NTFs liste over planlagte parringer

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Heidi
Gammelrotte

NTFs liste over planlagte parringer

Post by Heidi »

NTF ønsker å øke bevisstheten rundt seriøs rotteavl og har prøvd å finne tiltak for å begrense antall uplanlagte kull. Vi har opprettet et tilbud til medlemmene våre om å få skrive opp planlagte parringer på en liste på websidene våre - listen finnes her:
http://www.tamrotter.com/avl_oppdrett/p ... ringer.php

Styret har etter å ha snakket litt om ytterligere tiltak for å forbedre rotteavlen kommet frem til at vi ønsker å legge frem et forslag om forbehold for å skrive parringer på listen. Forslaget vårt lyder:

NTFs styre forbeholder seg retten til å ikke ta med kull som
- ikke følger avlsveiledningens generelle retningslinjer for minimumsvekt og -alder ved parring, gjelder begge foreldre.

- bryter med norsk lov om innførsel av levende dyr, enten dette gjelder kullet i seg selv eller dets foreldre (tilbakevirkende kraft).

- annonseres av medlemmer som ikke har fylt 16 år innen parringen finner sted.

Bakgrunnen vår for de tre punktene med forbehold er at
- vi bestreber oss på at hunnrottene skal være tilnærmet utvokste og i god stand til å oppfostre et kull før hun brukes i avl, og at man ikke skal ta noen unødige sjanser ved bruk av unge hanner, siden det fysiologisk ikke er nødvendig for hannene å brukes tidlig. Dersom en oppdretter ønsker å avvike fra dette kravet, kan en skriftlig begrunnelse sendes til styret, som da vil vurdere å ta parringen med på listen.

- ulovlig import er et så alvorlig lovbrudd, og kan potensielt medføre så stor risiko for norsk rottehold, at NTF ikke ønsker å støtte opp om noen form for opprettholdelse av avl på slike tilfeller.

- avl er et veldig stort ansvar å ha, og innebærer mye jobb. Styret mener at man bør være voksen og godt klar over sitt ansvar, og ha satt seg godt inn i hva det innebærer å avle før man begir seg ut på dette. Avl er ingen lek!

Vi ønsker å høre medlemmenes reaksjoner på dette før vi eventuelt lar det tre i kraft.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Ser fint ut! Og jeg håper at flere vil sette sine kull opp på den listen. :thu:

Jeg syntes at helse og temperament er like viktig, om ikke viktigere enn alder og vekt.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

§ RatGirl § wrote:Jeg syntes at helse og temperament er like viktig, om ikke viktigere enn alder og vekt.
Helse og temperament krever det en god del mer å sette seg inn i enn alder og vekt, og det er mye større rom for personlige vurderinger. Vi ønsker ikke, og har heller ikke kapasitet til, å kontrollere oppdretternes valg av avlsdyr på detaljnivå, og tanken bak forbeholdet om rett alder og vekt er ikke noe som kommer til å bli håndhevet på grammet og måneden. Regelen er der for at NTF skal slippe å reklamere for kull hvor hunnen er 2 måneder gammel eller hannen er 300 gram. For å sette ting på spissen. :)

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Ok, det forstår jeg. :)

Det står iallfall om temperament og helse på avlsveiledningen så jeg vil tro og håpe at de fleste som setter sitt kull på den listen også har sett og forstått avlsveildningen. :thu:

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Ingen flere synspunkter her?

Henriette

Post by Henriette »

Jeg har et lille spørgesmål, hvis det er okay??

Hvad med "krav" ang. dem fra udlandet? og må de stadig annoncere?

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Kravene er de samme for alle.

Locked