Nå er de kommet!

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Trybern

Post by Trybern »

Ungene drikker ennå morsmelk, moren får fòr som indeholder masse bra!

Trybern

Post by Trybern »

Nå var jeg nede hos de og trebein har det fint :)

Tonje!
River avispapir

Post by Tonje! »

Trybern wrote:Ungene drikker ennå morsmelk, moren får fòr som indeholder masse bra!
Hvor gamle er ungene? Hva inneholdet fôret til moren? :)

Trybern wrote:Nå var jeg nede hos de og trebein har det fint :)
Jeg tror nok likevel det er lurt å ta med "trebein" til dyrlegen. Det er vanskelig å se hvordan det egentlig går med ham/henne.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Hvordan kan du si at en liten rotteunge som mangler en fot og som i tillegg har en svart klump der, har det fint? :?:

Hvordan ser foten ut nå?

Trybern

Post by Trybern »

Rottejenta wrote:
Trybern wrote:Ungene drikker ennå morsmelk, moren får fòr som indeholder masse bra!
Hvor gamle er ungene? Hva inneholdet fôret til moren? :)

Trybern wrote:Nå var jeg nede hos de og trebein har det fint :)
Jeg tror nok likevel det er lurt å ta med "trebein" til dyrlegen. Det er vanskelig å se hvordan det egentlig går med ham/henne.
1. Ungene er en uke i dag

2. Fòret indeholder tørket frukt og... Husker ikke, men det ble andbefalt for ungene og moren mens hun ammer.

3. Helt enig

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

NTF selger et meget bra fôr i nettbutikken som er spesiallaget for diende rottemødre og små unger, når de skal begynne med fast føde: RM3. Det koster 30,- per kilo i løs vekt og du kan få det tilsendt i posten (da kommer porto i tillegg). Veldig billig og et fantastisk fôr, anbefales på det varmeste. :spise:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Trybern

Post by Trybern »

§ RatGirl § wrote:Hvordan kan du si at en liten rotteunge som mangler en fot og som i tillegg har en svart klump der, har det fint? :?:

Hvordan ser foten ut nå?
Det jeg mente med fint er at den lever og rører seg.

Den svarte klumpen er vekk.

Trybern

Post by Trybern »

Roger&Ingrid wrote:NTF selger et meget bra fôr i nettbutikken som er spesiallaget for diende rottemødre og små unger, når de skal begynne med fast føde: RM3. Det koster 30,- per kilo i løs vekt og du kan få det tilsendt i posten (da kommer porto i tillegg). Veldig billig og et fantastisk fôr, anbefales på det varmeste. :spise:
Det var en del porto som følger med.

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Det er allikevel billigere (og, etter min mening, bedre) enn noe annet fôr. Det fine med RM1 (fôr til voksne rotter) og RM3 er at alle bitene er likedane, slik at rottene ikke kan plukke ut de bitene de liker og la de andre ligge igjen. Dermed får de garantert i seg alle næringsstoffene de trenger, noe de ikke nødvendigvis gjør hvis de velger bort deler av fôret.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Trybern wrote:Det jeg mente med fint er at den lever og rører seg.
Den svarte klumpen er vekk.
Ok, men da blir det litt feil å si at den har det fint. ;) For selv om den rører på seg og lever, så betyr ikke det har den har det bra nødvendigvis.

RM3 anbefales, forresten!

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

§ RatGirl § wrote:Så hva gjør du med en lille? Har du penger så du kan komme deg til veterinæren selv? Hvordan går det med han/hun? Hvordan ser foten ut nå? Alt vell med resten av ungene og mor?

Syntes det er helt uansvarlig var faren din å ikke ta ansvar, han bryter faktisk loven, kanskje du skulle minne han på det? Håper den lille får hjelp snart, for det høres ikke godt ut å ha det sånn den har det nå. :(
Gjør det for dine egne penger selv om du er mindreårig! ;)
Jeg tror det er ganske smart!
Og trebein kan få vokse seg stor og sterk! :D
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Zakura-chan

Post by Zakura-chan »

Det er jo ikke sikkert at Trybern har råd til alt dette da (som det ekstra foret og dyrlegebesøk)
Håper det går bra da.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Naturen er heldigvis flink til å ordne opp selv. Når rotteungene er så små som de er, vil ting som utvikler seg i negativ retning som regel føre til at de dør (f.eks. koldbrann eller betennelse). Beskrivelsen din av foten høres ut som at moren har tygd den av ved en feiltagelse, dette gror heldigvis fort. At det svarte er vekk, og at ungen fortsatt lever, er veldig gode tegn. Selvfølgelig ville det ha vært best med en dyrlegesjekk, men når ting nå engang er som de er tror jeg du skal slappe av og gjøre det beste utav det. La mor og unger få mest mulig ro, sjekk at alle ungene ser ut til å vokse like mye, og gi mor litt kokt egg i tillegg til rottematen hun får. Da er mye gjort :)

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

AMEN, Heidi! :thu: veldig bra med litt vettuge svar, innimellom.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Trybern

Post by Trybern »

Skal egget være helt eller halvt :spise:

Locked