Vurderer å oppheve avlsforbud
Moderator: Moderatorer
Ein kvar med meir enn sagmugg mellom øyra skjønar at det er beteinkeleg å villa bruka ein han som var meint kastrert, i avl (og ja, eg veit det kun er snakk om kanskje). Og når det i tillegg er snakk om aggressivitet i kullet, blir det ganske bak mål.
Og kva skjer med å dra inn både mitt og Pias kull? Meg bekjendt, er det ikkje det denne tråden handlar om, så om folk vil diskutera det - start ein ny tråd. Som Pia seier; ho var ikkje klar over alt dette grumset då ho annonserte kull-planen, så å påstå at ho er snurt pga det, og dermed vil øydelegga for alvrina og ailani.. *Innlegget er endret*
Alvrina:
Du var rask ute til å kritisera kull planen min når den vart annonsert, og det er heilt greit, for du var uenig. No er eg (og Pia) uenige, og då må det vel vera lov for oss å kommentera også? Me har kun kome med fakta, ingen usaklegheitar, så ikkje kom her og sei at det kun er sabotasje. Den må du leinger på landet med.
Og kva skjer med å dra inn både mitt og Pias kull? Meg bekjendt, er det ikkje det denne tråden handlar om, så om folk vil diskutera det - start ein ny tråd. Som Pia seier; ho var ikkje klar over alt dette grumset då ho annonserte kull-planen, så å påstå at ho er snurt pga det, og dermed vil øydelegga for alvrina og ailani.. *Innlegget er endret*
Alvrina:
Du var rask ute til å kritisera kull planen min når den vart annonsert, og det er heilt greit, for du var uenig. No er eg (og Pia) uenige, og då må det vel vera lov for oss å kommentera også? Me har kun kome med fakta, ingen usaklegheitar, så ikkje kom her og sei at det kun er sabotasje. Den må du leinger på landet med.
Jeg er ganske forvirret.....Alvrina wrote:Det er ikke pga ailani , da hadde jeg kanskje ikke vurdert dette i 4 mnd? At jeg vi heve mitt eget avlsforbud er vel ikke værre enn å sette det? Avlsforbudet ble satt pga en missforståelse.

1. Du har vurdert å oppheve avlsforbudet i 4 mnd? Hm, ble ikke dette forbudet satt 25.januar? = 3 mnd....
2. Avlsforbudet ble satt pga en misforståelse?
Du har tidligere sagt at du setter forbudet etter å ha diskutert det med flere? Og etter alt som er skrevet før kan jeg ikke se at det er 1 misforståelse.. Det må i så fall være snakk om flere.
Alt dette står i denne tråden: viewtopic.php?t=5631&highlight=stein+++saki
Jeg sier ikke dette for å være vanskelig, men fordi det er skrevet så mange innlegg om nettopp dene rotta og denne linja. Og du har gang på gang sagt at det er mye dominans osv. Derfor jeg (og flere?) blir forvirret her.
Men man skal ikke forstå alt og man skal ikke være enige i alt.

Jau, du kritiserte kullet - men igjen; det var heilt ok, for det var ting eg hadde spurt meg sjølv om før eg annonserte parringa. I denne tråden verkar det nermast som om du allerede har bestemt deg for at avlsforbudet skal opphevast - og gud vera med den som kjem med kritikk, for det skal ein ikkje ha.Alvrina wrote:Jeg kan ikke huske at jeg har kritisert kullet ditt. Jeg stilte sakelige spørsmål, slik dere gjør nå. Det er helt ok at dere er uenige med meg. Dere får tro hva dere vi om meg og grunnen til hvorfor avlsforbudet heves. Det at Intets kull ble dratt inn var fordi hun selv ville avle på linja.
Og ja, Pia ville avla på den linja sjølv, men som ho sa: ho hadde ikkje gjort grundig nok research før ho annonserte kull-planen. Korleis i alle dagar kan de konkludera med at ho er sur fordi ho ikkje fikk låna Ole, og derfor vil sabotera dette?
Du skriv i første innlegg at du ikkje vil koma med personangrep, men du har kome med 2 veldig klare personangrep på Pia hittil.
missforståelsen har jeg skrevet her før, hun som hadde stein og saki sa at begge rottene var aggresive noe som er feil da det kun var stein som hadde problemer. Hun sa at stein hadde bitt pels av en av de hun hadde fra før. men det stemmer ikke da det var broren til den hun hadde fra før som gjorde det. Og når jeg sier 4mnd så mener jeg at linja har vært vurdert sìden da, ikke forbudet. Det burde i utgangs pungtet ikke ha blitt satt fordi det mest sannsynelig ikke er snakk om arv...
Alvrina wrote:Det at Intets kull ble dratt inn var fordi hun selv ville avle på linja.
Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen:
Grunnen til at det ble annonsert var at jeg var for tidlig ute. Før jeg sjekket all bakgrunn og jeg fikk feil info.
Det er en grunn til at jeg brukte 4 måneder på å planlegge kullet med Xiomara. For å ikke gjøre samme tabbe igjen.
Mange av oss gjør feil første gangen vi vil avle, eller hva?
Hvis du vil diskutere det ytterligere, vil jeg at du lager en ny tråd, for det er faktisk ikke det denne tråden handler om.
Jeg kom på litt sent for å få med meg dette fra starten så svarer litt i hytt og pine. Jeg synes det er dumt at folk antyder ting uten å ha snakket ordentlig med meg. Dette gjelder det med at Alvrina ikke hadde vurdert dette igjen hadde det ikke vært for meg. Når har jeg sagt det? Jeg har kunn ymtet til at det er under vurdering. For å få det helt klart fikk jeg først forespørsel om å hjelpe en oppdretter med et vanskelig valg. Derretter når jeg hørte hvem det var snakk om og vi hadde diskutert litt kom jeg på at noen hadde sagt noe om Saki til meg og at jeg kunne bruke han. Så jeg tenkte og sa at hvis vi kommer frem til at denne linjen kan avles videre på så hadde jeg lyst. For har sett igjennom selv og det er veldig mye bra her.
*Med vennlig hilsen Erica Malene*
Og dine meninger angående dette er basert på?? Kan andri huske å ha sagt noe til deg, dette kommer fra noen andre. Det er ikke alltid det mest pålitelige. Og ja jeg hadde det i tankene, men det var etter jeg hadde hjulpet Alvrina med vurdering slik jeg ble spurt om. Og jeg har aldri sagt jeg VIL heller... det kom helt ann på hvordan dette endte. Hvor mye info jeg fikk ut. Sitter forresten på en annen hanne også, så hvorfor skulle jeg være så opptatt av denneIntet wrote:Det er jo lett å si.Alvrina wrote:Det er ikke pga ailani , da hadde jeg kanskje ikke vurdert dette i 4 mnd? At jeg vi heve mitt eget avlsforbud er vel ikke værre enn å sette det? Avlsforbudet ble satt pga en missforståelse.
Da kan vi jo heller bare si det sånn at man gjør som man vil, og man får tro hva man vil.
Syns det er litt lite tillit blant folk her..
Og nei jeg har ikke ymtet til avlsforbud. jeg ba henne følge det hun følte så vidt jeg kan huske. Skrev også i den tråden at det var mye bra.
Ja det er en kastrat i dette kullet. Hvor mage kull finnes det som ikke har en med et slags problem? Ut av ganske mange rotter syns nå jeg det er få man kan plukke på. Men denne tråden ble jo startet for å høre hva folk har å si og deres mening. OG ikke minst fordi alvrina vil rette opp feil hun har fått hørt og skrevet i tidligere tråder. Syns man burde prøve å være litt mer åpen da. Ja hun satt avlsforbud, men det hadde muligens jeg også gjort hadde jeg fått høre de tingene hun fikk høre den gangen. Men hadde jeg sett etterhvert at noe av dette ikke stemte, så ville jeg også revurdert det. Det synes ikke jeg er noe rart.
*Med vennlig hilsen Erica Malene*
-
- Sover i do
Neo var liksom også "Dominant" men han har bare krangla med den ene rotta mi om sovehuset, når jeg kjøpte større hus ble det bedre. Når jeg tok ut Lesoto sluttet han å krangle. Jeg har nå introdusert 2 nye rotter etter dette uten så mye som et pip. Hannrotter trenger plass for seg selv når de blir gammle å vil slappe av.
Har også sett hvordan Neo er med Saki og det er ikke noen problemer de snuste på hverandre og gikk hver sin vei.
Jeg har hatt Trinity før hun døde av LVI, Når vi fikk henne tilbake så var hun syk og hun ble behandlet men det hjalp ikke, Jeg mener hun ble smitta og pga: at hun som hadde henne lot henne gå på flis/spon. Jeg mener at det ikke er genetisk arvelig for da hadde sønnene hennes hatt LVI, Jeg mener det er mye bra å videreføre. Etter min mening er det mer Positivt en Negativt med denne linja...
Jeg tror Neo var som han var pga: Omplasseringer i hytt og gevær.
Så jeg er Positiv til dette...
Har også sett hvordan Neo er med Saki og det er ikke noen problemer de snuste på hverandre og gikk hver sin vei.
Jeg har hatt Trinity før hun døde av LVI, Når vi fikk henne tilbake så var hun syk og hun ble behandlet men det hjalp ikke, Jeg mener hun ble smitta og pga: at hun som hadde henne lot henne gå på flis/spon. Jeg mener at det ikke er genetisk arvelig for da hadde sønnene hennes hatt LVI, Jeg mener det er mye bra å videreføre. Etter min mening er det mer Positivt en Negativt med denne linja...
Jeg tror Neo var som han var pga: Omplasseringer i hytt og gevær.
Så jeg er Positiv til dette...