Ailanis B-Kull

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Kan hende at de hadde noen fødselsfeil eller noe sånn da,eller at de ble ligget i hjel.
Men i så fall 7 små :bravo:
Grattis camomille og erica(og den uvitende far? :lol: )
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Ja han bryr seg ikke så mye tror jeg :lol:

Ja det hender jo det.. er bare så vanskelig å vite når det blir for mange dødfødte, hvis du skjønner..
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Nei,det er ikke godt å si,men hvis det går ann og du fremdeles har dem,kan dem jo sendes inn til obduksjon :hm: ;)
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

I avlsveildeningen står det at hvis hunnen har født mer enn 30% dødfødte unger, så bør hun tas ut av avl. Og hvis jeg har regnet riktig, så er ikke 2 av 9 over 30%. ;) Dette er jo bare i teorien, man må se alle forholdene ann. I ditt tilfelle syntes jeg ikke det er grunn nok, hvis alt går fint med mor og ungene fremover. :)

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

rottegal wrote:Nei,det er ikke godt å si,men hvis det går ann og du fremdeles har dem,kan dem jo sendes inn til obduksjon :hm: ;)
De hadde ikke melk i magen, så de kom vel ikke til frem til moren kanskje...

Nei får ikke gjort det nå, de ligger i fryseren..

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

§ RatGirl § wrote:I avlsveildeningen står det at hvis hunnen har født mer enn 30% dødfødte unger, så bør hun tas ut av avl. Og hvis jeg har regnet riktig, så er ikke 2 av 9 over 30%. ;) Dette er jo bare i teorien, man må se alle forholdene ann. I ditt tilfelle syntes jeg ikke det er grunn nok, hvis alt går fint med mor og ungene fremover. :)

Ok, ja da er det ikke så ille... men hva regnes som dødfødt?

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

viewtopic.php?t=4145

Egentlig er det vel unger som blir født døde, som ordet sier.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

§ RatGirl § wrote:viewtopic.php?t=4145

Egentlig er det vel unger som blir født døde, som ordet sier.
Åja, da er det vel ikke så veldig mye å bekymre meg for.. Visste jo at dette kan skje ofte, men ble usikker i og med at jeg syns jeg ikke hadde fått så alt for mange unger fra før av.. ;)

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Så vidt jeg blev fortalt, da jeg startede med at avle, så er det ikke unormalt at en eller to af de førstefødte er dødfødte, pga. det meget store pres der er lige i starten, når ungerne begynder at komme ud.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Den siste som jeg så uten melk i magen døde for lidt siden... :( Så tre er nå døde...
men heldigvis har alle melk i magen nå! Så jeg tror det skal gå bra med resten :) Camomille er en god mor!

jeg tror jeg har funnet ut kjønnene også!

2 lysøyde (trolig Himalaya) gutter
2 mørke jenter(berkshire og hooded)
2 lysøyde (trolig himalaya) jenter

Anette
Hamstrer mat

Post by Anette »

Gratulerer med de små!!! :bravo: :bravo: :bravo:

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Det blir han nok sikkert, jeg vil vel ikke si at de er direkte pene når de er nyfødte :lol: Blir bedre ettersom dagene går ;)

Bare til informasjon så har jeg byttet tema på kullet. Jeg hadde egentlig Sagaen om Isfolket, men siden det er så mange fine navn der og jeg ikke har så mange å navngi så venter jeg med det tema.. ;)

Nytt tema blir Latinske stjernebildenavn :) Kommer til å legge ut link på siden min for de som skal velge seg ut et navn ;)

Fordeling av unger får jeg nok ikke gjort rikig enda pga jeg ikke er 100% på farge og hvem som er rex ;)

Men siden det nå skjedde noe uventet med at 3 stykker desverre døde, så må jeg nesten ha en bekreftelse fra de som skal ha og de som evt. vil trekke seg.

Jeg har også tenkt litt angående å ikke avle videre på ungen pga de døde. Men jeg er ikke sikker.. Har fått noen råd som sier jeg ikke bør sette avlsforbud, men jeg vil gjerne ha flere synspunkter. Det som gjør det så vanskelig er vel at man ikke helt vet grunnen til at det skjedde, men at det mest sansynelig var trykket fra pressene under fødselen som var årsaken til at de to første døde. Noe som vistnok er normalt!Den siste hadde ikke mat i magen, så han var nok litt svak fra starten slik at han ikke kom til.

Noen har også gitt meg en ide om parre foreldrene på nytt for å se om det var noen andre grunner. Men det blir i så fall ikke enda og vet heller ikke om det blir aktuelt.. Bare tanker fra meg..

Fint om noen kunne si sine meninger..

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

latinske stjernebildenavn, øøøyh! det skulle jeg ha!! men jeg fikk "bare" elleve unger og ikke nok jenter til det. jeg har MASSE navn på lager!
mye, mye bedre enn den teite isfolksagaen.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Fleur

Post by Fleur »

De var kjempesøte =) Håper på bilder HVER uke :D

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

lille lakris wrote:latinske stjernebildenavn, øøøyh! det skulle jeg ha!! men jeg fikk "bare" elleve unger og ikke nok jenter til det. jeg har MASSE navn på lager!
mye, mye bedre enn den teite isfolksagaen.
Synes navnene i Isfolket sagaen er fine ;) Stjernebilder er det så mange av så gjør nok ikke noe om det er flere kull som har de ;)

Har foresten funnet alle rexene nå ;) Blir desverre ingen glatthåret gutt LilleLakris.. Vil du ha jente?

Locked