Hør, hør! Rottene våre elsker RM1, som er det absolutt billigste og beste foret vi har brukt til dem. Jeg synes også det er veldig praktisk å kunne kjøpe en hel sekk av gangen; det tar ganske mange måneder før den er oppspist og den kommer tilsendt i posten. Praktisk!
Hvis jeg ikke husker helt feil, er det først rundt 6 måneders alder at rottene er "voksne". Hvis du har rotter som er yngre enn det, kan du godt kjøpe litt RM3 til dem.
Jeg syns ikke dette RM-fóret er så fantastisk.
Det er kanske ok å mate med som törrfór, men du bör absolutt tillby rottene dine ferskmat minst en gang hver dag. (til rottebarn/unge helst 2 ganger).Det kan väre middagsrester eller om du (som jeg) gjör egen ferskmat til rottene. Her hjemme pleier det ofte bli pasta/ris, kött/fisk, grönnsaker (gjerne mais, spinat og erter) og egg. Spinat skal ha positiv effekt mot gul pelsbunn.
Rotter spiser alt og så lenge du unngår for fet, salt og söt mat så går det meste bra!
Poenget med å gi tørrfor er å være sikret at rottene får et balansert kosthold. Når de får det, har de ikke det store behovet for annen mat, men litt snacks er jo alltid godt, enten en er to- eller firbeint.
Det er vel ikke snakk om å mate med bare tørrfôr heller, bare et spørsmål om hvilket fôr andre vil anbefale. Jeg anbefaler RM1 til voksne rotter, fordi det er det beste tørrfôret jeg har sett til rotter.
Tørrforet står jo der hele tiden.Så er det stor stas når jeg spiser frokost og deler opp en skive grovbrød med litt smør på.Ellers gir jeg hovedmåltidet på kvelden,middagsrester el. lignende.Og kanskje litt friske grønnsaker på ettermiddag og agurkskiver til nattmat.