30 laange dager har gått!!

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Locked
LILO
Hamstrer mat

30 laange dager har gått!!

Post by LILO »

:D Endelig er dagen kommet! Sitter bare og venter på at det blir liv i huset til foreldrene mine, så jeg kan gå og hente de skjønne Cassia og Cicely!! Gleder meg til å få dem hjem nå, det er så vondt å bare sette dem i buret og gå ifra dem "der oppe".

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Var det de importerte fra Danmark? Gleder meg til å høre hvordan de er! Bilder! :sol:
Og med det samme - jeg spurte Annbritt om kopi av attesten fra Fødevarestyrelsen, så jeg kunne se hvem man skulle kontakte o.l. (ifølge Annbritt var det visst vanskelig å finne frem i byråkratiet), men har ikke fått noe fra henne, kunne du ha sendt til meg på mail?

LILO
Hamstrer mat

Post by LILO »

Ja, det er de fra Danmark :) Satte dem bare rett inn til de andre jentene, og det gikk kjempefint!! Litt snusing og tvangsparring, så var de tatt opp i gjengen! Hva er Fødevarestyrelsen? Forstod ikke helt hva du ville jeg skulle maile til deg.... :oops:

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Ehm... du har vel alle importpapirene i orden? Et av papirene skal være fra Fødevarestyrelsen i Danmark, såvidt jeg forsto. Det er de som tilsvarer Mattilsynet i Norge.

LILO
Hamstrer mat

Post by LILO »

Det eneste jeg fikk fra Danmark var helseattesten fra Annbritt... Jeg ringte mattilsynet her før jeg hentet dem, og hun jeg snakket med sa at det eneste jeg trengte var tillatelsen herfra og helseattest, så skulle jeg bare vise papirene i tollen, og da var alt i orden. Tolleren stemplet og skrev "innført 3/7" og signerte. Han trengte bare se tillatelsen og helseattesten, jeg ga ham alle papirene jeg hadde og så sa han det var greit... Har jeg gått glipp av noe? Hun på mattilsynet sa jeg ikke trengte vise dem til veterinær, for det var ikke sånn lenger... Jeg viste bare papirene til tolleren i Norge, det var helt greit, fikk jeg beskjed om...

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Ja det er ikke lengre sånn at du skal vise dem frem til veterinær, det holder å vise dem til tolleren. Men veterinærattesten er en todelt sak - en del fra lokal veteinær, som Annbritt sikkert ordnet, som skal vise at den rotta det gjelder ikke viser syndlige tegn til sykdom, og en fra offentlig veterinærmyndighet (noe jeg antar er Fødevarestyrelsen, det var det Annbritt sa hvertfall) som skal vise at oppdretteren ikke har hatt smittsomme sykdommer de siste 12 mnd eller hva det var... du kan lese detaljene i tråden om import til Norge et annet sted her på forumet.

Mattilsynet skal vite det, men det er ikke så rart om ikke tolleren vet det - de vet som regel ikke engang at det er restriksjoner på rotter ;)

Og få se bilder!! :D

LILO
Hamstrer mat

Post by LILO »

Ok, men har du et tips til hva jeg skal gjøre nå? Vil jo ha alt i orden, men vil ikke risikere at de blir avlivet...

LILO
Hamstrer mat

Post by LILO »

Nå leste jeg gjennom importtillatelsen igjen, og ser at det står der... Men jeg må jo si at det var en ærlig feil, for jeg trodde det var den helseattesten jeg fikk av Annbritt det var snakk om.... Men Anette må vel også ha fått den, går det an å spørre om å få en kopi? Er det godt nok, tror du?

Fikk litt hetta her nå, var jo sikker på at jeg hadde alt i orden......

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jeg ville ha tatt en telefon til Mattilsynet for sikkerhets skyld. Tviler sterkt på at de sier noe annet enn at rottene er lovlig tatt inn og alt er i orden - du har jo tross alt vist både rotter og papirer frem på grensen. Kanskje de faktisk ikke er så nøye på det med attest fra offentlig veterinær? Det hadde jo vært veldig fint, for det er den som ofte er det vanskelige å skaffe...

LILO
Hamstrer mat

Post by LILO »

Nå har jeg snakket med en veterinær på mattilsynet. Så lenge jeg ikke skulle bruke rottene i avl, så var det ikke nødvendig med den attesten fra offentlig veterinær, men skulle de brukes i avl, så måtte den være i orden.. Så da var det greit. Men nå spurte ikke jeg hva jeg skal gjøre hvis det viser seg at jeg vil ha et kull senere likevel, men da må jeg jo uansett kontakte Annbritt, og da kan jeg vel kanskje få fatt i en sånn attest hvis det skulle være nødvendig..

Men planen er uansett ikke å avle på de...

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

LILO wrote:Nå har jeg snakket med en veterinær på mattilsynet. Så lenge jeg ikke skulle bruke rottene i avl, så var det ikke nødvendig med den attesten fra offentlig veterinær, men skulle de brukes i avl, så måtte den være i orden.. Så da var det greit. Men nå spurte ikke jeg hva jeg skal gjøre hvis det viser seg at jeg vil ha et kull senere likevel, men da må jeg jo uansett kontakte Annbritt, og da kan jeg vel kanskje få fatt i en sånn attest hvis det skulle være nødvendig..

Men planen er uansett ikke å avle på de...
Argh, Mattilsynet gir åpenbart to forskjellige svar på samme spørsmål. jeg fikk til svar da jeg spurte om det samme for en tid tilbake at alle rotter som tas inn anses som avlsdyr. Hvem snakket du med? Send meg gjerne en PM, kanskje reglene er gjort om igjen? Isåfall vil jeg ringe og snakke med dem igjen så vi kan endre NTFs anbefalte prosedyrer. Det er lov å håpe :)

Locked