forskjell på sealpoint siamese og vanlig siamese?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ani

forskjell på sealpoint siamese og vanlig siamese?

Post by Ani »

Jeg har lest litt rundt på forskjellige hjemmesider, og ser at det er forskjell på sealpoint siamese og siamese? Hva er egentlig forskjellen? :hm:
For mitt utrente øye syntes jeg de ser ganske så like ut :geek:

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Jeg trodde sealpoint var vanlig siameser jeg.. men brun point. også finnes det andre som f.eks. Blue point..
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Ani

Post by Ani »

Så hva er Tenshi?
Han er brun på snuten, brun ring rundt alle fire labbene, brun nederst ved halen og en brun "stripe" på ryggen.
Lager hjemmeside, og vil ha så riktig info som mulig ^^

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Seal point betyr black point. Altså at rottas farge egentlig er sort. Det er nesten umulig å bestemme farge på "pointet" (snuten og baken) uten å vite rottas genetiske bakrunn. En rotte kan være som Ailani skriver, f.eks. blue point, agouti point osv. Så er man usikker på fargen kan man fint skrive kun siamese. :)

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Tjaa, jeg tror seal point brukes om alle mørke points. Ofte vanskelig å vite (og se forskjell på) sortbasert, agoutibasert og andre mørkbaserte siamesere - for ikke å snakke om himalaya. For å unngå forvirring bør vel seal point fjernes som begrep ;)

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Heidi wrote: For å unngå forvirring bør vel seal point fjernes som begrep ;)
En meget god idé! :lol: *Forvirret*

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Ja jeg har ihverfall hørt at Sealpoint er mørk tegning.. Om det er sort eller brun tror jeg det er seal begge deler men. Er ganske sikker på at mine er det. De er brune ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Sealpoint er kun black point og agouti point. Om de andre farver bruges deres normale farvebetegnelse, feks mink point, blue point, cinnamon point, russian blue point osv.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Hvem bestemmer det? Om vi kaller alle mørke for seal point er vel opp til oss :-P

Jeg synes likevel (selv om noen andre miljøer holder fast på seal point-betegnelsen) at hvis man først skal si noe om fargen på en siameser eller himalaya kan man bruke den "vanlige" fargebetegnelsen. Det er jo snakk om de samme genene.

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

de som "bestemmer" det er de som skriver standarden for hver farge og variant, slik at alle skal bruke like navn på fargene. ideen er mindre forvirring, men funker ikke helt siden england og USA har forskjellige standarder og betegnelser. i de ulike nordiske landene er det forskjellig praksis, noen følger england men andre bruker amerikanske uttrykk.
jeg har ingenting i mot at navn på farger og varianter er bestemt av en eller annen mektig rotteforening over dammen. ryddigere, enklere...
men helst ville jeg hatt det på latin slik som på artsnivå, ikke engelsk.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

lille lakris wrote:de som "bestemmer" det er de som skriver standarden for hver farge og variant
Og i Norge ville det være naturlig at NTF gjorde det, hvis vi skulle ha en standard. Hittil har vi ikke villet ha det, men det betyr ikke at vi ikke kan ha en felles betegnelse for farger og tegninger. Altså, jeg mener ikke at man trenger å ha en "standard" for å ha begreper. Det har vi. De ligger her:
http://tamrotter.com/varianter/
men helst ville jeg hatt det på latin slik som på artsnivå
Det er jeg ikke enig i, da det vil forsterke misoppfatningen at dette har noe med vitenskap å gjøre. Det er et fåtall av fargegenene som er navnsatt av vitenskapelige miljøer (og vi bruker forøvrig ikke latinske betegnelser på gener heller.)

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Nåh, det er såmænd nok bare fordi alle andre lande bruger den betegnelse. Både England, USA og Holland gør så vidt jeg ved, Danmark og Sverige også.
Men hvis I vil være på tværs, skal I være hjerteligt velkomne ;)
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

At mange land bruker en betegnelse som gir mindre mening enn en annen betegnelse ser jeg ikke på som noe hinder for å bruke den andre betegnelsen.

Post Reply