Avlsdyktig linje eller ikke?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Alvrina
Alfatryne

Avlsdyktig linje eller ikke?

Post by Alvrina »

Trinity og Pippin sine unger fra A-kullet er nå over 1 år. Og jeg har nå begynnt å stille meg selv spørsmål om ungene er gode nok til å kunne bli brukt i videre avl.
Selv har jeg jo et lite ønske om at de kan brukes, men lar sunn fornuft komme i første rekke. Derfor trenger jeg endel råd fra dere, som kan mer om dette enn meg! Vi har jo ikke noe avls råd lengre -så noen må jeg jo spørre ;)

Jeg skal gjøre det lett og kort, så jeg lager derfor en liste for det posetive og en liste for det negative om kullet.

Først det negative:
- Fler tallet av ungene i kullet har for liten størrelse.
- En av guttene har vist dominate trekk.
- En av guttene har et ups kull på 14 unger.
- Den eneste jenta i kullet ble brukt i avl uten tillatelse, jeg vet ikke hvor mange kull hun har fått eller hvordan hun takler det. Da eieren som hadde henne nekter å gi meg informasjon og sier at hun har omplassert henne videre.
- To av guttene i kullet vet jeg ingen ting om da det har vist seg å være umulig å få kontakt med.
- Den ene av Trinity's tanter ble avlivet pga en kreft svulfst.
- Trinity har selv fått LVI på sine eldre dager.
- Pippin's slekt er fremeles ukjent.

Så det posetive:
- Helsen på alle ungene er foreløpig feilfri.
- Fler tallet av ungene har veldig godt gemytt, de er kosete, tålmodige og lette å intodusere med nye rotter.
- Meste parten av Trinity sine søsken lever enda og nermer seg med stormskritt 2 år.
- Pippin ble 2 år og 5 mnd gammel før han ble avlivet -Noe som jeg ser på som en bra alder.

Så, i linja er det rotter med god alder og stort sett godt gemytt. Men det har dukket opp noen minus.
Og jeg lurer på, er det verdt risikoen å bruke rottene videre i avl?
det er jo flere negative pungter på listen en posetive, det gjør saken ganske klar. Men jeg sitter liksom i et dilemma uansett...:?:

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Den gutten som du sier har dominante trekk.. kan du beskrive det litt mer? Å ha noen trekk er jo ikke det samme som å være dominant. Jeg vil vel si det at hadde det væert i mitt kull at en av dem hadde noen trekk så hadde ikke det vært så farlig som hvis han fakitsk var veldig dominant.

Selvfølgelig er det dumt at det har blitt et ups kull der, men det betyr ikke at ungene blir noe dårlige fordet... egentlig så synes jeg det kommer helt ann på hva oppdretter selv synes om parringen. Hadde han/hun egentlig tenkt at de hadde blitt en fin match uansett, så der jo det mye bedre! Men hvis du ikke får kontakt så er det jo litt riski...

Det samme gjelder hun som ble brukt i avl uten tillatelse. Så nå er jo mye av linjen allerede spredt utover. og hvis man ikke vet hvordan det gikk... er det da lurt å spre enda fler? En mulighet er prøve nye midler for å finne informasjon...

Kreft er jo ikke bra men det kommer helt ann på når dette skjedde synes jeg. Hvis det kom når hun var litt over et år er jo ikke det noe bra. Men å få kreft når man er gammel det er veldig vanlig både hos mennesker og dyr . Sånt skjer når man lever så lenge. Ting svikter i kroppen.

Samme synes jeg gjelder lvi... Hvis hun var under 2 år da hun fikk det ville jeg faktisk revurdert dette..

De positive tingene du skrev er jo selvfølgelig bra! Og mange av levealderene er gode!

Men .. samme dilemma hadde jeg for litt siden da jeg skulle finne ny date til Camomille. Den ene av hannene jeg tenkte på var selv en herlig rotte og hadde aldri vært syk.. men det var noen ting i bakover som gjorde at jeg følte meg usikker. Og da sa jeg til meg selv at så lenge jeg er så usikker og ikke selv føler meg sikker på at dette kommer til å bli en god parring, så lar jeg det være. Det var i såfall slik jeg så på det.
Syns det er viktig å være sikker på det man gjør innenfor avlsarbeid ;)
Føler du at det er ting i linjen som du føler er veldig negativt som gjør at du er veldig usikker så dropp det.. men føler du at det kan bli gode unger og du er sikker på det etter at du har sett gjennom informasjonen du har så synes jeg det ikke er noen grunn til å ikke avle. Men da synes jeg det positive må veie opp for det negative slik at ungene blir best mulig! ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Ailani wrote:Den gutten som du sier har dominante trekk.. kan du beskrive det litt mer? Å ha noen trekk er jo ikke det samme som å være dominant. Jeg vil vel si det at hadde det væert i mitt kull at en av dem hadde noen trekk så hadde ikke det vært så farlig som hvis han fakitsk var veldig dominant.
Skal pørve å forklare hva jeg mener med dominate trekk.
Denne hannen, Stein, bodde først hos ei som heter Idamb her på forumet. Han bodde der med broren sin Saki og en til hann som heter Milo. Hele det året som han bodde der var han er snill, tålmodig og grei han. Samme gjelder også Saki. Da guttene var 1 år og 1 mnd, ble de omplasert fra Idamb til Lillenill her på forumet. Det var da problemene oppstod, når de skulle introduseres med hennes to hanner. Stein vil ikke godta dem og lager bare bråk. Og senest i dag fikk jeg PM om at Saki også har laget bråk er er vanskelig å intodusere. Så om det kan kalles for domiante trekk eller aggresjon er jeg usikker på siden det ikke skjedde før de var åver året. Selv synes jeg dette er litt rart siden de er over 1 år, men har jo hørt om liknende tilfeller før. Så nå skal begge kasteres.

Så ja, jeg , revurderer hele greia. Jeg har foreløpig ikke hatt noen planer om avl. Så det avgjør jo uansett saken, spesielt det med Stein og Saki og det med lvi'en.. Er det som gjør det vanskligst. Men må jo også snakke med Ida(Dumbofan90) og Trinitys Oppdretter for å høre deres mening. Men jeg vet godt selv hva jeg ønsker å gjøre. Selv ønsker jeg å sette avls stopp på linja - iallefall på Trinity og Pippin sitt kull. Men har fått endel forespørsler på lån av hanner osv, men har sagt nei til alle som har spurt.

Men takk for gode råd Ailani. Føler meg tryggere på beslutningen min iallefall :akt: :sol:.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Ja jeg har hørt om disse to pøbelne ;) Når jeg tenker aggresjon tenker jeg på å gå til angrep på å skade en annen rotte med vilje, ikke for å forsvare seg men uten grunn. At man sloss litt i starten er ikke det samme. Og at man sloss innimellom er også ikke det samma.. man må nesten se hvor alvorlig slossingen er.

Bra du revurderer og tenker nøye igjennom! :akt:
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Da er det iallefall offensielt at det er satt avlsstopp på Trinity og Pippin sitt kull (Alvrina's Kull A).

Har diskutert dette med Ida (dumbofan90), og vi har blitt enige om at avlsstopp er beste løsningen da disse rottene ikke er egnet til videre avl.

Resten av linja er det opp til Julia (Xerxes'Tamrotter) å vurdere.

Idamb

Post by Idamb »

Jeg hadde jo som kjent disse så kalte pøblene Stein og Saki hos meg et år, og merket ikke noe til aggresiv adferd da i hvertfall. Men det er kanskje noe som kan komme med årene. De tok iallefall greit i mot en liten ny rotte hos meg, men da var de jo unge. Stein var alltid den tøffeste og kanskje "sjefen" i flokken, men det bør ikke nødvendigvis være negativt syns jeg.

Han var den av de 2 jeg ville anbefalt å bruke i avl fordi han var tryggest på en måte. Men dersom de nå er blitt aggressvie så er det vel som Alvrina sier kanskje det beste. Litt trist er det jo, for de var snille, gode rotter før :?

Post Reply