hvordan skal jeg gå frem ?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
miroxx
Sofaspiser

hvordan skal jeg gå frem ?

Post by miroxx »

nå har jeg bestemt meg for å sette unger på jentene mine, men har et par spm først.

Hvor gamle må de være før de kan bli gravide, og hvor gamle bør de være ?

Hvordan ser jeg at de har løpetid og når i løpetiden burde de parres ?

jeg har 2 rotter i samme bur men de vil bli skilt før de føder. burde jeg skille dem med en gang de er gravide ?

er det noe spesiel jeg skal tenke på når de er født ? altså hvis det blir komplikasjoner og jeg må være "fostermor" hva skal jeg da kjøpe og bruke av morsmelkerstatning osv.

ellers så kan jeg ganske mye om rotter og sånn :P men heller spørre formye enn for lite :)
_ Kaja _ :D

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Hei og velkomme hit! :)

Først bør du lese avlsveildeningen og 11. Skal jeg avle? i Heidis RotteFAQ. Der får du svar på de fleste spørsmålene du stiller.

Så kan du stille deg spørsmålene som Roger&Ingrid har på hjemmesiden sin:
1. Er det for rottenes del eller for min egen del jeg velger å parre to rotter?
2. Er det nødvendig at akkurat jeg avler rotter?
3. Hvordan skal jeg skaffe rotteungene nye hjem?
4. Er jeg klar for ansvaret? (Sykdom blant de øvrige rottene eller problemer i forholdet mellom rottemor og barna kan kreve MYE arbeid.)
5. Kan jeg stole på at kjøperne har gode intensjoner for rotteungene og vet å ta vare på dem?
6. Har jeg plass til opptil 20 nye rotter?
7. Hvorfor vil jeg avle?
Også vil jeg minne om at det er over 100 rotter til omplassering, så det er også noe å tenke over før man setter flere til verdenen.

:)

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Hei!

Hannene bør være over 1 år gamle, dette pga noen kan endre atferd når de er rundt året og da er det desverre noen som kan bli aggressive.

Hunner bør være minst 5 md gamle!

Du ser at jenta har løpetid ved at ørene dirrer, man kan også se at kjønnet er litt mer utvidet. De blir gjerne veldig hopne når du tar dem på ryggen.

Før du avler bør du i det minste lese denne: http://www.tamrotter.com/avl_oppdrett/veiledning.php

Og en annen ting er, det finnes mange hjemløse rotter som trenger hjem. Hvorfor skal du da sette flere til verden? Er du sikker på at du får solgt alle eller at du i værste fall kan ha alle selv?

Har rottene dine et godt temperament? Har de vært syke? Det er slike spørsmål man må stille seg selv. Dette fordi vi ønsker å avle frem så gode rotter som mulig og minske arvelige sykdommer samt og øke rottas leveår. Dette går ikke hvis alle bare avler fritt frem og ikke tenker på om rottene egentlig egner seg.

Men hvis du mener rottene egner seg og du er så sikker som du kan få blitt på at det kommer til å komme friske og sunne rotteunger ut av det. Og du vet litt om bakgrunnen slik at du vet hva som kan gjemme seg i genene. Og det bør da være så lite negativt som mulig ;) Og når du vet at du har plass til kanskje 15-20 rotter hvis du ikke skulle få solgt dem. Da blir det straks noe annet ;)

Og ikke minst.. har jeg en god grunn til å avle?hvorfor skal jeg avle?

Ble dette litt mye? :lol:
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

miroxx
Sofaspiser

takk for svar:)

Post by miroxx »

ang løpetid ..

hvor ofte har de det ?

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Hver 4.dag, og de kan komme i brunst ved nærkontakt av hanner. Så de kan blir drektige når som helst, egentlig.

miroxx
Sofaspiser

hehe

Post by miroxx »

såppas ja okej :)

Zilver

Post by Zilver »

Ikke for å være ufin eller noe her, men om du må stille de spørsmålene, er det helt riktig av deg å begynne med avl? Bare ment av nysgjerrighet her. Har hatt rotter i rundt halvåret, og lærer noe nytt hver dag, og føler meg ganske flink etter å ha pløyd gjennom hele forumet her og søkt opp både på sykdom og lignende. Men langt i fra så flink at jeg vil ta sjansen på å begynne med oppdrett.

miroxx
Sofaspiser

Post by miroxx »

hehe skjønner hva du mener ;P nja altså kan det sånn halveis, men bedre å være på den sikre siden :P må jo lære det ;)

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

jeg synes du stiller mange av de riktige spørsmålene, miroxx.

holdninger til avl er superviktig, men svar på det man spør om er heller ikke dumt! det skal mye til før du trenger å være fostermor, rotter klarer seg oftest bra selv. det kan likevel være lurt å høre om det er noen andre som skal ha kull samtidig med deg, så kan du evt legge over unger hvis moren skulle bli syk eller ikke ta seg av ungene sine. evt kan man flaske dem opp selv på morsmelkerstatning eller geitemelk (tror jeg).

hunnrotter bør være minimum 5, helst 6 måneder før de parres. da er kroppen godt nok utviklet. skill henne gjerne fra burkameraten sin når det er noen dager/ en liten uke igjen til fødselen. hvis hun er veldig gira eller har lett for å klatre og dette kan du la henne få eget bur litt tidligere.

hanner kan få barn hele livet i og for seg, MEN vent til han er ett år- da får du sett ann gemyttet hans. arvelig dominans og aggressivitet dukker ofte opp når rotta er voksen, og da er det ikke mye moro om han allerede er far til tre kull.

løpetid synes veldig godt som regel, de har en syklus på 3-4 dager og da gjelder det å ha et passende mannfolk i nærheten...

pass godt på at både mor og far er friske, har friske slektninger og et bortimot perfekt gemytt! bruk aller helst rotter med kjent bakgrunn. avler du på dyrebutikkrotter, velg en butikk hvor dyra er trivelige og burene rene. gutter og jenter skal stå hver for seg! kjøper du av oppdretter vil du ofte være tryggere, men ikke nødvendigvis.

lykke til!
Last edited by lille lakris on 30 Aug 2006, 17:48, edited 1 time in total.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

miroxx
Sofaspiser

Post by miroxx »

jentene mine er rundt 5-6 mnd men synes fortsatt dem er litt for små i str.
ellers så skal sette meg inn i gener osv før jeg vurderer det ;P

Dumbo-fan90
Sover i do

Post by Dumbo-fan90 »

Hvis jentene er for små, er det uforsvalig å avle på de. Det kan bli fødselskomplikasjoner...
Mvh Ida&rottene

miroxx
Sofaspiser

Post by miroxx »

det har jeg skjønt.. derfor jeg venter å ser om de egner seg etterhvert ;)

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Med tanke på alderen, så er det ikke så lenge å vente for å se det ann. Første parring bør skje før rotta er 10 mnd, det er maksimum. Hvis du parrer når hunnen er mellom 8 - 10 bør du ta spesielle hensyn, være forsiktig og se ann rottas generelle aktivitetsnivå.

Hva veier jentene nå?

miroxx
Sofaspiser

Post by miroxx »

Okej.
veit ikke helt hva dem veier, veie dem i morra tenker jeg.

skal snart til dyrlegen med begge to for sjekk :)

Locked