Krangling
Moderator: Moderatorer
Krangling
Jeg har 3 rotter, to brødre(Hugin og Munin) som jeg fikk samtidig og en annen(Grim) som jeg fikk et halvt år senere. De har gått fint sammen til nå, i ca en måned har Grim begynt å "krangle" med de andre. Han biter dem ikke, men løper etter dem. De hyler og piper så jeg tror de blir drept... Men Grim gjør ikke annet enn å løpe etter dem. Av og til stopper de og står på to ben med labbene mot hverandre. Ellers sover de sammen og jeg ser også at Grim krabber under dem. Men så skjer det så ofte nå at Grim løper etter dem og de hyler. Har noen en forklaring på adferden? Er det noe jeg kan gjøre?
Dette er noe jeg også lurer på. En av våre tre nyeste, Oz, har en tendens til i perioder jage de to minste rundt i buret "piiip piiiiiiip neeeeeeeii piiiiiip" Men det er bare noen ganger, ikke hele tida, for han er jo snill. Vi har funnet ut siden da vi hadde problemer med billie, (det var noe lignende) at det hjalp å sette ham i "skammekroken" (reiseburet), men dette har ikke virket så langt mot jaginga til Oz. Kanskje det bare er en litt underlig form for leking, siden han ikke reagerer på den "straffen".
Men uansett kan du prøve dette, bare husk å sette ham i buret når han gjør noe galt, ikke en fem minutter etterpå eller noe sånt. og husk å sette den som starter det i skammekroken, selv om det til tider kan være vanskelig å se. Så da har du et tips ihvertfall frem til noen smartere enn meg komme og sier hva man egentlig skal gjøre.. hehe
Men uansett kan du prøve dette, bare husk å sette ham i buret når han gjør noe galt, ikke en fem minutter etterpå eller noe sånt. og husk å sette den som starter det i skammekroken, selv om det til tider kan være vanskelig å se. Så da har du et tips ihvertfall frem til noen smartere enn meg komme og sier hva man egentlig skal gjøre.. hehe
Link med mange bilder som kanskje kan være til hjelp;
http://www.ratbehavior.org/RatPlay.htm
http://www.ratbehavior.org/Aggression.htm
Anita
http://www.ratbehavior.org/RatPlay.htm
http://www.ratbehavior.org/Aggression.htm
Anita
Sukk. Dette er ihverfall ikke lek. Nå i dag hadde Hugin sår som jeg har skrevet om i en annen tråd.
Hverken Hugin eller Munin virker trygge med Grim i nærheten, men de sover sammen av og til. Tror nok at jeg må kastrere Grim. Må bare vente til neste lønning.
Vil det være lurt av meg å ha Grim i et annet bur en stund? Får så vondt av ham når jeg tar han i det andre buret hvis han ypper for mye på de andre. De sover jo som sagt sammen av og til og det virker som om han søker samvær med dem. Men så er det det at han reiser bust og går sidelengs mot dem... de hveser, hyler og løper unna. Tror ihvertfall at Grim skal være i et eget bur i natt. Hugin og Munin må få fred de også. sukk...
Hverken Hugin eller Munin virker trygge med Grim i nærheten, men de sover sammen av og til. Tror nok at jeg må kastrere Grim. Må bare vente til neste lønning.
Vil det være lurt av meg å ha Grim i et annet bur en stund? Får så vondt av ham når jeg tar han i det andre buret hvis han ypper for mye på de andre. De sover jo som sagt sammen av og til og det virker som om han søker samvær med dem. Men så er det det at han reiser bust og går sidelengs mot dem... de hveser, hyler og løper unna. Tror ihvertfall at Grim skal være i et eget bur i natt. Hugin og Munin må få fred de også. sukk...

Sukk... Ja.
Men av og til går de jo sammen, lurer på hvorfor han plutselig finner ut at "nei nå skal jeg jage dem litt og bite..."
:
Han har aldri bitt meg. Hver gang jeg bryter inn legger han seg på ryggen... De andre stormer mot meg og søker tilflukt på skulderene mine. Håper virkelig at kastrering hjelper...
Noen som har kastrert og merket at det har blitt bedre?
Men av og til går de jo sammen, lurer på hvorfor han plutselig finner ut at "nei nå skal jeg jage dem litt og bite..."

Han har aldri bitt meg. Hver gang jeg bryter inn legger han seg på ryggen... De andre stormer mot meg og søker tilflukt på skulderene mine. Håper virkelig at kastrering hjelper...
Noen som har kastrert og merket at det har blitt bedre?
Ja - la oss få de erfaringene dere har med effekten av kastrering - gjerne forløpet også!
Er i samme "Grimme" situasjon her selv her med en, og det er ganske klart at slike rotter samler erfaring fra hvert sammenstøt og dermed flytter grensene for hvor langt de er villige til å gå. Veien til å hogge deg er svært kort hvis du forsøker å skille dem / beskytte de som blir angrepet - min har nå kommet så langt at han er villig til å gå på folk som håndterer ham dersom det er andre rotter innen synsvidde, men han lar seg fortsatt legge på rygg når han er alene. Han har også begynt å snike seg opp bak meg for å levere noen solide mærraklyp når han løs - tar det som en klar advarsel om hva som er i vente.
Jeg ville latt hensynet til Hugin og Munin veie tyngre enn hensynet til Grim - fjern ham fra buret når du ikke selv er tilstede, i påvente av kastrering.
Anita
Er i samme "Grimme" situasjon her selv her med en, og det er ganske klart at slike rotter samler erfaring fra hvert sammenstøt og dermed flytter grensene for hvor langt de er villige til å gå. Veien til å hogge deg er svært kort hvis du forsøker å skille dem / beskytte de som blir angrepet - min har nå kommet så langt at han er villig til å gå på folk som håndterer ham dersom det er andre rotter innen synsvidde, men han lar seg fortsatt legge på rygg når han er alene. Han har også begynt å snike seg opp bak meg for å levere noen solide mærraklyp når han løs - tar det som en klar advarsel om hva som er i vente.
Jeg ville latt hensynet til Hugin og Munin veie tyngre enn hensynet til Grim - fjern ham fra buret når du ikke selv er tilstede, i påvente av kastrering.
Anita
I natt sov Grim i det underste buret. I dag tidlig (altså for 5min siden...) Slapp jeg han opp i det andre buret. Han virket nærmest desperat på å komme opp til de to andre i den ENE rosa hengekøya (og den er jo liten..) Der utdelte han vask på kinnene til begge rottene og mottok vask fra Munin. (Munin er den som er mest redd for Grim...) Litt piping hører jeg, men han gjør ingen ting med dem, bare ligger der. Så pipingen kommer nok av at de sier i fra at han ikke må bite.
For at de andre rottene skal føle seg trygge i dag skal jeg la Grim være i det underste buret når jeg ikke er i nærheten. Jeg har også tenkt å gå mye med Grim hos meg så han ikke blir så alene.
Hvor mye koster en kastrering, noen som vet?
Gruer meg veldig til å kastrere han pga faren med en operasjon på en rotte.. Er redd for lille Grimmegutten. (som nå er en stor Grimmegutt...)
For at de andre rottene skal føle seg trygge i dag skal jeg la Grim være i det underste buret når jeg ikke er i nærheten. Jeg har også tenkt å gå mye med Grim hos meg så han ikke blir så alene.
Hvor mye koster en kastrering, noen som vet?
Gruer meg veldig til å kastrere han pga faren med en operasjon på en rotte.. Er redd for lille Grimmegutten. (som nå er en stor Grimmegutt...)
Ja, nå er det gjort; guttene ble levert i dag morges på ukjent klinikk valgt etter laveste pris (Follo Dyreklinikk / 575,-/snute) og hentet i 18-19tiden, ganske så våkne. Det fulgte med skriv om hvem og hvor jeg kunne ringe hvis noe oppsto + obligatoriskpreventiv skjennepreken om at det var vanlig for rotter å fryse ihjel etter operasjoner hvis eieren ikke sørget for å holde dem tilstrekkelig varme. Skrivet påpekte også at på grunn av siving fra såret noen dager fremover skulle avispapir og strimler brukes istedetfor strø. Vill, gal & gul fra de vestlandske skoger var faktisk så kvikk at han sikkert kan kastreres minst en gang i uken tross ulydene sine - dumboen noe sløvere, så han har bare fått mye å drikke så langt. Jeg er kjempefornøyd - nå venter jeg bare på virkningen!
Anita

Anita