du fikk mange gode argumenter mot denne parringen.

Er forresten fortsatt interessert i å høre mer om hva Mattilsynet sa.

Hoyst_87
varamedlem
Kjønn: Kvinne

Post by Hoyst_87 »

JEg er enig i det Heidi sier på noen måter, og på andre måter ikke. Enya er sikkert flott avlsmateriale. Men likevel så er det det moralske og etiske som er med i bildet. Hun VAR iallfall ulovlig import, samme om det nå er avklart. Det viser jo bare andre at ulovlige importer går helt fint, det.. Så jeg er litt skuffet jeg også. Men jeg skjønner veldig godt at du avlet på henne på en måte, likevel. Hun er helt sikkert en herlig rotte. :)

Men likevel..

endret: leste først nå at det var et ops-kull, og at du først ikke visste hvem faren var. Da er det mer akseptabelt, iom at det ikke var planlagt.
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Det er ikke så alt for vanskelig å unngå ups-kull.... Hvordan greide de å parre seg?

Syntes det er ganske dumt når sånt skjer, uannsett hvordan.

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Det er faktisk ganske enkelt å unngå "ups"-kull; vi hadde hanner og hunner i samme leilighet fra oktober 2004 til juni 2006 uten å ha problemer med å holde dem adskilt. Unni/Nemesis har passet våre hunner hjemme hos seg med sin 7-årige stesønn på besøk uten at det har skjedd noen ulykker, så jeg tror det dreier seg om å være innstilt på å klare å holde to kjønn uten uhell. En ulovlig import blir ikke lovlig av at det har gått noen måneder siden den fant sted.

En ting er iallefall sikkert: Hvis man ikke klarer å holde hanner og hunner unna hverandre når man holder rotter kun som kjæledyr, bør man avstå fra tanken om å drive avl.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

sun_rise

Post by sun_rise »

Dette var aldeles IKKE ett blanlagt kull...
Dette skjedde faktisk før jeg la inn dette temaet, som jeg fortalte Heidi i et pm.
Jeg var faktisk borte når dette skjedde og hadde ingen innblandinger med dette...

Grunnen til at dette skjedde var pga burene skulle vasket og jentene klarer å komme seg ut av øverste luke i buret sitt (noe som vi har fikset med å både sette noe tungt på det og ha lås på det). men på grunn av at jeg var på en liten ferie da så tok min kjøreste seg av vakingen, men glemte å låse det øverste loket. Derrmed kom BEGGE jentene seg ut, og hadde vært ute\ eller inne hos guttene ca. i 3-5 timer... Da min kjæreste kom tilbake ble han møt av ett tomt bur og ett litt fult ett...
Han fortalte meg ikke dette pga. at han hadde vært så dum å glemt å låse buret og fordi han ikke trodde de var brunstige, og det var vist enya...

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Jeg føler meg litt ekkel nå, men hvordan forklarer du dette bildet? Er det Loke og Enya?

Meningen er ikke "å ta deg", jeg liker bare ikke at man lyver om sånt. Jeg har jo ingen ting med dette å gjøre heller, syntes bare som sagt det er dumt hvis man føler at man må lyve. Men man er uskyldig til det motsatte er bevist, og jeg har absolutt ingen beviser så jeg skal ikke dømme saken!

Uheld kan jo skje med alle.

:)

sun_rise

Post by sun_rise »

de snuset på hverandre, de sto sammen i to sek eller noe...
dette bildet ble tatt for en god stund siden.

Og siden dette ikke egentlig har noe med saken å gjøre, ser jeg helst at du og evt andre tar det opp på pm. jeg mener istedenfor å henge meg ut som dårlig rotteeiger...
greit jeg forstår hva dere måtte tro, men jeg har ingen trang eller tanke for å begynne med å avle...

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Jeg har ikke anntydet til at du er en dårlig rotteeier for det tror jeg ikke du er heller.

Angrer litt på at jeg tok opp det bildet her, kunne tatt det på pm. Men så lenge det bildet ikke betyr noen ting så er det jo ikke til skade.

Jeg fikk bare et ganske stort inntrykk fra siden din at du nettopp har tenkt å avle, og det er det jo i seg selv ingen ting galt med.

sun_rise

Post by sun_rise »

vil bare ikke at en fjær skal bli 10 høns, om du forstår meg...

Om jeg skal avle en eller annen gang så skal jeg ha mer forståelse for dem og for å kunne avle må man ha avels dyktige dyr... noe som jeg ennå ikke har, synes jeg...
Med andre ord; ingen planer om avl...

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Nei, det skjønner jeg at du ikke vil!

Ok, jeg forstår ;)

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Må si meg enig i at ups-kull ikke er vaqnskelig å unngå nei. Har hatt gutter og jenter på samme rom i 3 år nå.

Men så klart kan det jo skje..

Hvordan går det forresten med mor og unger?
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Ja,hvordan går det med de små og den lille mammaen?
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

sun_rise

Post by sun_rise »

både mad barn og mor har det kjempeflott... Morsrollen kom helt naturlig for henne... Hun er ei kjempe flink rotte mor...

the_reaper86

Post by the_reaper86 »

Hei, jeg er da typen til sun_rise.
Det er jeg som passa rottene når dette skjedde som hun skrev her tideligre... Hva er vitsen med da og fortsette og hakke på henne.???
Kan noen svare meg på det?

Er det noe fremover så tar dere det opp med meg!!
og dere kan også forklare meg hva som er galt med dette, har dere ingen andre grunnlag en at hun kom hit ulovelig?

Locked