avl?
Moderator: Moderatorer
Ok, hva mener da du skulle ha vært gjort med Enya og kullet?
Ta dem med inn i garasjen og slå dem ihjel?
Indirekte er det slik dere mener vi skal gjøre tolker jeg.
Som jeg skrev i forrige innlegget mitt liker jeg ikke at hun er ulovelig importert, hadde jeg vist det når vi hentet henne fra omplasering hadde jeg ikke tatt henne imot.
Ta dem med inn i garasjen og slå dem ihjel?
Som jeg skrev i forrige innlegget mitt liker jeg ikke at hun er ulovelig importert, hadde jeg vist det når vi hentet henne fra omplasering hadde jeg ikke tatt henne imot.
-
- Gammelrotte
Nå synes jeg du skal roe deg ned. Du må akseptere at folk reagerer på dette; denne tråden startet tross alt med spørsmålet om hvorvidt Enya var avlsmateriale og har endt opp i rotteunger, planlagte eller ikke.Ta dem med inn i garasjen og slå dem ihjel?
Tror du virkelig folk på dette forumet forsvarer å ta livet av rotter på den måten?
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com
Ingen har sagt noe om å slå ihjel rotter, og det vet du godt. Ingen har sagt at rottene ikke skal få leve gode liv når de nå først kom til Norge, det er jo ikke rottenes feil. Men det er uforsvarlig å la dem gå videre i avl. Når feilen først har skjedd er det forsvarlige neste steg å ta, å selge ungene med avlsforbud. Dere burde kanskje også selge dem bare til hjem med samme kjønn, siden dere selv har sett hvor lett det er at ulykker skjer. DET ville være det riktige i de flestes øyne her. Ta ansvar for det som har skjedd, ikke fei det under teppet med bortforklaringer.
the_reaper86 wrote:Det er slik jeg tolker deres meninger...
Hva mener dere jeg skal gjøre med Enya og ungene da?
Sett rett og slett avelsforbud på alle rottene...
Dette var en ulykke, og kan ikke rettes oppi - Nå som ungene først har kommet til verden........

Det er menneskelig å gjøre feil, og da lærer man av de feilene....

Og sett gjerne hengelås på begge burene for den saks skyld........
Vi har også rotter som stikker av, spesielt ei.......
Men da henger de andre etter henne..... Så vi må ha hengelås på buret, pluss ståltråd....
Og vi har også gutter i huset....
Men de står hver for seg i leligheten....
Langt unna hverandre i tillegg.......

Så sett rett og slett avelsforbud på ALLE rottene, og ikke bare ei.....
Omplasser de, og lag kontrakt på at det ikke skal avles videre på disse rottene, da moren er ulovlig impotert, osv...
Hvis dette skulle skje, vil rottene bli hentet av forige eiere! Rett og slett...!

Ha skrivtlig kontrakt, som begge skal ha! Med underskrift fra begge...!
Lykke til med mor og barn - Og håper alle har det bra...!
:dro:
Har nå blitt sånn nogenlunde oppdatert av å lese alle linker og innlegg
noe firkanta i øya ja 
Det jeg ville gjort i denne situasjonen er som Heidi nevner nå på slutten, sørge for at de kommer i hjem der sjansen er minimal for at vidre avl på rottene.
Og ta vare på Anja som den kose rotta hun mest sansynlig er
Alle kan gjøre feil, og takk og lov for det. Og det er jo slik man lærer, nettopp ved å ta konsekvensene av de feilene som har skjedd.
Og jeg må få tilføye uten å oppfordre til vidre diskusjon at jeg er vel en av de få heldige som ikke har opplevd rotter på fri fot
Hehe... *bank i bordet*

Det jeg ville gjort i denne situasjonen er som Heidi nevner nå på slutten, sørge for at de kommer i hjem der sjansen er minimal for at vidre avl på rottene.
Og ta vare på Anja som den kose rotta hun mest sansynlig er

Alle kan gjøre feil, og takk og lov for det. Og det er jo slik man lærer, nettopp ved å ta konsekvensene av de feilene som har skjedd.
Og jeg må få tilføye uten å oppfordre til vidre diskusjon at jeg er vel en av de få heldige som ikke har opplevd rotter på fri fot

Hehe... *bank i bordet*
Hilsen Rikke Karine
the_reaper86 wrote:
Unnskyld meg. jeg vil helst ikke bli dratt med i denne krangelen.. men jeg informerte dere tydelig om at Eya var inportert fra Danmark. Men at jeg ikke visste om det var snakk om lovelig eller ulovelig. Så kom ikke å si at jeg ikke informerte dere.
Takk.
Beklager Roger&Ingrid, jeg satt og skrev mens dere sendte inn den siste der, så den så jeg ikke før nå...
Til dere andre der.
Om det viser seg at rottene er friske og raske,og har godt pemprament så hadde jeg ikke nølt med og selge dem som gode avl's rotter, men dette er sun_rise sine rotter og det virker desværre som om hun er enig med dere på det punktet...
Alvrina:
Først fikk vi beskjed av deg om at hun var impotret fra Sverige, senere fra danmark, men alderi et ord mens jeg sto der om at det var mulig at dem var ulovelig... Du var veldig uklar i beskjedene og mye frem og tilbake ang. dette...
Jeg synes det ikke hadde vært nødvendig med noe av dette i utgangspunktet, alt dette dere begynte med av og prøve og grave opp ting, dritt og RatGirl som kom med dette bilde (Vet at du har unnskylt deg, så det er greit, men må nevnes). Synes dette er dålig behandlet av dere, tenk dere om neste gang det er noe!!
Dere synes sikkert jeg er en jævela kødd som drar opp alt her, men ingen kan nekte på at jeg har vært ærlig fra det sekunde jeg registrerte meg har, karnsje noe dårlig fomulering og litt raseri som kom ut i starten, men jeg har ikke jugd! Så om noen misliker meg pga. dette så gjerne konfronter det med meg eller gi faen. Folk som ikke tåler at jeg er ærlig kan drite i det.
Takk for en hyggelig kveld!!
Til dere andre der.
Om det viser seg at rottene er friske og raske,og har godt pemprament så hadde jeg ikke nølt med og selge dem som gode avl's rotter, men dette er sun_rise sine rotter og det virker desværre som om hun er enig med dere på det punktet...
Alvrina:
Først fikk vi beskjed av deg om at hun var impotret fra Sverige, senere fra danmark, men alderi et ord mens jeg sto der om at det var mulig at dem var ulovelig... Du var veldig uklar i beskjedene og mye frem og tilbake ang. dette...
Jeg synes det ikke hadde vært nødvendig med noe av dette i utgangspunktet, alt dette dere begynte med av og prøve og grave opp ting, dritt og RatGirl som kom med dette bilde (Vet at du har unnskylt deg, så det er greit, men må nevnes). Synes dette er dålig behandlet av dere, tenk dere om neste gang det er noe!!
Dere synes sikkert jeg er en jævela kødd som drar opp alt her, men ingen kan nekte på at jeg har vært ærlig fra det sekunde jeg registrerte meg har, karnsje noe dårlig fomulering og litt raseri som kom ut i starten, men jeg har ikke jugd! Så om noen misliker meg pga. dette så gjerne konfronter det med meg eller gi faen. Folk som ikke tåler at jeg er ærlig kan drite i det.
Takk for en hyggelig kveld!!

Joda, det har hendt . Men ikke ut av sitt eget å inn til guttene. Men i deres tilfelle var kanskje guttene ute eller?the_reaper86 wrote:ok, Heidi og alle dere andre her inne, kan dere med hånden på hjerte si at ingen av rottene deres har på noen som helt måte klart og rømme fra burene eller kommet seg løs på en eller ennen måte?
Jeg passer også på når enten guttene eller jentene er ute å løper, slik at hvis noen som ikke skulle ut kommer seg ut så vil jeg få det med meg fort.
Jeg tenker slik at folk reagerer med å tro at dette kanskje var litt planlagt fordi det hendte akkurat nå som diskusjonen om avl var oppe og pga dere fikk så mye kritikk og råd imot det + at dere ikke annonserte det her etterpå. ( mener ikke at det foregikk slik, men bare en mulig forklaring på hvorfor dere får slike reaksjoner)
Men men, nå har det skjedd og det viktigste nå er vel at ungene og mor har det bra!

*Med vennlig hilsen Erica Malene*
Enig med Ailani, gjort er gjort.. Men alikevell, så syns jeg dere burde sette avlsforbud på ungene..
(Ikke det at jeg egentlig har noe med det å gjøre, men dere vil vel ikke avle fram evt. "dårlige" rotter?)
Ikke misforstå, Enya er sikkert en fantastisk rotte,
men med tanke på faren hennes, som ikke var/er fullt så fantastisk med andre ord,
har Enya uansett hvor mye dere snur å vender på det, gener som ikke er så fantastiske..
(Ikke det at jeg egentlig har noe med det å gjøre, men dere vil vel ikke avle fram evt. "dårlige" rotter?)
Ikke misforstå, Enya er sikkert en fantastisk rotte,
men med tanke på faren hennes, som ikke var/er fullt så fantastisk med andre ord,
har Enya uansett hvor mye dere snur å vender på det, gener som ikke er så fantastiske..
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3
Guttene er større så dem har et bur med større mellomrom mellom sprinklene, (dette er foresten fikset så de har fått et annet bur) og Enya hadde kommet seg ut av øverste luke og inn mellom sprinklene til guttane.
Som sun_rise har skrevet tideligre her så var Enya gravid når det ble spurt om avl og slikt, men hun hadde da ingen anelse om at han var gravid. Jeg hadde mine mistanker, men viste ingen ting om denne tråden så jeg ville ikke si noe til henne slik at hun ikke trengte og uroe seg for det, fordi jeg forventet en reaksjon på dette herifra, men ikke den reasjonen som kom.
og ingen av oss har verken lagt sjul på noe eller jugd for dere, vi valge og annonsere dette på http://janogwickys.dk/phpBB2/index.php siden vi får mere hjelp og råd og ikke så mye dritt og motstand som her.
Det går kjempe fint med mor og barn, flott at dere tenker på det også...
Som sun_rise har skrevet tideligre her så var Enya gravid når det ble spurt om avl og slikt, men hun hadde da ingen anelse om at han var gravid. Jeg hadde mine mistanker, men viste ingen ting om denne tråden så jeg ville ikke si noe til henne slik at hun ikke trengte og uroe seg for det, fordi jeg forventet en reaksjon på dette herifra, men ikke den reasjonen som kom.
og ingen av oss har verken lagt sjul på noe eller jugd for dere, vi valge og annonsere dette på http://janogwickys.dk/phpBB2/index.php siden vi får mere hjelp og råd og ikke så mye dritt og motstand som her.
Det går kjempe fint med mor og barn, flott at dere tenker på det også...
Marcus: Hadde du lest forige innlegget så hadde du sett jeg skrev at jeg ikke hadde satt avl's forbud på dem om de var friske å raske og godt pemprament.
Enya har vi alderi harr verken problemer med temprament, viser ingen tegn til sykdom og er rolig å snill, så etter alt jeg kan se på henne har hun gode ganer i seg.
Odin hadde dårlig temprament en stund pga. flytting og uro. men er rolig og snill nå, har bitt to ganger, men til og med katta mi har biti meg mere en det.
De to gangene han beit ble han skremt.
Enya har vi alderi harr verken problemer med temprament, viser ingen tegn til sykdom og er rolig å snill, så etter alt jeg kan se på henne har hun gode ganer i seg.
Odin hadde dårlig temprament en stund pga. flytting og uro. men er rolig og snill nå, har bitt to ganger, men til og med katta mi har biti meg mere en det.
De to gangene han beit ble han skremt.
Jo dem vet det...
sun_rose har tatt bilder av dem, de blir lagt ut i morgen fordi jeg skal jobbe på Slottsfjeld festivalen i morra tidelig med og rigge opp sener og lyd utstyr... Men legger ut så snart jeg er ferig i morgen...
Noen bilder ligger foresten ute her...
www.DevilRats.piczo.com
De ligger under kulloversikter og norrøn mytologi...
Kos dere og takk for en hyggelig kveld.
sun_rose har tatt bilder av dem, de blir lagt ut i morgen fordi jeg skal jobbe på Slottsfjeld festivalen i morra tidelig med og rigge opp sener og lyd utstyr... Men legger ut så snart jeg er ferig i morgen...
Noen bilder ligger foresten ute her...
www.DevilRats.piczo.com
De ligger under kulloversikter og norrøn mytologi...
Kos dere og takk for en hyggelig kveld.
En ting jeg lurer litt på er hvorfor du klager over negative tilbakemeldinger og kommentarer om denne saken? Det hele startet med at dama di spurte om hvorfor folk hadde så mye i mot å avle på disse rottene, og det er jo det dere har fått høre. Dessuten er det flere her som også har kommet med hjelpende råd om hva dere burde gjøre, så det er ikke bare negativt som du mener. Og er det noe mer dere lurer på, så får dere helt sikkert hjelp. 
Og når det kom frem at det faktisk kom et kull fra denne rotta, så virket det kanskje litt rart at det skulle komme akkurat nå, midt i diskusjonen, slik at vi derfor ble litt mer mistenksomme enn behjelplige med en gang.

Og når det kom frem at det faktisk kom et kull fra denne rotta, så virket det kanskje litt rart at det skulle komme akkurat nå, midt i diskusjonen, slik at vi derfor ble litt mer mistenksomme enn behjelplige med en gang.
*Med vennlig hilsen Erica Malene*