"Walk in" bur til rotter

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

§ RatGirl §
Gammelrotte

"Walk in" bur til rotter

Post by § RatGirl § »

Jeg kom over disse bildene til en dansk oppdretter, det så virkelig flott ut! :shock: Trykk videre på Næste billede for å se mer.
Er det noen som har et slikt bur til sine rotter her? Ser iallfall kjempe fint ut for rottene, hvis jeg hadde bodd hos pappa så skulle jeg ha laget det slik, for han mangler iallfall ikke plass.

Det har jo vært snakk om at bur kan bli for store i noen tilfeller, hva mener dere om dette buret? Blir ikke det mer som om de skulle ha fri tilgang til å løpe ute? Negative sider eller positive sider med et slikt bur?

Tror iallfall at rottene stortrives der!

Randi
Betarotte

Post by Randi »

Ahh.. Heldige rottene. Jeg har fra jeg vært liten drømt om å skaffe meg et rotterom med masse hyller og skap og en loppemarkedsofa som kan byttes med jevne mellomrom. Tenk for en frihet for rottene, og så deilig å slippe å hele tiden måtte sikre rommet man har rottene frie i. Mannen min har sagt at når vi flytter til hus så kan jeg få realisert drømmen. Gleder meg. Så Ratgirl, som du skjønner så er jeg positiv til ideen.. :) Han har som jeg har tenkt å gjøre kledd veggen med netting, hvis ikke er det jo rømningsfare. Jeg hadde nok prøvd å dekke nedre del av treveggene med gulvbelegg eller noe. Hjørner er jo favorittstedet å tisse, kan bli fort lukt. Buret var bare vanvittig bra..

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Nå kan jeg bare svare på vegne av mine små, men slik jeg oppfatter det, så har de en viss trygghetsfølelse i å ha noe som er mindre enn et rom å trekke seg tilbak i. Jeg ser det tydelig, når de er ute og løper i sofaen og vinduskarmene, at det er gøy å være ute og oppdage den store verden, og selv om de får være ute så mye de vil, så trekker de seg tilbake igjen til buret etter en stund (varierer tidsmessig, men alt fra en halvtime til en og en halv time). De virker også tryggere på fremmede lyder og ting når de er på et mindre sted enn på et større - ikke at jeg støvsuger så mye når de er ute og løper, men de virker tryggere på fremmedelementer når de er i buret enn ute. (Eksempelvis kan jeg trekke frem rasling av avispapir.) Det virker noen ganger som om de liker seg bedre i buret vi bruker når jeg er hjemme hos foreldrene mine enn i buret vi har her, enda det er 1/4 del av størrelsen.

Men, det er jo stor forskjell fra rotte til rotte. Og jeg kan bare snakke utfra erfaringer jeg har gjort med mine.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Skulle gjerne ha sett hvordan det buret ser ut etter et halvt års bruk... ;)

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Heidi wrote:Skulle gjerne ha sett hvordan det buret ser ut etter et halvt års bruk... ;)
:lol: Du har et poeng der ja...

Randi
Betarotte

Post by Randi »

§ RatGirl § wrote:
Heidi wrote:Skulle gjerne ha sett hvordan det buret ser ut etter et halvt års bruk... ;)
:lol: Du har et poeng der ja...
Men, ved å ha materialer som enten kan byttes ut eller vaskes, så kan det jo gå? :) Håper det. Men, man må nok ha en lete-etter-bæsj-og-tiss runde hver dag. Mange morsomme kroker og kriker å forpeste.

Det med at rotter søker tilbake til buret sitt etter å ha vært ute i den store verden, tolker jeg som at de går tilbake til reiret sitt når de vil slappe av. Når jeg har jentene ute så har de også steder utenfor buret som de føler seg trygge. Når de har lekt med hverander og klatret på meg 30-60 min, tar de en tur til "reiret" sitt, men de kommer etterhvert fram igjen med ny utforskningsiver. I et slikt rotterom må de så klart ha hus og steder å gjemme seg på, der de kan slappe helt av. Og når de er i løpemodus(som de ofte er etter min mening) så har de et helt rom og ikke bare et bur å boltre seg i. Genialt etter min mening. :bravo:

LILO
Hamstrer mat

Post by LILO »

Jeg synes også det var et genialt bur!! Jeg har snakket om å lage et slikt i de to årene jeg har bodd her jeg bor nå,har gått lenge med planer om et lignende bur, men har ikke hatt plass, siden jeg har hatt kaniner og marsvin på samme rommet. Men nå har jeg 3 kaniner og alle 3 marsvina ute, kun en kanin inne, så har begynt å leke litt med tanken igjen.

Dette var jo veldig greit å ha som grunnlag!!

Mitt bur vil da bli ca 1 1/2 X 2 meter i grunnflate, så like stort blir det ikke, men nå har jeg jo både gutter og jenter, så da må det muligens deles, hvis jeg ikke bare lar det ene kjønnet bo i furet xl buret, der jentene nå bor. Har egentlig planer om å bare ha gutter etterhvert, så da kan jeg ha hele buret til dem, blir dumt å dele det bare for en stund...

Hvis jeg da lager det innen den tid..hehe....mens jeg har jenter, mener jeg....

Begynte å klø i fingrene nå :mrgreen:

Skal i så fall ha gulvbelegg på vegger og gulv, så det blir lettere å holde rent..

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Hva kan man dekke gulver og vegg med egentlig, for alt flytende vil jo trekke seg inn i treet. Stifte fast plastduker? (Eneste forslaget som dukket opp i hodet mitt...)

Vi hadde kaninene løse i kjelleren i fjor vinter, da hadde de et halvt rom. Vegger og gulv er av betong, og vi bruke bare et gjerde til å stenge dem inne, noe som ikke går med rottene. På gulvet la vi avispapir og litt strø, de hadde også en del høy. Det fungerte ganske bra. Men så har jo rotter litt andre behov enn kaniner.

Men jeg vil egentlig tro at hvis man rengjør hyppig og sikrer utsatte steder så kan et slikt bur holde en stund.

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Ah jeg er glad jeg slipper og vaske det buret :lol:
(selv om det var fint :roll: )
Men jeg tror at rottene mine trives i det buret de har men hadde jeg hatt eks 50 damerotter da ville jeg hatt et sånt bur :konge:
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

Et sånt rotte"rom" hadde vært drømmen :sol: Hadde gjerne ofret litt av romplassen for noe sånt :D
Hadde det gått an å ha fliser på gulvet og litt oppover veggen? Det er jo veldig kjekt å rengjøre, og trekker ikke til seg noe heller. Vet ikke, bare et forslag :)

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

la dere merke til at vanillarat bruker flis?
Jeg for min del synes det så grisevansklig og rense det WIWC(WalkInWardrobeCage)
Er noen enige? :lol:
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Mia

Post by Mia »

Det buret/rommet var veldig fint, men jeg hadde ikke orka og skifte det veldig ofte. Mine rotter har det bra med det store buret de har nå. :D

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

åååh, fiiint! men la merke til flisen jeg også. alt annet blir vel rådyrt når det er så stort område som skal dekkes. kan bare tenke meg hvor mye strø som hadde gått med om jeg bare skulle helt det utover gulvet mitt...
mine rotter er også tryggest i buret sitt, men hvis "ute" ER buret deres så blir det vel greit skulle jeg tro!
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Jeg ville nok ikke brukt det buret som fast bur til rottene. Pga dett med trygghet. Men hadde vært supert til å bruke som lekeplass den timen++ de er ute å løper da :)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Dumbo-fan90
Sover i do

Post by Dumbo-fan90 »

Utrolig fint bur da! Men det blir nok litt i største laget kanskje :? Og det med vasking må da være veldig vanskelig! Det minner meg egentlig om en hesteboks. *møkke møkke* :lol:
Mvh Ida&rottene

Locked