mandarin/klementin

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Locked
Marcus
Betarotte

mandarin/klementin

Post by Marcus »

Åå! Jippie klarte og stjele en halv båt mandarin/klementin(husker ikke hva jeg spiste :geek: ) i stad! og når Isi luktet en ny lukt, stjal hun også, men hun syns tydligvis ikke det var godt, for hun ga mandarinen/klementinen til Marcus :roll: Såå: er mandarin/klementin(nå er jeg lei av å skrive mandarin/klementin!!) farlig for rottene? dumme meg må jo sefølgelig spise på rommet, så da går det sånn, har bare meg sjøl å takke :geek: Vet at begge deler ikke er så bra for marsvin og kanin, så hvordan er det med rotter og mandarin/klementin??
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Hannerne må ikke få det, fordi der er d-limonene i, som kan forårsage nyre kræft hos dem.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Marcus
Betarotte

Post by Marcus »

:? Men er en liten bit farlig??
Tamara
------------------------

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Det vil jeg ikke tro, bare det ikke er noget den får for tit.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Annbritt wrote:Hannerne må ikke få det, fordi der er d-limonene i, som kan forårsage nyre kræft hos dem.
Det har jeg aldri lest om før. Har du noen link eller nærmere forklaring?

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Det stemmer ikke at noen biter mandarin eller appelsin er farlig! Dette er en av de mytene som det ser ut til å være vanskelig å bli kvitt, og det hjelper ikke at folk sprer om seg med ting de ikke helt har greie på :-P

D-limonene er en av komponentene i sitrusolje. Det finnes i svært liten grad i selve sitrusfrukten, litt mer i skallet, og er ikke skadelig i så små mengder som en rotte klarer å få i seg, selv om den skulle klare å få tak i et helt appelsinskall. Ja, hannrotter er mer utsatt for nyretoksiske effekter av d-limonene enn hunnrotter (og mennesker), men det er fortsatt snakk om så høye doser at man skulle ha foret utelukkende med appelsinskall for å se en effekt! Dette er forsøk som er gjort med rene sitrusoljer eller renset stoff.

Det er mange ting man ikke skal gi for mye av. Ensidig kosthold er nok en mye større risiko for rottene enn noen biter appelsin nå og da. Det er mye sunt i appelsin! :)

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

Godt å høre! :bravo: Rottene mine elsker nemlig mandarin, og får det en gang i blant...ble litt engstelig her nå.
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Marcus
Betarotte

Post by Marcus »

Heidi wrote:Det stemmer ikke at noen biter mandarin eller appelsin er farlig! Dette er en av de mytene som det ser ut til å være vanskelig å bli kvitt, og det hjelper ikke at folk sprer om seg med ting de ikke helt har greie på :-P

D-limonene er en av komponentene i sitrusolje. Det finnes i svært liten grad i selve sitrusfrukten, litt mer i skallet, og er ikke skadelig i så små mengder som en rotte klarer å få i seg, selv om den skulle klare å få tak i et helt appelsinskall. Ja, hannrotter er mer utsatt for nyretoksiske effekter av d-limonene enn hunnrotter (og mennesker), men det er fortsatt snakk om så høye doser at man skulle ha foret utelukkende med appelsinskall for å se en effekt! Dette er forsøk som er gjort med rene sitrusoljer eller renset stoff.

Det er mange ting man ikke skal gi for mye av. Ensidig kosthold er nok en mye større risiko for rottene enn noen biter appelsin nå og da. Det er mye sunt i appelsin! :)
Nå ble jeg letta, fikk litt panikk når Jippie springer over senga og hopper under senga der jeg ikke får tak i henne med en bit! Så Marcus :roll:
Tamara
------------------------

Locked