R.I.P Raymond og Rolf

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

siva83
Hamstrer mat

R.I.P Raymond og Rolf

Post by siva83 »

mine gutter skulle kastreres i dag. min dyrevante og rottevante mor tok på seg oppgaven, som dessverre endte tragisk. Hun såg inn til de klokken 1930 og ca en time etterpå gikk hun inn for å stelle de og si natta, da var de stive og kalde.
den ene hadde blod ut av nesen og den andre hadde noe gult ut av nesen. Jeg vet ikke hva som skjedde, de hadde det varmt og godt, hadde amt og drikke,men hadde ligget urølig siden de ble hentet.
de var våken da hun hentet de hos dyrlegen og alle var glad og sikker på at dette endte godt.. Jeg vil alltid huske de elskede gutta mine...de var virkelig noe for seg selv..

her ser dere bilde av de to,beste rottene i verden: viewtopic.php?t=4241
savner dere allerede!!! :cry:
Mai-Tai

*Rottisene mine, Mai-Tai,Mathilda,Klatremus,Lille My, Raymond og Rolf*

Nova

Post by Nova »

Kondolerer!! Det må være helt forferdelig å miste vennene sine på den måten... :cry:

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Kondolerer så mye. :( Hvil i fred Rolf og Raymond. *Trøsteklemmer*

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Uff, dette var triste greier!

Har du kontaktet dyrlegen som kastrerte og fortalt om dette? Det er viktig å få klarhet i hva som har gått galt når slike ting skjer. Selv har jeg en mistanke til at ikke tilstrekkelig varme under oppvåkningen er en av de største synderne, i tillegg til overdosering av narkosemiddel. Var rottene våkne og responsive da de ble hentet kan det siste ofte utelukkes (men ikke alltid). Det hadde vært fint med en oppklaring fra dyrlegen her! Slike ting skal ikke skje.

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

:shock: usjameg! fytte så skummelt! tenk, så skal man bare kastrere rottisene sine, og så skjer sånt... :shock:
man vet jo at operasjoner kan gå galt og at smådyr er sårbare også etterpå, men likevel...stakkars, stakkars deg! :cry:
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Himi-Zoo
Hamstrer mat

Post by Himi-Zoo »

Det var trist og høre :cry: Kondolerer

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

:cry:

Kondolerer, så fryktelig! De Kule sender gode rotteklemmer.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

siva83
Hamstrer mat

Post by siva83 »

dyrlegen og min mor har blitt enige om å obdusere de... så nå blir de det.Men jeg er rimelig sikker på at jeg har funnet synderen.DYRLEGEN.han måtte ha gitt de for mye narkose, de var kun våkne når min mor løftet de, de sov altså da de ble hentet. han påstår han har veid de og alt, men jeg mistenker en syndebukk.den siste ble ferdig operert klokken 1430 eller 1530,og at de sov så tungt klokken 1930 er meg et mysterium. Dyrlegen obduserer de nå selv,(jeg ville unngå det, men min mor insisterte uten å prate med meg) han mistenker lungebetennelse....
Mai-Tai

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

En obduksjon vil kun gi svar på om de døde av overdose dersom det tas blodprøve og analyseres for nivåer av narkosemidlet og metabolittene, dette gjøres såvidt jeg vet aldri ved en vanlig obduksjon - dessuten er det en tungvint og kronglete måte å gjøre det på, det greieste er jo å sjekke dyrlegens logg for hvor mye som ble gitt! Ble det gitt oppvåkningsmiddel? Hvilke forholdsregler ble din mor bedt om å ta da hun hentet to livløse rotter?

siva83
Hamstrer mat

Post by siva83 »

jeg vet ikke om det ble gitt oppvåkningsmiddel, skal sjekke ut det.. Hun fikk beskjed om å gi de mat og vann, passe på at de begynte å spise og holde det varmt. det gjorde hun. hun hadde varmeflaske i buret, hun hadde de på badet og der er det varmt, hun hadde døra til bade oppe så de kunne se inn om de begynte å våkne. dyrlegen ga de glukose intravenøst,noe som ikke var vanlig.. Det er utrolig rart at begge døde. han sier han ga de mindre narkose enn de skulle hatt for å unngå at feil skjedde. skal spørre mamma om hun kan få med logg..
Mai-Tai

siva83
Hamstrer mat

Post by siva83 »

De døde vistnok av oksygen mangel...Jeg vet ikke da hvem sin feil det er, men lungene var ildrøde så de har kjempet de små gutta mine for å få puste.... :cry:

Men min mor våket konstant over de så de gispet ikke etter luft heller.. nei jeg vet sannelig ikke hvorfor de ikke fikk oksygen..
Mai-Tai

siva83
Hamstrer mat

Post by siva83 »

Her er loggen som ble notert under operasjonen. Beklager om det er noe feil,men vanskelig å tyde skriften:

1 rotte veide 0,5hg
1 rotte veide 0,45hg

det var anbefalt å gi 0,9 ml KETALAK (tror det stpr det) til begge ,men den ene fikk 0.5 og den andre 0,45ml.

Den ene fikk 0,25ml DOMITOR og den andre fikk 0,20ml.

De fikk og 1ml glukose subkutent.
tilslutt fikk de 1mg metakam (smertestillende)

Ingen fikk oppvåkningsprøyte,

de var helt uttørret noe som er rart ettersom de alltid pleier å drikke, drikkeflasken var i orden og min mor hadde hørt de hadde drukket endel ettersom flasken lager lyd.
De var knall røde på lungene som tyder på kveling, men ingen teng til kamp, de låg akkurat som mamma hadde lagt de, flatt og rett ut, med hode litt høyt.

Dødstidspunktet var ca 2030, mindre enn 6timer etter operasjonen, da burde de vært våken. Dyrlegen mente de var våkne for da han skulle klippe av en tråd som var for lang på den ene sprellet han med beina.

dette er det som er kommet frem. de er nå begravd..håper jeg finner ut hvem sin skyld det var ut fra disse opplysningen. noen som har en ide om hvem som har gjort hva galt??
Mai-Tai

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

håper jeg finner ut hvem sin skyld det var ut fra disse opplysningen.
Opplysningene dine i siste innlegget går direkte på det som ble gitt av medikamenter - rett sted for konkrete svar må nok heller være hos veterinærer / klinikker med erfaring. Nå var jo det som var spesielt her nettopp det at veterinæren du valgte manglet erfaring, men han skal ha holdt seg innenfor anbefalte doser, skriver du. Anbefalinger hentes fra lærebøker eller andre med erfaring - uansett bør du dobbeltsjekke med kvalifiserte veterinærer. Om de ikke har noe spesielt å utsette på medikamentene og / eller dosene ligger følgelig problemet andre steder - for tilfeldigheter kan selvsagt utelukkes siden dette gjelder to rotter under identiske forhold og på samme tid og sted.
Trist historie.
Anita

Koala jenta
Markeringsbehov

Post by Koala jenta »

er så lei meg på dine vegne siv anita!!!

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Uff... for et sjokk da :( ... *trøsteklemmer* Håper du aldri opplever noe sånt igjen! :(
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Locked