Nå er de kommet!

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Dumbo-fan90
Sover i do

Post by Dumbo-fan90 »

Hvis moren er sur, så burde hun få fred i en uke til. Virker ikke som du har lest avlsveiledningen osv. for der står alt du trenger å vite! Hvis du lager for mye bråk for moren, kan du risikere at hun ikke vil ha noe med ungene å gjøre...
Mvh Ida&rottene

Trybern

Post by Trybern »

Da har jeg prøvd å telle de, men greide ikke alle. Kom opp til 15-17

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Det var en del unger ja.. Hadde du noen som er interessert i kjøpe fra deg?

Det er ingen hast å få talt ungene, men sjekk om det er eventuelt døde unger der, de må du fjerne. La moren være mest mulig i fred og sørg for at omgivelsene rundt henne ikke er stressende.

Anbefaler deg å lese det som står under 11. Skal jeg avle? i Heidis RotteFAQ. Der får du vite masse om hvordan du skal ta best mulig vare på mor og ungene. Det er også nyttig å lese avlsveiledningen som de andre sier her.

Trybern

Post by Trybern »

§ RatGirl § wrote:Det var en del unger ja.. Hadde du noen som er interessert i kjøpe fra deg?

Det er ingen hast å få talt ungene, men sjekk om det er eventuelt døde unger der, de må du fjerne. La moren være mest mulig i fred og sørg for at omgivelsene rundt henne ikke er stressende.

Anbefaler deg å lese det som står under 11. Skal jeg avle? i Heidis RotteFAQ. Der får du vite masse om hvordan du skal ta best mulig vare på mor og ungene. Det er også nyttig å lese avlsveiledningen som de andre sier her.
Jeg har en som er interessert å kjøpe, og ja! det var en del unger :rottehode: :)

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Da vil jeg anbefale deg å legge ut annonser flest mulig steder og reklamere for kullet slik at du får flere kjøpere, hvis du ikke har plass og tid til 17 rotter til da... :rottehode:

Det er også noe man bør tenke på før man parrer rottene, har man nok interesserte kjøpere slik at ungene får et godt hjem?

Trybern

Post by Trybern »

Jeg har planer for å bygge et stort bur for rottene mine, så det blir nok plass.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Du må nok i så fall ha to veldig store bur, for hunner og hanner skal ikke bo sammen.
Det er ikke bare plassen det kommer ann på, men om du har tid og penger? Hva hvis alle må behandles for midd? Eller luftveisplager? Den regningen kan bli veldig høy. Hva hvis noen av dem ikke går sammen? Har du plass til ennå flere bur? De trenger å få være ute minst en time hver dag, guttene for seg en time og jentene for seg en time. Det vil komme flere utgifter og kreve mye tid av deg i kanskje 2 år fremover.
Tenk litt over på det du.

Trybern

Post by Trybern »

Skal ha skillevegg

Dumbo-fan90
Sover i do

Post by Dumbo-fan90 »

Jeg tror nok ikke en skillevegg er nok for tja.. hvor mange rotter har du? rundt 20 eller noe sånt.. Har selv 18 rotter i hus nå, ungene er 4 uker og jeg skal straks skille dem. Jeg har 2 jennybur, hvor det kommer til å bo 10 gutter i det ene (Ole+ 9 unger) og 8 jenter i det andre (Isi, Jippie + 8 unger). Hadde de vært voksne hadde jeg hatt altfor liten plass. Og du må også tenke på at det kan godt hende at alle rottene dine ikke kan gå sammen, og du må derfor kanskje dele de opp i flere flokker. I tillegg, hvis du drar på ferie. Hvem vil passe 20 rotter? Og som Ratgirl skriver, vetrinæren kan bli dyr! Dette er ting du burde tenke deg godt om. Å få unger for at de er søte, og deretter levere de i dyrebutikk er en dårlig planlegging. Mulig jeg virker negativ, men jeg prøver bare å få deg til å tenke ;) Lykke til med mor og unger.
Mvh Ida&rottene

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Når det gjelder veterinærutgifter:

Å ha så mange jevngamle rotter kan by på store problemer om 1-1/2 års tid. Vi hadde to hanner og tre hunner som fylte/ville ha fylt/fyller 2 år i 2006, henholdsvis i april (2), juni (1), august (1) og november (1).

Av de to hunnene med fødselsdag i april fikk den ene tannbyll og døde etter operasjon i oktober 2005 (lang historie; syk lenge, feil diagnose m/påfølgende permanent bytte av dyreklinikk osv.), mens den andre hadde kroniske luftveisproblemer og tilslutt ble avlivet p.g.a. tegn på svekket helse i forbindelse med alderdom i begynnelsen av august 2006.

Hannen som fylte 2 i juni fikk akutte pusteproblemer etter lang tid med det vi i ettertid mistenker å ha vært symptomer på nyresvikt og ble avlivet i juni 2006.

Hannen som ville ha fylt 2 i august ble plutselig svakere i mai og måtte avlives da dyrlegen oppdaget kuler som trolig var kreftsvulster. Han ble avlivet i mai 2006.

Hunnen som fyller 2 år i november har fått en kul bak venstre forbein, mest sannsynlig kreft. Vi avventer operasjon, ettersom kulen ikke har vokst etter at den ble oppdaget.

I tillegg har/hadde vi 2 hunner som er født i januar 2005. Den ene ble operert for kreft i mars 2006, den andre i juli 2006. Den førstnevnte har ikke hatt tilbakefall og lever ennå i en alder av 1 år og 7 måneder, den sistnevnte måtte avlives fordi såret ikke ville gro ordentlig. Som om ikke det var nok, måtte en av de sist ankomne rottene gjennom akutt haleamputasjon i juli, med påfølgende rekonvalesens og alenetid fordi hun fikk en hudreaksjon på narkoseinjeksjonen som må gro ordentlig før hun kan bli introdusert til de andre rottene.

Vi hadde på det meste 9 rotter; 6 hunner og 3 hanner. Kan du tenke deg alt styret og alle utgiftene vi har hatt på denne gjengen? De teller nå 6 individer; 6 rotter som hver enkelt har krav på den samme behandlingen, omsorgen og kjærligheten som vi har ytt de som har vært syke og de som ikke lenger er her. Jeg har sittet og våket over nyopererte rotter, medisinert 8 rotter daglig med medisin i munnen i ukesvis, renset og plastret et betent operasjonssår i tre uker, godsnakket og kost med alle sammen, sett etter tegn på sykdom eller mistrivsel hos alle sammen for å sørge for at vi ikke overser noe.

Kan du tenke deg hvor store utgiftene på veterinærbesøk har vært det siste året? Jeg har faktisk ikke full oversikt selv engang, men her er det jeg kan huske:

Operasjoner (4 stk, 2 m/antibiotikabehandling): 2050,-
Avlivinger (4 stk): ca. 900,-
Antibiotikabehandlinger (5 stk): ca. 700,- (litt utsikker her)
Konsultasjoner ellers: ca. 600,-

Totale utgifter til dyrlege i perioden september 2005-august 2006: 4250,-

Vi er to voksne som jobber og har råd til å bruke penger på dyrene våre, derfor kan vi holde på sånn. Hva gjør du f.eks. om alle rottene har midd? Vi fikk 8 rotter behandlet for parasitter til den "nette" sum av 1500,- i juli i fjor, hvor mye vil det koste å behandle 20 rotter? Hva gjør du om noen av rottene behøver behandling og foreldrene dine nekter å betale eller kjøre deg? Jeg vet ikke hvordan dine foreldre stiller seg til slikt, men jeg spør fordi det ikke er uvanlig å lese om mindreårige rotteeiere med foreldre som ikke vil/kan bidra til å få en rotte undersøkt og behandlet av dyrlege. Har du lest Heidis tråd om det første kullet til Lotte og Mopp? Lotte valgte å gå i fra sine nyfødte små da Heidi ikke hadde annet valg enn å flytte dem bort fra det idiotiske stedet Lotte valgte som fødested. Kun en av ungene overlevde, og det er takket være at Heidi er snarrådig, har masse kunnskaper og tenkte raskt nok til å finne en løsning. Avl og dyrehold er ikke lek, det er en forpliktelse overfor et vesen av en annen art. Jeg vil gå så langt som til å sammenligne rotteholdet vårt med et "ekteskap": Dette er noe vi har valgt i gode og onde dager. På de gode dagene koser vi oss med rottene, på de onde steller vi dem gjennom sykdom og tar vanskelige valg på deres vegne. Man må kjenne sin begrensning, også på antall rotter. For oss passer det fint å ha 5-6 rotter i ett bur; det kan vi fint håndtere, selv med en baby på vei. Så fort det blir snakk om flere bur, blir arbeidsmengden mye større. Dette er ting man må tenke igjennom før man sitter til ørene i rotter og rottebur, ellers kan man fort få seg en ubehagelig overraskelse.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

-Marita

Post by -Marita »

Jeg har en som er interessert å kjøpe, og ja! det var en del unger :rottehode: :)
Må si at det var ikke mange gitt..
Hva skal du gjør om du ikke får solgt de?
Er de gammel foreldrene, og er de fra et oppdrett eller er de dyrebutikk rotter?

Trybern

Post by Trybern »

Det var visst ikke så mange som jeg trodde. :geek: Det var 14 som var riktig.

Hva burde jeg kalle de? Skal det være et tema eller bare navn uten videre? :hm:

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

14 unger er mange ;) Hva sier foreldrene dine til at du skal ha 14 rotter til?

Du bestemmer selv hva du vil kalle dem, mange velger å ha et tema.

Trybern

Post by Trybern »

§ RatGirl § wrote:14 unger er mange ;) Hva sier foreldrene dine til at du skal ha 14 rotter til?

Du bestemmer selv hva du vil kalle dem, mange velger å ha et tema.
Foreldrene mine: Å jøss!
Meg: De kunne fått flere...
Foreldrene mine: ....

Noe sånt sa de.

Kanskje et tema blir gøy, noe jeg liker... :les:

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Så de er helt klar over at du skal beholde alle utenom en? At det vil koste dem mye penger og kreve massevis av tid og stell? Det er ikke bare å omplassere dem hvis du ikke greier å ta godt vare på dem, tro meg. Jeg håper at du tenker deg nøye om og at du prøver å finne et hjem til flest mulig av dem. Alle rottene er ditt og foreldrene dine sitt ansvar.

Hvor stort er buret du skal bruke? Og som noen andre sier her så tror jeg ikke det å bruke en skillevegg er noen god idé...Du vil trenge flere store bur.

Locked