Avlsveiledningen???

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

Alvrina; du sa jo selv i kulltråden til Renate at du kanskje var interessert, og var enig i at vi må bruke det gode vi har.. Så jeg ser ikke helt problemet.

Hvis jeg selv har rotter som fraviker fra avlsveiledningen, men som jeg samtidig vil tro har noe å tilføre den norske rotteavlen, så hvorfor ikke?

Og at disse to kullene er annonsert samtidig, kan vel ha noe med alderen på rottene å gjøre? De er avlsklare.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

renatsko
Bygger bol

Post by renatsko »

Alvrina wrote:Mener ikke at du har sagt noe du ikke har fulgt.
Men når labrotte kullet ble offentlig så kom du og gjorde ditt kull offentlig. Var vel bare et uheldig sammen treff?
Helt ok for meg det, jeg legger meg ikke mye oppi hva andre oppdrettere gjør og ikke gjør. Men jeg hadde ikke fullført en slik parring..
Nei, det var ikkje berre tilfeldigt at kulla vart annonsert på likt, men ikkje av den grunnen du tydlegvis har innbilla deg. Parring mellom Cheyenne og Ronja har eg pusla med ei stund no, men sidan parringa ikkje kjem til å bli før ein gong i mai, ville eg venta litt lenger med å annonsera den. Men då labrottekullet vart annonsert, og dei skal ha to parringar, la eg ut annonsa no, for at ikkje markedet skal vera metta på (lab)rotter til des kullet mitt kjem.

Men litt tilfeldigt er det også, i og med at rottene er avlsklare på likt, og det kan eg ikkje gjera noko med.

renatsko
Bygger bol

Post by renatsko »

Det er heilt i orden, Kamilla. :D

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Intet;Det eneste jeg kan kalle et problem er det at jeg sier at jeg sikter til alle, så begynner Renatsko med at jeg sikter til henne. Hadde jeg siktet til bare henne så hadde jeg skrevet det i en av hennes tråder...

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

Det er jo ikke så veldig mange andre kull enn labrotte-kullet og Renate sitt kull, som har gått på siden av avlsveiledningen i det siste.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

renatsko
Bygger bol

Post by renatsko »

Eg har ikkje påstått at du siktar kun til meg. Men i og med at dette emnet passar godt til kullet mitt, så svarar eg så godt eg kan for min del. Og det eg skriv er ikkje kun til deg - det er også til typen din, som klart siktar denne tråden godt til meg, då han posta den i kull tråden min.

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Har heller ikke sagt at du parrer Cheyenne og Ronja bare fordi at Labrotte kullet ble offentlig. Tror at du har planlagt dette nøye og vet hav du driver med.

Men er det vanskelig å frostå at det er et merkelig sammentreff? på meg virker det allefall sånn. Jeg respekterer at du/dere er uenige i det. Men jeg sier som jeg har sagt mange ganger og det er at "hopper en i havet gjør alle det" og det er sånn jeg tror at det lett kan bli. Det er ikke alle som har like gode rotter som det du har.

Det er ikke vekta til Cheyenne jeg er så uenig i. Jeg synes det er mye mer risikabelt å bruke en hann fra dyrebutikk som så vidt veier over minimums vekten av det som er ambefalt for hanrotter.

renatsko
Bygger bol

Post by renatsko »

Alvrina wrote:Det er ikke vekta til Cheyenne jeg er så uenig i. Jeg synes det er mye mer risikabelt å bruke en hann fra dyrebutikk som så vidt veier over minimums vekten av det som er ambefalt for hanrotter.
No blir eg nesten litt forvirra her.. No skriv du at det ikkje er vekta til Cheyenne du bekymrar deg for, men Ronja? I kull-tråden kjem du tydleg fram med at det er vekta til Cheyenne, og det er ikkje eit ord om Ronja der. Forklar?

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Ok, ble mye rot.

Først om fremst, så hadde ikke jeg parret Cheyenne og Ronja uansett. Jeg er ikke så begeistret for gummianka linjen.
Det at Cheyenne veier for lite er greit nok. Men jeg hadde ikke parret en så liten hunn med en hann som er fra dyrebutikk og som i teilleg veier ganske lite over det som er ambefalt for hanrotter.

Jeg var intressert ja, men nå som jeg vet mer om gummianka linjen, er jeg ikke det likevel. Det er derfor jeg ikke har reservert noen unge fra kullet.

Så, i bunn og grunn er jeg skeptisk til denne parringen. Men jeg tror at du vet hva du driver med, og at du har vett nok til å følge opp.

Siden det ble et sammentreff mellom Labrotte kullet og ditt kull, er jeg redd for at folk som ikke vet hva de driver med bruker labrotte kullet og ditt kull som en unnskylding til å parre rotter som ikke bør bli parret.

Jeg siktet ikke 100% til deg eller labrotte kullet. Hvis du føler det sånn, må jeg bare beklage for det. Jeg mente heller ikke deg da jeg sa at jeg misliker at mange sier en ting å gjør noe annet..

Skjønte du/dere det bedre nå?

renatsko
Bygger bol

Post by renatsko »

Alvrina wrote:Ok, ble mye rot.

Først om fremst, så hadde ikke jeg parret Cheyenne og Ronja uansett. Jeg er ikke så begeistret for gummianka linjen.
Det at Cheyenne veier for lite er greit nok. Men jeg hadde ikke parret en så liten hunn med en hann som er fra dyrebutikk og som i teilleg veier ganske lite over det som er ambefalt for hanrotter.

Jeg var intressert ja, men nå som jeg vet mer om gummianka linjen, er jeg ikke det likevel. Det er derfor jeg ikke har reservert noen unge fra kullet.

Så, i bunn og grunn er jeg skeptisk til denne parringen. Men jeg tror at du vet hva du driver med, og at du har vett nok til å følge opp.

Siden det ble et sammentreff mellom Labrotte kullet og ditt kull, er jeg redd for at folk som ikke vet hva de driver med bruker labrotte kullet og ditt kull som en unnskylding til å parre rotter som ikke bør bli parret.

Jeg siktet ikke 100% til deg eller labrotte kullet. Hvis du føler det sånn, må jeg bare beklage for det. Jeg mente heller ikke deg da jeg sa at jeg misliker at mange sier en ting å gjør noe annet..

Skjønte du/dere det bedre nå?
Då må eg nesten få spørra kvifor du ikkje er så begeistra for gummianka-linja?

Tillet meg å sitera oppdrettaren til Cheyenne, Blackies, i ein PB til meg, om gummianka-linja:
Ud af mere en 170 rotter fra denne linje er der kun 2 tilfælde af kræft (cancer) og af de aggressive tilfælde er der 3 vi ved med sikkerhed, hvor af 2 blev det efter stressende omplaceringer...
2 lærte dominant adfærd fra andre dominante rotter og begge blev kastreret og fungerer nu godt i deres grupper igen...
1 udviklede sig dominant og blev kastreret og fungerer fint igen..

Og til sidst er der 3 der bliver påstået at være blevet aggressive, men som vi ikke tro på, da køberne før har løjet overfor os
Og ja, du har heilt rett i at Ronja kun veg 20 gram meir enn det anbefalte, men som det står i tråden min under genetikk og avl, har mora og søstera ein bra størrelse, så eg vil tru det var eit relativt stort kull, størrelsesmessig. Eg kan ta feil, og enda opp med små ungar - men er det det verste som kan skje? Størrelsen kan som sagt avlast vekk, dersom ein vel avlsrottene med omhu - noko eg absolutt har teinkt å gjera.

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Nettopp,og det er noe som ikke er så vanskelig for rottene her til lands er generelt store.
Så jeg for min del syns E-kullet er et supert forsøk på å få nytt blod til norsk tamrottebestand.
Selv om ronja er dyrebutikkrotte så kjenner jo renate til noe av slekten hans og du har jo selv parret en dyrebutikkrotte med en rotte med kjent slekt så jeg skjønner ikke problemet :roll: .
Ros til Renate,Erika,Pia og fler som innfører gode danske linjer i norsk tamrotteavl :bravo: Image
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

*Tråden er lagt ut på forumet igjen, etter å ha vært til diskusjon hos moderatorene*

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Jeg må bare si at jeg selv nå har brukt en del tid på å undersøke denne gummianka linjen, og ja det er noe groms i den. Men det jeg også kan se er at dette gromset kommer inn sammen med nye rotter. Altså en ny rotte blir parret inn i linjen og så kommer det et kull med mye groms. Ser også at disse nye rotten er parret igjen med en annen som ikke har noe med linjen å gjøre og også der kommer samme gromset til synet i kullet. Så min konklusjon er at de kullene som man ser mye adferdsproblemer og sykdom mest sansynelig kommer fra andre rotter fra andre linjer.

Så er det jo noe som også ligger i linjen, men dette er så lite at jeg syns ikke man skal stoppe en linje pga noe som også ligger langt bak.

Det er heller ikke avlsforbud på hele linjen har jeg forstått, men på de kullene som jeg har nevnt ovenfor.
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Så da er Gummianka frikjendt? ;)

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

frikjent og frikjent... det er jo opp til hver enkelt å stole på infoen da ;) Men jeg ser ikke på den linjen som noen negativ linje lenger. Bare en linje det har vært mye snakk om. Og mye krangling bak, men det har handlet om personene bak. Ikke rottene ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Post Reply