leser

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

kelly

leser

Post by kelly »

Er inne å leser her på innleggene.Mye intresant.Men slik som dere sier om vanlig spon,er dette bevist at rottene ikke tåler dise fenolene.Jeg har bare litt vanskelig for å tru det.(Jeg er litt slik at ting skal bevises før man kan påstå at ting er fakta liksom).
At de får skader på leveren kan jo også skyldes røyking eller andre ting,mat ?
Løpehjul er jo også blitt brukt i mangen år av flere forskjellige.Det som er fakta der er at mangen har brukt for små hjul.Men om det er stort nok skal det ikke være noen fare liksom. Finnes det noen bevis på at hjul er direkte skadeligt for rottene?Jeg vil heller si (ikke påstå) at for lite bevegelse er mer skadeligt.Om man får for lite bevegelse vil jo muskel massene bli erstattet med bindevev. Og det jeg tror er ganske sansyneligt er at mangen rotter er ganske stive i leddene pga for lite bevegelse fra man får dem fra eksempel fra en dyrebutikk,og når de da får brukt seg litt får de belastningskader pga de ikke er vant med bevegelsene.Kan ikke dette være en mulighet.

Hadde vert intresant å hørt meninger og slikt fra dere andre.

:sol:

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Angående strø:

Denne artikkelen av Heidi Konestabo forklarer hvorfor bruk av spon som strø hos rotter er skadelig. Videre forklarer denne artikkelen av Debbie Ducommun mer inngående om temaet og henviser til vitenskapelige undersøkelser som beviser dette. Det er tydeligvis forsket mye på dette, da jeg ser at noen av undersøkelsene forfatteren refererer til er så gamle som 40 år. Rotter er som kjent mye brukt i forskningsøyemed, og da er det veldig viktig at miljøet de befinner seg i er så sterilt som mulig ved undersøkelser. Hvis ikke, kan forskningsresultatene bli feilaktige.

Angående bruk av løpehjul, har dette vært opp til diskusjon mange ganger. Den beste artikkelen jeg har funnet referanse til, er denne artikkelen av Cia Brändefors. Kort fortalt; forfatteren forteller at bruk av løpehjul styrker musklene på feil steder, noe som påvirker bevegelsesmønsteret til rotten.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Bare for og si det enkelt og greit så har jeg aldri hatt noen rotter som ikke tåler spon,så lenge jeg har brukt spon.
Men det betyr ikke at det er ufarlig.
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

kelly

Post by kelly »

Kjempegode forklaringer.Da er jeg mere med på hvorfor.
Er det noen her som har prøvd ut kattesand?

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Jah.. med ikke så veldig morsomt resultat for de som bor utenfor buret. Ene rotta jeg hadde sto i doen og kastet kattesand og klumper ut mellom sprinklene.. raslet fint i støvsugeren den perioden vi brukte det. Tror de syntes det var ekkelt å tråkke på, for de brukte doen lite i forhold til normalt.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

kelly

Post by kelly »

Nemo wrote:Jah.. med ikke så veldig morsomt resultat for de som bor utenfor buret. Ene rotta jeg hadde sto i doen og kastet kattesand og klumper ut mellom sprinklene.. raslet fint i støvsugeren den perioden vi brukte det. Tror de syntes det var ekkelt å tråkke på, for de brukte doen lite i forhold til normalt.
He he,ikke dumme dyr.Viste hvordan de skulle protestere he he :lol:

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

angående løpehjul:

jeg har tidligere brukt hjul til hamstere, de har jo ingen hale som kan komme i klem og det går greit å finne hjul som er store nok.
likevel syntes jeg det ble for ensformig for dem, og gikk over til å ha forskjellige ting i buret som de kunne klatre på- og selvsagt, ha dem mye utenfor buret. jeg tror personlig det er bedre for dem, men bevis?

da jeg fikk meg rotter hadde jeg kvittet meg med alle løpehjul, og så ingen vits i å skaffe nye da jeg hadde hørt at de lett kunne skade halen.
ryggen også om hjulet var lite.
jeg har to omplasseringsjenter, Missy og Siri, som bodde i et degusbur hvor det var et hjul. begge jentene brukte hjulet. de hadde også veldig "slerkete" haler, og gikk ofte med halen i ring over ryggen.
jeg kunne imidlertid ikke se at de hadde noe vondt. jeg tok det ut anyway.

det har de anntagelig hatt likevel, uten å si noe. jeg oppdaget det pga at Siri hadde en veldig tøff fødsel (hun fikk unger hos meg for en stund siden). nå kan jeg slett ikke bevise at hjul-løping har vært den direkte årsaken, men mye tyder på det. hun hadde ryggsmerter og blødde litt i overkant. dermed ble det stående åpent litt lenge og baselusker krøp opp i livmoren og lagde en himla betennelse. hun var i god form ellers, og jeg har vanskelig for å tro at hun ville hatt en så tøff fødsel om hun ikke hadde løpt i hjul så lenge. halen er jo en forlengelse av ryggraden, og jeg var dum som undervurderte problemet. haleproblemer er lik ryggproblemer hos rotter, ofte. ellers er både hale- og ryggdefekter svært skjeldne på rotter, det er nesten alltid miljøbetinget- les skader.

mvh johanna
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

-Marita

Post by -Marita »

Synes at det er litt rart at hvis spon er så farlig som folk flest påstår, hvorfor selges/anbefales det da i dyrebutikkenbutikken?
(Både folk som arbeider i dyrebutikken og vetrinærer sier jo at rotter skal ha spon i buret)

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

Dyrebutikker flest (neida, ikke alle) har jo bevist at de ikke har filla peiling på hva de driver med, så hovedårsaken ligger nok der. Jeg har aldri sett noen veterinær som har solgt spon, men ble istedet anbefalt avispapir som underlag da vi kom med en syk Ludde i transportbur dekket med spon (før jeg fant NTF, da selvsagt ;) :les: )
Og jeg skjønner ikke at det kan være noen tvil om det påvirker eller ikke; at det ikke brukes i forskningssammenheng pga. dette burde være et godt nok argument i seg selv.
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

-Marita

Post by -Marita »

Maja wrote:Dyrebutikker flest (neida, ikke alle) har jo bevist at de ikke har filla peiling på hva de driver med, så hovedårsaken ligger nok der. Jeg har aldri sett noen veterinær som har solgt spon, men ble istedet anbefalt avispapir som underlag da vi kom med en syk Ludde i transportbur dekket med spon (før jeg fant NTF, da selvsagt ;) :les: )
Og jeg skjønner ikke at det kan være noen tvil om det påvirker eller ikke; at det ikke brukes i forskningssammenheng pga. dette burde være et godt nok argument i seg selv.
Hehe ja det har jeg jo merka egentlig...
Nei er ikke vetrinærer her heller som selger spon, men hørt ofte at de har sagt at rotter skal ha spon.. :|

hamstergangster

Post by hamstergangster »

Maja wrote:Dyrebutikker flest (neida, ikke alle) har jo bevist at de ikke har filla peiling på hva de driver med, så hovedårsaken ligger nok der. Jeg har aldri sett noen veterinær som har solgt spon, men ble istedet anbefalt avispapir som underlag da vi kom med en syk Ludde i transportbur dekket med spon (før jeg fant NTF, da selvsagt ;) :les: )
jeg har sluttet å anbefale spon til rotte eiere etter at jeg leste det her.

Mac dyregod
Sofaspiser
Kjønn: Kvinne

Post by Mac dyregod »

-Marita wrote:Synes at det er litt rart at hvis spon er så farlig som folk flest påstår, hvorfor selges/anbefales det da i dyrebutikkenbutikken?
(Både folk som arbeider i dyrebutikken og vetrinærer sier jo at rotter skal ha spon i buret)
Mye er og etterspørsel. vi har spon i butikken for noen vil absolutt ha det til kanin/marsvin... Ofte og til andre dyr. jeg prøver å få alle ove på bedre alternativer, men det er ikke lett da de fleste ser på det som salgs triks fordi andre strø typer koster litt mer (og varer lenger, men det hører de ikke på)
Så dyrebutikken tar inn det mange vil ha, nok fordi dyrebutikk og er "buissniss" selv om vi gir anbefalinger, så er det noen som skal ha spon samma f.... om de så må reise lenger til en annen butikk... så... derfor finnes spon hos dyrebutikkene... (tror jeg da)
Et liv uten dyr er ikke noe liv

Zakura-chan

Post by Zakura-chan »

Mac dyregod wrote:
-Marita wrote:Synes at det er litt rart at hvis spon er så farlig som folk flest påstår, hvorfor selges/anbefales det da i dyrebutikkenbutikken?
Mye er og etterspørsel. vi har spon i butikken for noen vil absolutt ha det til kanin/marsvin... Ofte og til andre dyr. jeg prøver å få alle ove på bedre alternativer, men det er ikke lett da de fleste ser på det som salgs triks fordi andre strø typer koster litt mer (og varer lenger, men det hører de ikke på)
Så dyrebutikken tar inn det mange vil ha, nok fordi dyrebutikk og er "buissniss" selv om vi gir anbefalinger, så er det noen som skal ha spon samma f.... om de så må reise lenger til en annen butikk... så... derfor finnes spon hos dyrebutikkene... (tror jeg da)
Bruker spon til begge kaninene mine da jeg aldri har sett noen grunn til å bruke annet. Hamsteren er et annet problem...Hun har også spon, men på grunn av den lange pelsen setter det seg fast hele tiden. Har ikke lyst til å bruke trepellets fordi de er så store og det ser absolut ikke noe deilig ut å gå på for de små hampus-potene. :x
Er det noen her som kanskje vet om noe mindre som jeg kan bruke som ikke fester seg til lang hamster-pels?

kelly

Post by kelly »

Jeg har også hatt mangen gnagere av forskjellige typer i alle år.Har altid brukt spon.Gnagerene mine har blitt gamle og aldri tatt noe skade av det.Har hatt mus og avlet en del på dem.De få som er igjen nå,er eldgamle til mus å være.Så de har heller ikke ragert på spon.Rottene jeg hadde brukte jeg også spon til.De ble også gamle.Så,men det vises jo altid at ting ofte er mer skadeligt en man i utgangspuntet tror.

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

både rotter og mus lever uansett ikke så lenge, derfor vil ikke skadevirkningene vises med mindre de obduseres- da ser man forstørret og overarbeidet lever. men siden svært få obduserer smådyr, annet enn i forskermiljøer og i sære tamrottekretser, vil det ikke merkes hvis det da ikke slår ut i sykdom. ser man ikke ytre tegn på sykdom, så vet man jo heller ikke hva som foregår inne i kroppen.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Locked