Kull E - vekt på foreldre
Moderator: Moderatorer
Når man kan forsvare å bruke en hann som veier 165 gram mindre enn avlsveiledningen sier, så skjønner jeg ikke problemet med en 50 grams for liten hunn. Ja, jeg vet at hunnene skal føde ungene, men likevel.
Som også nevnt tidligere, så er minimumsvekten på hunner i danmark, 250 gram. Dessuten er problemstillingen tatt opp med danske avlere, som ikke ser noe problem med videre avl. Grønt lys fra avler, så hvorfor ikke utnytte sjansen?
Gummiankalinjen er det mye strid om, så hvem som vil velge å tro på hva, er opp til hver enkelt. Men jeg anbefaler grundig research først, samt å velge hvem du vil tro på. Som Renate sier, så er danskene splittet i to, nettopp på grunn av dette avlsforbudet. De som velger å IKKE avle videre på linjen, og de som avler videre på linjen. Gummianka skal ha fått den mye omtalte svulsten ved sine 2 år.
Har du rotter fra visse oppdrettere i danmark, så har du ganske sannsynlig rotter fra gummiankalinjen. Om man ikke har oppdaget det før nå, så får man skylde seg selv for å være uinteressert i bakgrunnen til rottene man kjøper. Importer man fra Danmark, burde man ha fulgt med såpass at man vet om Gummianka-, Zen Thai- og Jago-linjene.
De "fleste" kullene til de som fortsatt avler på gummiankalinjen, er fra gummianka. Det er ikke noe hokus-pokus, og det er ikke noe å gape over.
Altså, dette er ikke snakk om fargeavl, selv om det kan komme annet enn svart og agouti. Hvis vi skal skape det beste ut i fra de rottene vi har, så må vi bruke det beste vi har. Og noe av det beste vi har, er som denne piken på snart 250 gram. Hun har fortsatt tid å vokse på. Skulle det bli små unger, skal det vel ikke være verre enn å gjøre som labrotte-kullet; holde god oversikt, og sørge for at videre avl skjer på unger med god størrelse, og bruke store hanner i videre avl? Hvis dette med 50 gram er feil, hva er da 165 gram?
Jeg ser ikke helt problemet med dette kullet, kontra det andre.
Som også nevnt tidligere, så er minimumsvekten på hunner i danmark, 250 gram. Dessuten er problemstillingen tatt opp med danske avlere, som ikke ser noe problem med videre avl. Grønt lys fra avler, så hvorfor ikke utnytte sjansen?
Gummiankalinjen er det mye strid om, så hvem som vil velge å tro på hva, er opp til hver enkelt. Men jeg anbefaler grundig research først, samt å velge hvem du vil tro på. Som Renate sier, så er danskene splittet i to, nettopp på grunn av dette avlsforbudet. De som velger å IKKE avle videre på linjen, og de som avler videre på linjen. Gummianka skal ha fått den mye omtalte svulsten ved sine 2 år.
Har du rotter fra visse oppdrettere i danmark, så har du ganske sannsynlig rotter fra gummiankalinjen. Om man ikke har oppdaget det før nå, så får man skylde seg selv for å være uinteressert i bakgrunnen til rottene man kjøper. Importer man fra Danmark, burde man ha fulgt med såpass at man vet om Gummianka-, Zen Thai- og Jago-linjene.
De "fleste" kullene til de som fortsatt avler på gummiankalinjen, er fra gummianka. Det er ikke noe hokus-pokus, og det er ikke noe å gape over.
Altså, dette er ikke snakk om fargeavl, selv om det kan komme annet enn svart og agouti. Hvis vi skal skape det beste ut i fra de rottene vi har, så må vi bruke det beste vi har. Og noe av det beste vi har, er som denne piken på snart 250 gram. Hun har fortsatt tid å vokse på. Skulle det bli små unger, skal det vel ikke være verre enn å gjøre som labrotte-kullet; holde god oversikt, og sørge for at videre avl skjer på unger med god størrelse, og bruke store hanner i videre avl? Hvis dette med 50 gram er feil, hva er da 165 gram?
Jeg ser ikke helt problemet med dette kullet, kontra det andre.
Här tror jag att jag kan säga par ord.
Tycker det är för mycket fokus på vad andra människor gör och mycket uttalande utan att veta fakta. Många dömmer andra, men ser inte på sig själv. Det är lagat en 'veiledning', men först och främst är väl att laga friska och starka linjer som är poänget. Andra ting som vikt och färg är skönhet. Faktiskt mindre viktigt.
Om födselskomplikationer skyldes på vikt är inget bevis på. Jag som har avlat både på små och tjocka råttor vet att det har inte med saken att göra alls. 250 gram höres som en sund och god råtta. Och finner man en matchande hanne på 520 gram är det ju helt toppen.
Födselskomplikationer skyldes på ålder på honan. Problemet uppstår efter att ungarna är fött och inte under födseln. (Behöver inte diskuteras här om unga är sämre mödrar, säger sig själv). Däremot är gamla tunga honor värre med. Honor liksom oss kvinnor som får barn senare för att uppfödaren har bestämt detta kan leda till födselskomplikationer än en ung och slank hona.
*Innlegget er moderert*
Ki
Tycker det är för mycket fokus på vad andra människor gör och mycket uttalande utan att veta fakta. Många dömmer andra, men ser inte på sig själv. Det är lagat en 'veiledning', men först och främst är väl att laga friska och starka linjer som är poänget. Andra ting som vikt och färg är skönhet. Faktiskt mindre viktigt.
Om födselskomplikationer skyldes på vikt är inget bevis på. Jag som har avlat både på små och tjocka råttor vet att det har inte med saken att göra alls. 250 gram höres som en sund och god råtta. Och finner man en matchande hanne på 520 gram är det ju helt toppen.
Födselskomplikationer skyldes på ålder på honan. Problemet uppstår efter att ungarna är fött och inte under födseln. (Behöver inte diskuteras här om unga är sämre mödrar, säger sig själv). Däremot är gamla tunga honor värre med. Honor liksom oss kvinnor som får barn senare för att uppfödaren har bestämt detta kan leda till födselskomplikationer än en ung och slank hona.
*Innlegget er moderert*
Ki

E-mail: snuttiz@hotmail.com
-
- Gammelrotte
Jeg mente ikke å hakke på noen. Jeg spurte fordi jeg ønsket litt mer info om kullet på bakrunn av den informasjonen jeg kom over om slekta. Renate har kommet med gode svar, og hun som oppdretter bestemmer helt selv hva hun ønsker å gjøre. Man har forskjellige meninger, og det skal man få ha, syntes jeg. Jeg mener ikke at denne paringen er helt feil, det er bra at vi har oppdrettere som planlegger og som kan stå for valgene de tar. Så lenge man tar ansvar og prøver å gjøre det beste ut av det man har, så er det godt nok, etter min mening. 

Julianne
Julirottenes omplassering
Sier meg enig i alt her!Adyssa wrote:Här tror jag att jag kan säga par ord.
*Innlegget er moderert*
Ki

Og jeg kan ikke forstå at det skal være så stor forskjell på folk.. For noen er det greit med en hannrotte på 335 gram, 165 gram for lite i forhold til avlsveiledningen men en hunnrotte på 250 gram, 50 gram mindre enn avlsveiledningen er krise....

Skjønner at hunnrotta skal føde, men det er mye viktigere at hun er sunn og frisk og ikke har for mye fett på kroppen enn at hun er de 300 gram.
Når det gjelder størrelsen på avkommet er det nok større sjanse at ungene fra lab-kullet blir små enn disse ungene... Og det er jo det mange er så opptatt av at man ikke skal lage rottene mindre? Men å lage 2 kull med en så liten hann er ok? Ser ikke at han er noe mer unik enn det Cheyenne er....
Men nå er det mine tanker og meninger, og vi er jo forskjellige

-
- Gammelrotte
Jeg ser ikke på folkene, men rottene. Jeg vurderer ikke et kull ut i fra menneskene bak, men rottene som skal brukes. Er det noen her som mener det er krise om det blir en paring? Hvis du tror jeg mener det, så har du misforstått.Anette wrote:Og jeg kan ikke forstå at det skal være så stor forskjell på folk.. For noen er det greit med en hannrotte på 335 gram, 165 gram for lite i forhold til avlsveiledningen men en hunnrotte på 250 gram, 50 gram mindre enn avlsveiledningen er krise....![]()
Julianne
-
- Klatrer på møblene
Det er ikke første gangen denne diskusjonen en oppe, og det blir sikkert ikke den siste heller. Avl er en sak med mange faktorer, og like mange meninger som vi er rotteeiere
Jeg har ingen innspill om hva som er "riktig" og "ikke riktig" - og det er jo heller ingen her som har påstått at de har fasitsvaret.
Jeg håper vi alle klarer å holde en hyggelig tone, selv om en er uenig i noe og sikkert enige i noe annet.
*Deler av innlegget er skilt ut i egen tråd*

Jeg har ingen innspill om hva som er "riktig" og "ikke riktig" - og det er jo heller ingen her som har påstått at de har fasitsvaret.
Jeg håper vi alle klarer å holde en hyggelig tone, selv om en er uenig i noe og sikkert enige i noe annet.
Ærbødigst,
Maja :rottehode:
Maja :rottehode:
-
- Gammelrotte
Det spurte jeg om før jeg fikk svaret ditt der du skriver:renatsko wrote:Du spør om små born er noko for vidare avl, og det er der eg ikkje heilt kan sjå forskjellen på kullet mitt, og labrottekullet? Gjeldt ikkje dei same reglane for alle?
Før det så kunne jeg ikke se noe som antydet til at du ikke tenkte å overse størrelsen til fordel for godt gemytt og helse. Men svaret ditt tolker jeg som om du ikke har tenkt til det heller. Med andre ord vil du unngå å avle på de minste av ungene, hvis jeg forstår deg rett? Og hvis jeg har forstått planene omkring labkullene rett, så har de samme plan der: Unngå å avle på de minste individene og helst finne partnere med fin og god størrelse. Forstår hva jeg prøver å si?Jau, dei kan godt vidareavlast på, dersom ein vel ut rett make til dei. Dersom ein avlar på dei største av dei, og finn store partnarar, skal det glatt gå an å få dei store etterkvart.
Julianne
Nei, ikke egentlig - kan du skrive om dette her uten dobbel / trippel nektelse;Forstår hva jeg prøver å si?
AnitaFør det så kunne jeg ikke se noe som antydet til at du ikke tenkte å overse størrelsen til fordel for godt gemytt og helse. Men svaret ditt tolker jeg som om du ikke har tenkt til det heller.
-
- Gammelrotte
Forstårlig nok, det skrev jeg rotete. :x
Før jeg fikk det svaret jeg siterte fra Renate, så ser jeg ikke at det står at hun ikke kom til å overse vekten i fordel til gemytt og helse. Altså bry seg lite om vekten på avkommene som vil bli brukt i avl. Så leser jeg svaret og forstår at det har hun tenkt å ta hensyn til. Altså unngå å avle på de minste individene i kullet og helst finne partnere med fin og god størrelse. Har jeg forstått det riktig, Renate?
Før jeg fikk det svaret jeg siterte fra Renate, så ser jeg ikke at det står at hun ikke kom til å overse vekten i fordel til gemytt og helse. Altså bry seg lite om vekten på avkommene som vil bli brukt i avl. Så leser jeg svaret og forstår at det har hun tenkt å ta hensyn til. Altså unngå å avle på de minste individene i kullet og helst finne partnere med fin og god størrelse. Har jeg forstått det riktig, Renate?
Julianne
Absolutt enig med Ki.
Som sagt før, så synes eg helse og temperamang overgår størrelse og utsjånad - og det til gangs. Ja visst er Cheyenne 50 gram under det foretrukne, men ho har så mykje positivt å tilby oss at det blir synd å takka nei. Derfor. Parringa skjer ikkje fordi at begge bær på fawn, så det blir søte krølle, gulerot ungar av det - det er kun ein bonus.
Ronja er kanskje ikkje den største oksen på beitet han heller - men han er då jaggu langt frå liten også. Han er kraftig og lang - fastemann. Dessuten er det bra størrelse på søstera og mora, så eg er rimeleg sikker på at størrelsen på kullsyskjena hans var generelt stor. Men sjølv om ho blir parra med ei større rotte, er ikkje det nokon garanti for at dei arvar størrelsen til hannen, så eg kan risikera å få små rotter - men kva så? Størrelsen kan ein jobba vekk i vidare generasjonar, så det ser eg absolutt ikkje på som noko problem.
"Liten og snill" er tross alt betre enn "stor og stygg".
Som sagt før, så synes eg helse og temperamang overgår størrelse og utsjånad - og det til gangs. Ja visst er Cheyenne 50 gram under det foretrukne, men ho har så mykje positivt å tilby oss at det blir synd å takka nei. Derfor. Parringa skjer ikkje fordi at begge bær på fawn, så det blir søte krølle, gulerot ungar av det - det er kun ein bonus.
Ronja er kanskje ikkje den største oksen på beitet han heller - men han er då jaggu langt frå liten også. Han er kraftig og lang - fastemann. Dessuten er det bra størrelse på søstera og mora, så eg er rimeleg sikker på at størrelsen på kullsyskjena hans var generelt stor. Men sjølv om ho blir parra med ei større rotte, er ikkje det nokon garanti for at dei arvar størrelsen til hannen, så eg kan risikera å få små rotter - men kva så? Størrelsen kan ein jobba vekk i vidare generasjonar, så det ser eg absolutt ikkje på som noko problem.
"Liten og snill" er tross alt betre enn "stor og stygg".
Ja, Gummianka fikk svulst.Ailani wrote:Var det Gummianka som fikk denne svulsten? Og når?
Dette gjelde også meg da jeg har broren. Så synes det er interessant. Men synes det er lurt å sjekke opp slike ting før man planlegger så nøye. Et avlsforbud skal jo gjelde når det først er satt uansett grunnen til det.
En jente på 250 gram er ikke så mye.. Da ville jeg funnet en større han hvis jenta er så perfekt at du så veldig vil bruke henne
Jursvulst, om eg ikkje hugsar heilt feil.
Jovisst skal eit avlsforbud gjelda når det først er satt, men det skal då jaggu vera ein grunn til å setja avlsforbud. Uvennskap mellom 2 oppdrettarar er i mi bok ikkje annsett som grunn nok.
Ja, dette gjeldt deg også, då du har broren. Men også for Juvela, for Cats z-kull er teke frå Gummianka linja òg.