OT: Hamster avlivet i tollen

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Locked
Anette
Hamstrer mat

OT: Hamster avlivet i tollen

Post by Anette »

Vet ikke om den får lov å bli her siden det egentlig ikke er rotterelatert, men...
Bare en påminnelse om at alle papirer bør være i orden hvis man skal importere rotter (eller andre gnagere) til Norge ;) http://www.sa.no/lokale_nyheter/article2410586.ece

Cavum&absentia

Post by Cavum&absentia »

fy faen, så fælt..

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Hva mener du var fælt med det? At eierne ikke hadde giddet å sette seg inn i reglene, eller at hamsteren ikke rakk å smitte andre hamstere med potensielle sykdommer? Eller noe helt annet?

Cavum&absentia

Post by Cavum&absentia »

nei, kan det være at en stakkars hamster måtte dø pga dumme mennesker??????

eehh?!?!??!

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Ja, det er jeg helt enig i. Jeg håper dette gjør at folk får øynene opp litt.

Rikke
Bygger bol

Post by Rikke »

Jeg er ening at dette er fælt, og at man gang på gang ser hvrdan uskyldige dyr må dø pga. menneskers uvitenhet og tankeløshet...
Når skal folk begynne å ta ansvar for sine handlinger når det kommer til dyr :?:
Hilsen Rikke Karine

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

helt enig i at man skal sette seg inn i regelverket når man tar inn dyr. det er helt gratis og ikke vanskelig. privatpersoner får som regel importtillatelse om de bare gidder å søke.
men det er naivt å tro at papirer eller en veterinærkontroll sikrer at dyret ikke kan overføre smitte. smådyr skjuler sykdom godt, og de fleste veterinærer vet ikke foran og bak på en hamster. eller rotte for den del.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Sykdommer som har store konsekvenser for produksjonsdyr, som f.eks. ringorm, salmonella og myxomatose skal det kontrolleres for av veterinær. Sykdommer som kun rammer rotter (eller hamstere i dette tilfellet) ser de nok ikke særlig nøye på. Det betyr ikke at man skal slurve, man skal selvsagt aldri importere et sykt dyr, men 100% garanti finnes selvfølgelig ikke.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Fant denne artikkelen nå på vg.no
Hvert år beslaglegges det rundt 500 illegale dyr i Norge. 9 av 10 avlives.

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Ikke overraskende tall - eller avgjørelser - igrunn. Tallene kunne sikkert vært høyere, hadde man hatt muligheten til grundigere kontroll - over grenseovergangene så vel som de som ferdes der.

Jeg skulle ønske folk ville tenke litt før de handlet innimellom.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Jeg har lagt artiklen på det danske forum også nu.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Hoyst_87
varamedlem
Kjønn: Kvinne

Post by Hoyst_87 »

Leste avisen i dag, husker ikke om det var VG eller Dagbladet, da så jeg det sto om det samme. Men hadde også med ekorn, papegøye++ på bildene. Var ikke pent, så virkelig fælt ut med de to skjønne ekornene med halsbånd og greier som lå døde. :( For ikke å nevne hamsteren! Og dobermannen med nykuperte ører.. :( Håper virkelig folk får øynene opp for det her nå, og slutter med slik idioti!
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Locked