Fyrværkeri i rompa!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Cathrine

Post by Cathrine »

Jeg synes det høres ut som epilepsi.
Jeg har selv hatt en rotte med epilepsi og anfallene minner om de du beskriver. Han ble nærmest kastet rundt i buret under anfallene.
Dessverre hadde han hypofysetumor(han ble obdusert). Han hadde også tillegssymptomer som lammelser i bakbena, vektap og balanseproblemer.
Jeg har også hatt en mus med epilepsi, men det var nok medfødt da hun hadde det hele livet og var ellers frisk inntil hun døde 2 år gammel.
Epilepsi kan være medfødt eller symptom på at noe er galt,de vanligste er nok hjerneskade eller hjernetumor.
Siden hun har gått ned i vekt ville jeg observert henne nøye, med hensyn til andre symptomer som lammelser, balanseproblemer, adferdsproblemer o.l.
Vi får håpe hun ikke får noen andre symptomer eller går ned i vekt, og at dette bare er medfødt.
Vi får krysse fingrene.
:(

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Ja vi får se hva veterninærbesøket avslører. Men anfallene virker mye mer systematiske. Og ja hun har gått ned i vekt, men tvangsforet henne i går så får se om vekten går litt opp nå!
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Sånn nå har hun vært hos dyrlegen.. De mente det var miljøet, og at det derfor var noe psykisk :? .. Men dette lyder veldig merkelig synes jeg. Så hun skal av sted til et annet sted også for å høre hva de mener.

Sånn uten om det er det ikke så mye nytt, anfallene kommer som vanlig og hun er fortsatt liten i vekst.

Cathrine

Post by Cathrine »

Enig med deg i at det høres lite trolig ut at det psykisk.
Jeg tror dessverre fortsatt at det må være epileptiske anfall etter å ha sett dette på både rotte og mus.
Epilepsi er ikke en sykdom,men symptom på at noe er galt. Siden hun er så ung så kan det jo hende at det er medfødte forandringer i hjernen, som hun fint kan leve med!
Men hvis hun får tilleggsymptomer, virker slapp eller får ytterligere vekttap, er det nok en sykdom som ligger til grunn.
Jeg har tenkt litt på dette og tror ikke du kommer noen vei med å dra til en annen veterinær så lenge hun ellers virker frisk.
Noe annet er hvis hun begynner å virke syk.
Et menneske som skal utredes for epilepsi må ta mange undersøkelser som man ikke kan ta på rotter, som EEG, CT og eventuelt blodprøver og EKG.
Så hadde det vært min rotte hadde jeg sett tiden an, observert den nøye og veiet den en gang per uke.
Lykke til og du må fortelle oss hvordan det går.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Ja hun får vel bare leve med det, ellers virker hun ikke syk. Bortsett fra vekttapet, men det jobber vi med ;)

tezza

hmm

Post by tezza »

det der minner mistenkelig om mine 3 rotter som ble avlivet . de fikk slike anfall og det var pga pusteproblemer. de får panikk rett og slett. alle de tre som jeg avlivet pga luftveisplager fikk slike anfall i buret.

Hugo begynner også å få litt luftveisplager og får samme anfall som alle de andre som hadde dette. Hugo skal avlives om ikke lenge.

om de går ned i vekt og får slike anfall burde du dra til dyrlege!

tezza

dessuten

Post by tezza »

er det ikke alltid luftveisplager kan oppdages til tross for disse anfallene. noen ganger varer pusteproblemet bare i det de får anfall og begynner å kaste seg rundt. og er helt fine like etter anfallet. så jeg syns du burde gå til dyrlegen for det høres ikke psykisk ut. det høres ut som pusten.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Eieren har vært hos dyrlegen med henne!

Hun har ikke pusteproblemer under anfallene.

tezza

om rotta har

Post by tezza »

pusteproblemer under selve anfallet er det neppe noen som kan vite, dyrlege eller ikke

tezza

tvangsfore

Post by tezza »

om du må tvangsfore rotta di er det ihvertfall noe galt. man skal da ikke trenge å tvangsfore et dyr. om ikke det spiser eller går ned i vekt er jo dette er tegn på at noe ikke er som det skal

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Ja jeg vet ikke. Dette er ikke min rotte og hun bor ikke her lenger heller.

Selvfølgelig er det noe galt, men lite som tyder på LVI. Kan hende et var det, men det vet ikke jeg noe om lenger. Har ikke fått noen tilbakemelding lenger.

Det eneste jeg skriver er det jeg har sett, opp til eier å avgjøre hva som må gjøres.

Ailani
Alfatryne

Re: om rotta har

Post by Ailani »

tezza wrote:pusteproblemer under selve anfallet er det neppe noen som kan vite, dyrlege eller ikke
jeg har opplevd pusteproblemer før hos rotter. Det pleier man å høre. Tok henn eopp rett etteranfallene men hørte ikke at hun var tungpusten.. noe som hun burde vært hvis hun ikke fikk puste..

Men hvem vet... Tror rotta fikk noe antibiotika, men vet ikke om det hjalp. har ikke hørt noe fra eier.

Eier kan sikkert starte en ny hvis han/hun vil det ;) Så tråden kan sikkert stenges

tezza

helt klart

Post by tezza »

helt klart at man kan høre pusteproblemer i visse tilfeller men langt i fra alltid. jeg hørte null på horotta mi da ho hadde slike anfall og rett etter anfallet var ho like fin så det var det ingen pekepinn på psuteproblemer før jeg hørte meg med dyrlege. men en hann jeg hadde, hadde samme anfall. der hørte man mye piping i pusten etterpå. håper det går bra med rotta ihvertfall:)

Locked