hvordan do trene?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
vilma

hvordan do trene?

Post by vilma »

:?: er ny i gamet og blir ikke klok av det jeg leser. hvordan går jeg fram for å få jentene mine til å bruke doen. :lol: :leftrat:

Trybern

Post by Trybern »

Dette er nevnt før i Forumet. Søk på Pottetrening eller lignende.. :rottehode:

siva83
Hamstrer mat

Post by siva83 »

jeg har klart å få 4gutter renslige så de går på doen alle sammen. de bor to og to sammen og er flinke.. har hørt at jenter er værre å få til å gå på do :rottehode:
Mai-Tai

*Rottisene mine, Mai-Tai,Mathilda,Klatremus,Lille My, Raymond og Rolf*

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Dotrening fungerte ikke her ihvertfall :roll:
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Trixi

Post by Trixi »

tror ikke rottejenter skal være noe vanskeligere å trene enn gutte rotter, iallefall ikke mye :) j
eg do trente de første rottene jeg fikk, som da også var jenterotter, og da var jeg 11 år, så kan ikke være så vanskelig..
jeg plaserte bare en liten boks med kattesang i do hjørnet de brukte mest, og plasserte de oppi skåla rett etter at de hadde vært på do, eller når det så ut som de skulle noe.
så fikk de en godbit etter hver gang de hadde vert der, så gikk det ganske greit etterhvert.
ettersom jeg husker tok det ikke lang tid, har de først oppdaget at det fungerer fint som do og er veldig renslig, forstod de det fort :)
du kan jo også prøve å legge noe av strøet fra dohjørnet de bruker opp i boksen å se om de oppdager noe.
lykke til :D

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

*Flyttet til atferd og aktivisering*

Marcus
Betarotte

Post by Marcus »

Ailani wrote:Dotrening fungerte ikke her ihvertfall :roll:
Ikke her heller :pig: Guttene bare legger seg til å sove i dokassa! :-x :P
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Mine bæsjer og tisser oppi doen men når det blir for mye bæsj bæsjer de utafor :lol:
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Mine tre damer er dotrente - og ser ut til å trives med det. :) De eldste to har brukt doen flittig siden jeg fikk de, og det ser ut som om lille Swiffer (som har bodd hos oss i en uke nå) har plukket opp lærdommen fra de to mesterne. Eneste problemet her i huset/buret, er at Pytteliten insisterer på å gjemme godis (brødskalker, mat, druer, etc. :spise: ) i den ene doen, slik at den blir litt vel full - og det hender at hun velter den en gang i blant og (særlig hvis det er mye strø i den :roll: ). Den andre doen (en ilderdo) brukes gjerne til å sove i på varme dager. Eller, som Swiffer ser ut til å gjøre en del, dyttes frem slik at man kan sove i et lite, trangt rom bak den.

Personlig tror jeg både de og jeg er fornøyde med å ha et bestemt sted for slikt fornødent. Om ikke annet, trives den nye sofaen vår veldig med denne ordningen. :thu:
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Dotrening er et mysterium utenfor min fatteevne, dessverre. Jeg forsøkte å sette inn en do til Spinus, men han flyttet den bare rundt i buret ettersom han ble mer og mer irritert over den. Jentene har vent seg til å tisse utgjennom sprinklene, slik at alt i umiddelbar nærhet av buret har gule striper. :shock: Bæsj håndteres på to forskjellige ferdighetsnivåer; den enkle løsningen er å gjøre fra seg og så dytte bæsjen ut gjennom sprinklene, mens de mer avanserte jentene bæsjer utgjennom sprinklene. For et års tid siden tok vi en av damene på fersken i å riste en hammock fri for bæsj; hun tok tak og ristet kraftig i fleecen så bæsjen skvatt ut av hammocken (og buret). Skulle gjerne likt å vite hvordan og hvorfor de har dotrent seg selv på denne måten... :hm:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Dumbo-fan90
Sover i do

Post by Dumbo-fan90 »

Mine gutter har alltid vært flinke med å gå på do.. Jentene derimot :roll: Den første doen var en halv isboks, som jeg bandt fast i gitteret. Den ble fort revet vekk og gnagd opp, den andre doen, som var en ilderdo(kjøpt i dyrebutikken) ble først tømt for kattesand, deretter brukt som oppbevaring av avispapir, og den tredje doen, (med høye kanter) ble sove-do.. Så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å "pottetrene" de :lol:
Mvh Ida&rottene

Eli Andrea
Markeringsbehov

Post by Eli Andrea »

Eg har og do til mine to,.
Eg feekk med ein sånn ferplast do til buret.. i den har eg tatt back 2 nature i..(før hadde eg do papir) so tok eg driten i kver gang dei dreit, so no drite dei ikkje lenger på hyllene i allefall.. noi drite dei som oftast rundt doen (Oliver greie av og til og få det oppi :) )
R.I.P Oliver:( du vil alltid bli savna.
Eg Beatle og Melis er glad i deg.

miroxx
Sofaspiser

Post by miroxx »

Roger&Ingrid wrote:Dotrening er et mysterium utenfor min fatteevne, dessverre. Jeg forsøkte å sette inn en do til Spinus, men han flyttet den bare rundt i buret ettersom han ble mer og mer irritert over den. Jentene har vent seg til å tisse utgjennom sprinklene, slik at alt i umiddelbar nærhet av buret har gule striper. :shock: Bæsj håndteres på to forskjellige ferdighetsnivåer; den enkle løsningen er å gjøre fra seg og så dytte bæsjen ut gjennom sprinklene, mens de mer avanserte jentene bæsjer utgjennom sprinklene. For et års tid siden tok vi en av damene på fersken i å riste en hammock fri for bæsj; hun tok tak og ristet kraftig i fleecen så bæsjen skvatt ut av hammocken (og buret). Skulle gjerne likt å vite hvordan og hvorfor de har dotrent seg selv på denne måten... :hm:
hahaha:D ser det for meg! jentene mine har 4 dohjørner og guttene gjør fra seg overalt :P men men
_ Kaja _ :D

Locked