Oppdrettere

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
-Marita

Oppdrettere

Post by -Marita »

Har sett at det er en del oppdrettere som har sluttet med oppdrettet sitt pga allergi, eller andre ting.
Så jeg lurer litt på hvilke oppdrettere som er aktuelle her i Norge nå?
Og i med at jeg bor i Trondheim, så hadde det vært fint om noen vet om noen her. Eller at noen oppdrettere selv skriker ut hehe.
Har planer om å skaffe meg noen nye jenter, er dessverre sånn at min rotte Lulu ikke sikkert lever stort lengre da hun snart er to år gammel og det begynner å ta på...

Så har vi kunnet eventuelt laget en liste over de aktuelle oppdretterne ?
Med det samme lurer jeg på når det er sesong for rottekull?

Camilla Ø
Stjeler søppel

Post by Camilla Ø »

Hei,

Det er ingen som har utarbeidet en liste over oppdrettere, men følg med på "Genetikk og avl". Der legges det ut informasjon fra oppdretterne selv hvis de er i gang med et kull.

Ellers er det ingen sesong for rottekull, når oppdretteren er klar for å sette i gang et kulle er alltid rottene klare til å sette i gang ;)

-Marita

Post by -Marita »

Camilla Ø wrote:Hei,

Det er ingen som har utarbeidet en liste over oppdrettere, men følg med på "Genetikk og avl". Der legges det ut informasjon fra oppdretterne selv hvis de er i gang med et kull.

Ellers er det ingen sesong for rottekull, når oppdretteren er klar for å sette i gang et kulle er alltid rottene klare til å sette i gang ;)
Ok, takk for svar :D

Men er det sånn at rotter ha en såkaldt "løpetid" ?
Eller kan de få unger hele tiden?

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

*Flyttet til Genetikk og avl*

Hunnrotter har løpetid ca hver 4.dag, men kan komme i brunst av kontakt med hanner, så de kan bli gravide hver dag fra de er rundt 5-6 uker.

Heidi
Gammelrotte

Re: Oppdrettere

Post by Heidi »

-Marita wrote: Så har vi kunnet eventuelt laget en liste over de aktuelle oppdretterne ?
NTF har et tilbud til sine medlemmer om å skrive opp planlagte parringer på en liste som vi har på websiden. Denne listen oppfordrer vi alle til å bruke, enten de er gamle eller nye oppdrettere. Ved å sjekke listen kan kjøpere fort se hvilke kull som har vært planlagt på forhånd (og ikke har kommet ved et uhell), siden vi ikke vil skrive opp parringer på listen hvis vi ikke får informasjon om dem før parringen finner sted. Dette gir en liten trygghet og visshet om at oppdretteren har tenkt igjennom parringen. Jeg må derimot få understreke at NTF foreløpig ikke har noen kvalitetskontroll på kullene, og vi sjekker ikke om parringene utføres i henhold til avlsveiledningen. Dette må interesserte selv ta kontakt med oppdretteren for å finne ut av.

Dessverre er norske oppdrettere ikke så flinke til å bruke listen ennå, men dette håper vi vil ta seg opp med tiden! Listen finner du ved å besøke NTFs websider og klikke deg inn på "Avlsarbeid" i menyen.

-Marita

Re: Oppdrettere

Post by -Marita »

Heidi wrote:
-Marita wrote: Så har vi kunnet eventuelt laget en liste over de aktuelle oppdretterne ?
NTF har et tilbud til sine medlemmer om å skrive opp planlagte parringer på en liste som vi har på websiden. Denne listen oppfordrer vi alle til å bruke, enten de er gamle eller nye oppdrettere. Ved å sjekke listen kan kjøpere fort se hvilke kull som har vært planlagt på forhånd (og ikke har kommet ved et uhell), siden vi ikke vil skrive opp parringer på listen hvis vi ikke får informasjon om dem før parringen finner sted. Dette gir en liten trygghet og visshet om at oppdretteren har tenkt igjennom parringen. Jeg må derimot få understreke at NTF foreløpig ikke har noen kvalitetskontroll på kullene, og vi sjekker ikke om parringene utføres i henhold til avlsveiledningen. Dette må interesserte selv ta kontakt med oppdretteren for å finne ut av.

Dessverre er norske oppdrettere ikke så flinke til å bruke listen ennå, men dette håper vi vil ta seg opp med tiden! Listen finner du ved å besøke NTFs websider og klikke deg inn på "Avlsarbeid" i menyen.
Takk for utfyllende svar :D

Locked