Hvordan blir det gjort i rotteverden angående stamtavle?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Gine

Hvordan blir det gjort i rotteverden angående stamtavle?

Post by Gine »

Hos chinchilla er det sånn med stamtavlene, at om man kjenner fødselsdato og navn og farge på foreldrene så kan barna få stamtavle(ergo kan også dyr fra dyrebutikk få barn med stamtavle) :roll:

Hvordan er reglene for en rotte?

Og i chinchillaverden får man registreringspapirer på chinchillaer som da ikke har stamtavle, dette for å også vite hvem de dyrene er så de får et nummer å forholde seg til m.m.
Hvordan er det i rotteverden? registrerer man rotter uten stamtavle i foreningen deres også?

Og hvor mye tabu er det å ha dyrebutikk rotter?

Sier ikke at det er tabu i chinchillaverden, men i forhold til hvor seriøst du driver er ikke dyrebutikkdyr førsteprioriter om man ikke bare ønsker seg chinchilla som kjæledyr liksom.

Håper dere forstår hva jeg mener?
Jeg kan nemelig ikke garantere at jeg ikke skaffer meg flere enn to rotter og engang setter de i avl :lol:
Da må jeg sjekke ut ting litt sånn på forhånd.

Har nemelig på følelsen at det kan bli litt vanskelig å finne seg en rotte her i trøndelag med stamtavle :|

Ailani
Alfatryne

Re: Hvordan blir det gjort i rotteverden angående stamtavle?

Post by Ailani »

Gine wrote:
Og hvor mye tabu er det å ha dyrebutikk rotter?
Det er ikke tabu i det hele tatt ;)

Og angående stamtavler.. Så velger man vel det helt selv! Lurt å ha info som: Navn, født,død, farge.. og noen har også med dødsårsak.
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Det er ingen regler når det gjelder stamtavlene til rottene, heller ikke slik at man registrer rottene sine eller kull.

Jeg vil si at det absolutt ikke er noe tabu å ha dyrebutikkrotter, da det ofte er eneste muligheten for mange å ha rotter og dyrebutikkrotter er jo rotter selv om de ikke er fra et oppdrett!
Hvis man skal avle på dyrebutikkrotter så er det viktig å være ekstra nøye med planleggingen fordi rottens bakgrunn er ukjent.

Tror det er ganske stor forskjell fra det å drive chinchillaavl og rotteavl, etter mitt inntrykk så er chinchilla avl mer basert på varianter og stamtavle, mens hos rotter blir du dårlig mottatt hvis du prioriterer varianten framfor helsen og gemytt. En stamtavle er jo ikke mer enn navn på andre rotter, man må vite hva som ligger bak navnene. ;)

I Norge ligger vi ganske langt etter når det gjelder avl, så det er viktig at de seriøse oppdretterne idag lager et godt grunnlag for videre avl. :thu:
Last edited by § RatGirl § on 25 Jul 2006, 02:38, edited 1 time in total.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

En ting til ;)
Det er heller ikke tabu å avle på rotter uten stamtavle, så lenge rotta er frisk og har et fint temperament, men man må jo være litt mer obs og følge godt med videre i linjen. Det kan også være lurt å vente så lenge så mulig med å parre hannen i tilfelle han kan ha arvet noe som gir utslag etter parring hvis du parrer med en gang han er 1 år.

Det er sikkert en del meninger om dette. Jeg selv vet ikke helt hva jeg kommer til å gjøre, men kommer nok til å være veldig varsom med å bruke en ukjent rotte i avl, dette pga jeg tar oppdrettet veldig serriøst da ;) men kan godt hende jeg får en super duper helt perfekt rotte uten bakgrunn en gang som jeg vil bruke i avl ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Camilla Ø
Stjeler søppel

Post by Camilla Ø »

Det første du bør gjøre, før du tenker på å avle er å lese avlsveiledningen til NTF: http://www.tamrotter.com/avl_oppdrett/veiledning.php

Det er desverre mye problemer med sykdom og aggressivitet blant norske rotter. Derfor følger en del oppdrettere avlsveiledningen tilnærmet slavisk. Jeg vil ikke anbefale deg å avle på rotter med ukjent bakgrunn før du har veldig mange og gode argumenter for å gjøre det. Hvis du må avle på rotter med ukjent bakgrunn så bruk en hann og finn en hunnrotte med veldig god bakgrunn.

Jeg vil anbefale at du bruker litt tid på å få tak i en "hjemmelaget" rotte fremfor en dyrebutikk rotte. Hvis du har planer om å avle en gang i fremtiden bør du i hvert fall ikke satse på dyrebutikkrotter. Hvis du satser på kjælerotter en stund er det også en del rotter til omplassering.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

*Flyttet til genetikk og avl*

Locked