Nytt produksforslag - operasjonsposer

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Oppfordring til fingerferdige leverandører til nettbutikken; OPERASJONSPOSER / dyrlegeposer!
Vi har vel alle hatt en, men mange har hatt flere under kniven - og det er vel nå opplest og vedtatt at mange rotter går i sjokk og dør på grunn av nedkjøling under og etter operasjoner. Nå sist ble jeg beæret med nådige blikk fra resepsjonen, da jeg stappet min nykastrerte Nappetass inn i en stor sovesekk for ilder bestående av to lag stoff med fòr i tykk fiberpels. Men ikke noe er så bra at det ikke kan gjøres bedre; kunne gjerne tenke meg trekk i bevernylon eller noe annet tett og varmt stoff istedetfor bomull + juksepelsen, da.. Posen måtte være vaskbar for blod og guff + tørkbar innen rimelig tid og kunne være en del avstandardutstyr for rotte; alle må vel ha en hver? Og dere som har hunnrotter burde nå ihvertfall ha en - de ser ut til å være oftere under kniven enn hanner.
Hadde vært fint å prøve - kanskje levealderen faktisk øker...? :bravo: Kjekt i alle fall :mrgreen:
Anita

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Hvordan bør en slik sekk se ut? Kan evt. fleece være et mulig materiale, hvor mange lag bør den ha osv.? *blodpåtann* :spise:

Er det en slik?

Image

(Fra http://www.snute.no)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

anita
Gammelrotte

Post by anita »

Jepp - det er sånn!
Kjøpte den for å sette på nakkerem til bæretransport, men så fikk jeg bedre bruk for den som ren varmepose. Veldig lettvint under litt stressa forhold.
Anita

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Noen ting som kan forbedres i forhold til originalen, tilpasninger som passer bedre til rotter e.l.? :spise:

anita
Gammelrotte

Post by anita »

To lag; boblestoff / bevernylon / lerret / lign oppå + fleece eller tykk / tynn juksepels som fòr ... det finnes sikkert mange løsninger, men fòret bør transportere fukten godt. På min kan fòret trekkes helt ut så tørkingen går lettere - str er 29 x 49 cm når kanten ikke er brettet ned som på bildet, men den kunne nok med fordel vært noe kortere, ja ...
Anita

anita
Gammelrotte

Post by anita »

Sammensnurpningsmulighet i enden? :mrgreen:
Anita

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

*Pønsker* :mrgreen: :spise:

Hva med ull som erstatning for juksepels? Tovet ull, f.eks.? Holder på varme, frakter fuktighet bort fra kroppen, men kan kanskje klø?

anita
Gammelrotte

Post by anita »

Jeg tror nesten du må sy en prøvekolleksjon med litt forskjellig, jeg.. 8)
(Bevistløse rotter sendes Ingrid for bruksprøve...? :spise: )
((PS - ikke i posten))
Anita

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

:mrgreen:

Altfor mange ideer i hodet mitt, må finne frem stoffrestene og symaskinen sporenstreks! Har bevisstløse rotter i massevis her; det ligger seks trøtte slips i buret og snorker døgnet rundt. :rottehode:

Zilver

Post by Zilver »

Hva med å lage den sånn at innerstoffet kan taes ut og vaskes i maskin eller for hånd??? Evt trekke den ut og hive hele møkka i maskina?? Tror ull er bedre enn noe annet. Hint; rottene har pels... nekter å tro de klør av ull..hehe.. Tror jeg skal kjøpe stoff og sy noe lignende til mine rotter. En veske eller noe, siden de pleier å være med ut, og jeg ikke gidder å ha møkkaklatter i veska..hehe..

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Skilte ut denne delen i egen tråd, så vi kan fråtse i ideer!

Jeg har mange, mange ideer i hodet, må prøve ut de enkleste først, tror jeg. Vurderer å lage en pennallignende sak (rund tube) m/glidelås-/borrelåsåpning langs hele siden som er stor nok til at rotten kan bevege seg litt og liten nok til at den kan legges oppi et reisebur. Hemper i endene kan kanskje gjøre det praktisk mulig å henge"kammeret" rundt halsen og over skulderen, innenfor jakken, ved behov (hva slår vel kroppsvarme som varmekilde?), dessuten har jeg en fiks ide om å lage en luke festet med borrelås som kan fjernes helt ved behov og avsløre en luke med et stoff som slipper inn luft, slik at rotten kan være inne i kammeret en stund. Så mange ideer, så mange muligheter....

Himi-Zoo
Hamstrer mat

Post by Himi-Zoo »

Med tanken på kulle etc, burde den være tett og varm, men ikke glem at de skal kunne puste også :)

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Jepp, var derfor jeg tenkte på muligheten for å legge inn et parti i myggnetting e.l., men må pønske og se på mulige materialer. Posen må holde på varmen, ha lufting, være noenlunde vanntett/vannavvisende, være behagelig og ikke minst være vaskbar. Mange ting på en gang, mye mer enn et Kinderegg, men ikke uoverkommelig for NTF. :mrgreen:

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Har nå en arbeidstegning, men den krever litt forberedelser (må skaffe til veie noen materialer jeg ikke har "på lager"). Kommer tilbake med bilde og beskrivelse av prototype når den er klar. I mellomtiden holder jeg kortene tett til brystet...høhøhø... :geek:

Zilver

Post by Zilver »

Vel, når man tenker på hva vi selv gjør for å holde oss gode og varme, så kunne det være greit å hatt en innerpose i god ull, lett og vaske, og holder seg varmt selv om det blir litt fuktig. Og som ytterpose kunne man startet med ett lag bommull, og så ett lag regnstoff eller annet lett men vanntett materiale?? De fleste av de typene stoff puster jo ganske bra..

Nei kjenner jeg blir litt "loppe" i fingrene selv her jeg... Låne meg ei symaskin ett eller annet sted...hehe..

Locked