Ny retningslinje i avlsveiledningen

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Adyssa
Hamstrer mat

Post by Adyssa »

Ja, bra du förstod att det kunde förbättras.

Jag överdriver inte. Jag har varit med länge här och sett vad den avelsveiledningen har gjort.

Alla har samma mål... friska och goda råttor.

Henrik Olavesen

Post by Henrik Olavesen »

Kommer vi inn på alder og gemytt er det mange meninger.
Rotter blir ikke eldre enn ca 2 år, det er helt naturlig alder for rotter, i naturen lever de mye kortere.
Når det gjelder Gemytt tror jeg mye mer kommer ann på miljø enn på arv, det kan jeg si med egen erfaring.
Det kommer alltid å bli krig rundt veiledningen hvis den ikke blir forandret på enn proff måte, av personer som har avlet rotter i mange år,noe det ikke er mage av,det er fordi mange ikke har lyst til å bli slaktet på forumet fordi de ikke er enige i allt som er blitt sagt og med veiledningen, det er en grunn til alle ups kull.

Vi vil alle ha friske rotter der er vi alle enige.
Men hvordan?

Anette
Hamstrer mat

Post by Anette »

Henrik Olavesen wrote:Styret skrev dette:Avlsveiledningen er jo nettopp en veiledning, jeg skjønner ikke hvorfor det har blitt snakk om regler her i diskusjonen?

Avlsveiledningen ble for mange år siden skrevet for å akkurat være en veiledning ikke en regel.
Men noen liker å ha makt og begynte å kritisere de som har kunnskaper nok til å tenke selv når det gjelder avl og ikke trenger noen form for retningslinjer.
Oppdrettere blir nesten tvunget til å følge veiledningen for å ikke bli slaktet på nettet av enkelt personer eller fra andre steder.
For å si det enkelt følger mann ikke flokken blir mann fryst ut eller ikke få solgt rotter, selv om rottene er friskere og sunnere en andre oppdrettere som følger 100% veiledningen, noe jeg ikke tror noen gjør.

*Innlegg moderert i henhold til forumreglene.*

Man kan se på andre dyr som man har brukt strenge regler for avl, de blir ofte syke og missdannet etter noen generasjoner.
Det er sunt med små og store og til og med rotter som er vært syke.
avler mann kun på rotter som er "sterile", uten sykdommer kan det være at kroppen blir enda sykere når den får en sykdom eller blir gammel, immunforsvaret er ikke som det skal være, kroppen trenger litt sykdom og virus for at kroppen skal kunne lære seg kjempe litt.
Men det er viktig å også bruke hodet litt også oppe i alt dette.

Styret skrev dette:NTF anbefaler at importerte rotter fra kommersielle oppdrett ikke blir brukt i avl.

Styret i ntf må det stå og ikke ntf for det virker som mange medlemer ikke er enige i dette..
Så dette betyr da at det er stopp på all avl,for 100% av alle rotter som er i dag stammer fra utenlandske labbrotte linjer.
Kan ikke medlemmene få stemme på om rotteveiledningen skal bli bygd opp på nytt eller om den skal bli som den er nå, noe som ikke er smart for ntf og for våre rotter.
Som jeg skulle sagt det selv!! Utrolig bra skrevet :bravo:

LILO
Hamstrer mat

Post by LILO »

Anette wrote:
Henrik Olavesen wrote:Styret skrev dette:Avlsveiledningen er jo nettopp en veiledning, jeg skjønner ikke hvorfor det har blitt snakk om regler her i diskusjonen?

Avlsveiledningen ble for mange år siden skrevet for å akkurat være en veiledning ikke en regel.
Men noen liker å ha makt og begynte å kritisere de som har kunnskaper nok til å tenke selv når det gjelder avl og ikke trenger noen form for retningslinjer.
Oppdrettere blir nesten tvunget til å følge veiledningen for å ikke bli slaktet på nettet av enkelt personer eller fra andre steder.
For å si det enkelt følger mann ikke flokken blir mann fryst ut eller ikke få solgt rotter, selv om rottene er friskere og sunnere en andre oppdrettere som følger 100% veiledningen, noe jeg ikke tror noen gjør.

*Innlegg moderert i henhold til forumreglene.*

Man kan se på andre dyr som man har brukt strenge regler for avl, de blir ofte syke og missdannet etter noen generasjoner.
Det er sunt med små og store og til og med rotter som er vært syke.
avler mann kun på rotter som er "sterile", uten sykdommer kan det være at kroppen blir enda sykere når den får en sykdom eller blir gammel, immunforsvaret er ikke som det skal være, kroppen trenger litt sykdom og virus for at kroppen skal kunne lære seg kjempe litt.
Men det er viktig å også bruke hodet litt også oppe i alt dette.

Styret skrev dette:NTF anbefaler at importerte rotter fra kommersielle oppdrett ikke blir brukt i avl.

Styret i ntf må det stå og ikke ntf for det virker som mange medlemer ikke er enige i dette..
Så dette betyr da at det er stopp på all avl,for 100% av alle rotter som er i dag stammer fra utenlandske labbrotte linjer.
Kan ikke medlemmene få stemme på om rotteveiledningen skal bli bygd opp på nytt eller om den skal bli som den er nå, noe som ikke er smart for ntf og for våre rotter.
Som jeg skulle sagt det selv!! Utrolig bra skrevet :bravo:
Enig!!

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

Bare kom på en tanke ang. forslaget om å skrive hele avlsveiledningen på nytt igjen... Er ikke det et såpass omfattende og "dyptgripende" anliggende for klubben, at det burde tas opp til behandling og avgjørelse på årsmøtet og ikke her på forumet? Eller hvordan er gangen i slike saker i foreningen? :?:
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Det burde ihvertfall tas opp for virker som det er mange som ikke helt er enig i det som står i den....
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Det som er litt rart er at det hender iblant at noen sier de er uenig i det som står i avlsveiledningen, men de skriver ikke noen forslag til styret (på mail) om endringer. Ikke kommer de med forslag om å ta det som sak på årsmøtet heller.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Jeg kan si så mye som at jeg er ikke uenig i det som står der, kun at det nye forslaget kan skrives litt annerledes.
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Camilla Ø
Stjeler søppel

Post by Camilla Ø »

Det burde ihvertfall tas opp for virker som det er mange som ikke helt er enig i det som står i den....
Jeg tror ikke nødvendigvis det er riktig, men det er de som ikke er enige i den som skriker høyest.

Jeg mener avlsveiledninger er veldig bra og jeg har stor respekt for all tid og arbeid som har gått med på å utarbeide den. Jeg syns også det er viktig å bruke den som et redskap. Je mener ikke at den skal følges slavisk, og det er jeg veldig sikker på at de som utarbeidet den heller ikke mente, da hadde de ikke kalt det en "veiledning". Men jeg er nå helt sikker på at dersom vi bruker avslveiledningen til å reflektere over hvilke rotter vi vil og ikke vil bruke i avl kommer vi i hvert fall mye bedre ut enn om vi parrer
små og store og til og med rotter som er vært syke
. Vi kommer ingen vei hvis ikke vi har en mening og en retning.

Post Reply