Er ikke alle gener man kan se eller som vises da. Selv om Enya er ei kjempe flott rotte, kan hun kanskje bære med seg dårlige gener som senere kommer frem i avkommene.the_reaper86 wrote:Enya har vi alderi harr verken problemer med temprament, viser ingen tegn til sykdom og er rolig å snill, så etter alt jeg kan se på henne har hun gode ganer i seg.
avl?
Moderator: Moderatorer
*Med vennlig hilsen Erica Malene*
Takk, det var det jeg menteAilani wrote:Er ikke alle gener man kan se eller som vises da. Selv om Enya er ei kjempe flott rotte, kan hun kanskje bære med seg dårlige gener som senere kommer frem i avkommene.the_reaper86 wrote:Enya har vi alderi harr verken problemer med temprament, viser ingen tegn til sykdom og er rolig å snill, så etter alt jeg kan se på henne har hun gode ganer i seg.

Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3
Jeg tror dette er noe av grunnen til at det blir mye reaksjoner. Det er enkelte av oss her inne som ønsker hardt og inderlig at alle som har rotter skal ta dette seriøst - mye mer seriøst enn vi ser det gjøres i dag. Det betyr blant annet at vi tar reglene for import veldig alvorlig og vi tar avl veldig alvorlig (se avlsveiledningen til NTF). Når vi ser gang på gang at både regler for import og avlsveiledningen blir feid under bordet blir vi frustrerte. Og selv om alle har forståelse for at ups-kull kan forekomme, blir det mistenkelig mange av dem.
Selvfølgelig skal vi stille opp å svare på de spørsmål dere har og hjelpe dere med alt dere måtte ønske, men samtidig er det ikke vanskelig å forstå at vi blir frustrerte og at det blir reaksjoner på en slik sak.[/quote]
Selvfølgelig skal vi stille opp å svare på de spørsmål dere har og hjelpe dere med alt dere måtte ønske, men samtidig er det ikke vanskelig å forstå at vi blir frustrerte og at det blir reaksjoner på en slik sak.[/quote]
Ja, the_reaper86, alle rotter har startet et sted, men etter mye arbeid, mange tårer og store regninger er ønsket hos de aller fleste av oss at linjene skal kunne være sikre, kjente, og trygge, med minst mulig oppgravbart snusk i form av sykdommer, kjente tendenser og aggresjon.
Hele saken omkring rottene som kom fra Danmark (jeg skal ikke gå stort inn på dette her) gjorde at veldig mange i NTF ble sinte, redde og frustrerte, så reaksjonene som har kommet her kan settes både under overilte og forståelige. Å fortsette å snakke om hvor lite bra det er at noen av disse får kull er litt sent nå, de små er her. Diverse samtaler omkring hvorvidt disse vil bli brukt i avl senere er noe som alle som har en av de ovenfornevnte rottene burde ha i bakhodet. Med tanke på alt som har skjedd med og omkring disse, er det nok flere som kan se noe slikt som en trussel mot det de har jobbet så hardt for å få frem - trygge, gode linjer, med god helse og lang levetid. Linjer som begynner der man allerede føler at er stor usikkerhet - og vet at det har vært mye omdiskutert omkring - virker mer truende enn linjer som begynner etter et kjøp i dyrebutikk (iallefall i mitt hode - men jeg er en skeptiker fra barns bein av).
Etter selv å sett hvordan et kull uten stor planlegging eller bakgrunnsundersøkelser ble tilnærmet lik ødelagt for et par år siden, er jeg selv meget skeptisk til det å avle. Intensjonene kan, i mange sammenhenger, være de beste, men senskadene av en avl kan på mange måter svekke det vi i dag ser på som en god norsk rottebestand. Aggresjon forekommer i en del linjer, det samme med små rotter, svakheter i immunforsvaret, genetiske tilknytninger til kreft, og myco (som finnes naturlig hos de fleste rotter, og i større mengder hos en del).
Uhell skjer, men som med de allerfleste andre typer uhell er det ønskelig med en viss ansvarsfølelse. Er det et ups-kull, så er det visse ting de aller fleste av medlemmene her på forumet forventer, og det er et avlsforbud. (Et avlsforbud kan, i visse tilfeller, endres, slik at hannene kan bli brukt - men det er ikke før de har fyllt 1 år eller rundt der - av observasjonelle og medisinske grunner.) Avlsveiledningen kan nok virke både streng og dum mange ganger, men den er der fordi vi bryr oss om de små - og om de små som kommer etter. _Vi_ kan nok virke både strenge og slemme og rett og slett som noe dritt en del ganger vi og, men - som med meningen med avlsveiledningen - vi vil bare det beste for de rottene vi har nå, og de som kommer etter.
Nå synes jeg at alt snakket om drittkasting og -oppgraving kan gi seg for denne gang. Det er en haug med små skapninger i et rede der ute og i allefall jeg har lyst til å høre om hvordan det går med de.
Hele saken omkring rottene som kom fra Danmark (jeg skal ikke gå stort inn på dette her) gjorde at veldig mange i NTF ble sinte, redde og frustrerte, så reaksjonene som har kommet her kan settes både under overilte og forståelige. Å fortsette å snakke om hvor lite bra det er at noen av disse får kull er litt sent nå, de små er her. Diverse samtaler omkring hvorvidt disse vil bli brukt i avl senere er noe som alle som har en av de ovenfornevnte rottene burde ha i bakhodet. Med tanke på alt som har skjedd med og omkring disse, er det nok flere som kan se noe slikt som en trussel mot det de har jobbet så hardt for å få frem - trygge, gode linjer, med god helse og lang levetid. Linjer som begynner der man allerede føler at er stor usikkerhet - og vet at det har vært mye omdiskutert omkring - virker mer truende enn linjer som begynner etter et kjøp i dyrebutikk (iallefall i mitt hode - men jeg er en skeptiker fra barns bein av).
Etter selv å sett hvordan et kull uten stor planlegging eller bakgrunnsundersøkelser ble tilnærmet lik ødelagt for et par år siden, er jeg selv meget skeptisk til det å avle. Intensjonene kan, i mange sammenhenger, være de beste, men senskadene av en avl kan på mange måter svekke det vi i dag ser på som en god norsk rottebestand. Aggresjon forekommer i en del linjer, det samme med små rotter, svakheter i immunforsvaret, genetiske tilknytninger til kreft, og myco (som finnes naturlig hos de fleste rotter, og i større mengder hos en del).
Uhell skjer, men som med de allerfleste andre typer uhell er det ønskelig med en viss ansvarsfølelse. Er det et ups-kull, så er det visse ting de aller fleste av medlemmene her på forumet forventer, og det er et avlsforbud. (Et avlsforbud kan, i visse tilfeller, endres, slik at hannene kan bli brukt - men det er ikke før de har fyllt 1 år eller rundt der - av observasjonelle og medisinske grunner.) Avlsveiledningen kan nok virke både streng og dum mange ganger, men den er der fordi vi bryr oss om de små - og om de små som kommer etter. _Vi_ kan nok virke både strenge og slemme og rett og slett som noe dritt en del ganger vi og, men - som med meningen med avlsveiledningen - vi vil bare det beste for de rottene vi har nå, og de som kommer etter.
Nå synes jeg at alt snakket om drittkasting og -oppgraving kan gi seg for denne gang. Det er en haug med små skapninger i et rede der ute og i allefall jeg har lyst til å høre om hvordan det går med de.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com
Både enya og ungene har det kjempe bra, to har begynt å åpne øynene og alle har fått tenner (noe som jeg tror enya merker)..
Alvrina:
Både Aage og jeg fikk først beskjed om at hun var fra Sverige, så noen dager senere at hun kom fra Danmark.... Så om du har sagt feil land er ikke vår feil, det var værtfall vår første informasjon....
Alvrina:
Både Aage og jeg fikk først beskjed om at hun var fra Sverige, så noen dager senere at hun kom fra Danmark.... Så om du har sagt feil land er ikke vår feil, det var værtfall vår første informasjon....
syns det er litt skummelt å motta nye rotter når sånt skjer.
tenk om vi kunne klart å få til en sikker, sunn og frisk linje
med rotter. håper virkelig alle tenker seg godt om før man avler, eller har rotter av begge kjønn hjemme. Hørte rykter om at gjennomsnittsalderen på rotter er gått ned til 1.5 år. det har kanskje noe med sånn ops kull å gjøre. dårlige gener som blir ført videre. men men!
tror at flest folk er smarte og oppegående.
men la denne historien være noe å tenke
over da, til neste gang noen har rotter
av begge kjønn sammen
tenk om vi kunne klart å få til en sikker, sunn og frisk linje
med rotter. håper virkelig alle tenker seg godt om før man avler, eller har rotter av begge kjønn hjemme. Hørte rykter om at gjennomsnittsalderen på rotter er gått ned til 1.5 år. det har kanskje noe med sånn ops kull å gjøre. dårlige gener som blir ført videre. men men!
tror at flest folk er smarte og oppegående.
men la denne historien være noe å tenke
over da, til neste gang noen har rotter
av begge kjønn sammen

Dere begynner rett og slett og bestemme hvem som skal få lov til og formere seg her, vi skal ikke innføre samme reglen med mennesker også da? Du får ikke lov til og få barn fordi olderfaren din døde av kreft, eller hjerteskydom. Mens vi er i gang hvorofor ikke gi folk som er svaksynt og har dystleksi forbud mot og få barn også da? Eller hva med og innføre IQ krav. Tenk litt på den dere...
*Deler av innlegg slettet p.g.a. brudd på forumreglene*
Betyr det da at dere mener at dere har rett til og bestemme hvem som skal leve videre og hvem som ikke er gode nok?
*Deler av innlegg slettet p.g.a. brudd på forumreglene*
Betyr det da at dere mener at dere har rett til og bestemme hvem som skal leve videre og hvem som ikke er gode nok?
-
- Gammelrotte
Avlsveiledningen til NTF og rådene som kommer fra andre mennesker er faktisk helt frivillig å følge. De er laget til det beste for rottene og ikke menneskene.
Julianne
Julirottenes omplassering
Julirottenes omplassering
Deler av poenget i inlegget mitt ble slettet pga. at de mente det var satanisk.
Noen som lurer så sender jeg resten på en PM eller over mail, skal forhøre meg med styret om dette gjelder for PM også...
Men jeg synes dette er galt, og at jeg skal få kritikk for at jeg synes dyr har samme retten til og velge som mennesker, og synes dyr er mere verdt en oss mennesker.
Noen som lurer så sender jeg resten på en PM eller over mail, skal forhøre meg med styret om dette gjelder for PM også...
Men jeg synes dette er galt, og at jeg skal få kritikk for at jeg synes dyr har samme retten til og velge som mennesker, og synes dyr er mere verdt en oss mennesker.
-
- Gammelrotte
Hvis du er uenig i avgjørelsen, kan du som sagt ta det opp med styret på mail: ntf@tamrotter.com.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com
Skjønner hva du mener, men syns alikevel det blir feil å tenke slik.the_reaper86 wrote:Dere begynner rett og slett og bestemme hvem som skal få lov til og formere seg her, vi skal ikke innføre samme reglen med mennesker også da? Du får ikke lov til og få barn fordi olderfaren din døde av kreft, eller hjerteskydom. Mens vi er i gang hvorofor ikke gi folk som er svaksynt og har dystleksi forbud mot og få barn også da? Eller hva med og innføre IQ krav. Tenk litt på den dere...
Det finnes mange ville rotter der ute som formerer seg som de vil, og finnes nok av folk som avler bare for å avle. Men når man først har bestemt seg for å avle( som sikkert ikke trengs for at rottebestanden skal leve videre) så vil vi jo alle at avkommene skal bli de beste? Det vil ihvertfall jeg med mitt oppdrett

Når du sier at vi bestemmer hvem som skal få lov å parre seg og hvem som ikke får så er jo det på en måte riktig. Men hvorfor gjør vi det?? Fordi vi vil at avkommene videre skal bli et bra resultat som kan være med på å øke livslengden( som har minket desverre) og minke sykdommer og aggressivitet! Rett å slett for at rottene skal få et supert langt og friskt liv akkurat som de fortjener!

*Med vennlig hilsen Erica Malene*