Vurdering av rotter fra dyrebutikk

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Maja
Klatrer på møblene

Vurdering av rotter fra dyrebutikk

Post by Maja »

Hvordan er vurderingen av rotter fra dyrebutikk til avl? Jeg mener, man vet jo ingenting om foreldrene, men f. eks. den ene hunnen min har et utrolig fint gemytt, men er fra dyrebutikk. Hun er 7 mnd., har aldri vært syk, tar i mot nye rotter med åpne poter og er en menneskekjær kosegris....men er altså fra dyrebutikk. Kan man da vurdere på tilnærmet lik linje med oppdretter-rotter, når alle krav til avlsveiledningen er oppfylt, men foreldrene er ukjente?
Ble mye spørsmål det her, men jeg vil gjerne vite mest mulig om "gråsonene" i avlsvurdering :D

Hilsen Maja,
den vitebegjærlige og nyfikne :rottehode:

Nova

Post by Nova »

Jeg tror ikke dyrebutikkrotter skal avles på fordi det et visst krav om hvor gamle foreldrene skal ha vært når de ble parret. Og det vet du jo ikke. Dessuten vet du ikke om faren f.eks kanskje ble aggressiv når den ble voksen, og slike ting tror jeg kan være arvelig. Dessuten kan det være innavl i foreldrene som du heller ikke vet noe om.

Jeg er som sagt ikke helt sikker, men jeg har lest avlsveiledningen, og i følge den, bør du helst ikke avle på de.

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

ideelt sett bør alle avlsrotter av kjent bakgrunn. dess mer man vet, jo bedre. men da må man selvsagt ta konsekvensen av det man vet, ellers er kunnskapen verdiløs. f. eks hvis en oppdrettsrotte har mye dominans og aggressjon i slekten, og han brukes i avl likevel pga fin farge el. lign. så er ikke det noe bedre enn å bruke en ukjent hann. faktisk er det bedre da å ta vare på en gruppe med ukjente rotter som er i nær slekt, se hvordan de utvikler seg og ta en avgjørelse basert på det man vet.

brukes en ukjent rotte i avl bør den parres med en "stamtavlerotte", så vet man mer! generelt er det bedre å bruke en ukjent hann på en kjent hunn, enn omvendt. dette fordi at (når avlsveiledningen følges) så er hannen eldre enn hunnen. dette gjør at man har bedre tid på seg til å se hvordan gemyttet og helsen er. jeg tror ikke man kommer utenom både importer såvel som dyrebutikkrotter i avlen. det er rett og slett ikke nok rotter av kjent bakgrunn her i norge!
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Denne tråden tror jeg kan være interessant å lese for deg. :)

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

Bare for at det ikke skal bli noen misforståelser, så må jeg si at jeg ikke planlegger avl på den hunnen jeg nevnte - hun var bare et eksempel for å få mest mulig klart frem hva det var jeg lurte på. :D
Har søkt noe rundt her på forumet, og funnet en del linjer med omtrent samme innhold, problemet er at gråsonene forblir gråsoner, iallefall for meg. Så det jeg har kommet frem til er at i bunn og grunn er det snakk om en avgjørelse hver enkelt eier/avler må ta basert på skjønn? Eller er jeg helt på jordet nå? :rottehode:

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

§ RatGirl § wrote:Denne tråden tror jeg kan være interessant å lese for deg. :)
Jepp, jeg mener det samme da som nå angående avl (og kvaliteten) på butikkrotter. Ikke mye har forandret seg på et halvt år ;)

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

gråsonene må man finne ut av selv. det er forskjellen på et rotteforum og et diktatur :lol: .

avlsveiledingen er noe av det vettugste jeg har lest. men det er fortsatt bare en veiledning.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

Ok. Takk for fine svar, alle sammen :D Er så koselig å prøve å lære seg mest mulig om avl med et håp om en gang å bli en seriøs oppdretter, når man får slike hyggelige og konstruktive tilbakemeldinger og synspunkter :sol:
Bra! :thu:

Locked