Hysky Rotter...
Moderator: Moderatorer
-
- Sover i do
Hysky Rotter...
Hei, lurer på om husky rotter blir mindre tamme en andre rotter, stemmer det? Personlig syntes jeg det virker sånn at fargen har noe å si på gemytet til rottene?
Husky rotter virker mer ville en andre rotter...
Husky rotter virker mer ville en andre rotter...
-
- Sover i do
Jeg tror ikke fargene har noe med personligheten å gjøre!
Det er heller miljøet..
Mine to huskyhanner var verdens mest kosete gutter og elsket alt som var levende,jeg har hatt noen black hooded og,de var så kosete og glade i mennesker at de fikk klatre på buret alene også kom de opp trappen til rommet mitt og der satt den lille rotta mi og lagde koselyder og ville opp
Alle disse rottene kom fra dyrebutikk..har du lyst på en fin rotte som er kosete og glad bruker du masse tid på å få rotta tam!
Det er heller miljøet..
Mine to huskyhanner var verdens mest kosete gutter og elsket alt som var levende,jeg har hatt noen black hooded og,de var så kosete og glade i mennesker at de fikk klatre på buret alene også kom de opp trappen til rommet mitt og der satt den lille rotta mi og lagde koselyder og ville opp

Alle disse rottene kom fra dyrebutikk..har du lyst på en fin rotte som er kosete og glad bruker du masse tid på å få rotta tam!

Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket
Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013
Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013
-
- Gammelrotte
Marcus er/var hvertfall kjempe rolig, selv om han ville leke litt også. Han var den tammeste rotten jeg hadde. Nå skal det sies at han var kastrert, men jeg hadde broren hans også, og han var skikkelig tam han også, og rolig til tider, men nå var det jo mest sannsynlig aggresivitet i slekten dems. (butikkrotter.)
jeg lurer også på hvordan frage/tegning kan ha noe med gemyttet å gjøre
jeg lurer også på hvordan frage/tegning kan ha noe med gemyttet å gjøre

Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3
det kan faktisk det, men det går ikke an å si at "alle huskyer er ville". men noen typer blir mange steder foretrukket fremfor andre, f.eks rex, for å ta et eksempel. i starten var det kanskje lite avlsmateriale, og oppdretteren benyttet den samme rotten/linjen mye. her var gemyttet muligens nervøst eller lignende, og dette ble ført videre. så rexene fra denne linjen ble nervøse av seg. eller huskyene om så var. men de ungene som ikke ble rex eller husky var jo like utsatt for å få med seg det dårlige temperamentet, så man kan ikke si at bare huskyene var det. i så fall var det tilfeldig.§ RatGirl § wrote:Hvordan kan fargen/varianten ha direkte noe å si på gemyttet?
mine første rotter var verdens snilleste huskyjenter, og pewhanner som beit meg til blods mer enn en gang. den ene pewhannen fikk et kull med den ene huskyhoa, hvor oppdretter beholdt en pewjente. jeg fikk alle disse 5 via omplassering, og pewjenta beit like mye som pewhannene. men det var jo ikke fordi hun var pew.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no
www.sjobeng.no
-
- Gammelrotte
Ja, jeg forstår at enkelte linjer ikke er så heldige. Det jeg tenkte på er hvordan man eventuelt kunne sagt at alle huskyer generelt er villere. Altså at gemyttet følger genotypen, tenkte jeg. Det er vel ikke mulig, eller?
Julianne
Julirottenes omplassering
Julirottenes omplassering
Tja, kommer jo ann på om dette er forsket nok på eller ikke?
Det jo slik hos hunderasen Engelsk Cocer Spaniel (dette har jeg skrevet her før), at røde hunder er med skrape og aggressive enn f.eks sorte eller roan fargede hunder. Men man kan på en måte ikke sammenlikne rotter med hunder, for på hunder er det mye som har med hver enkelt rase å gjøre. Men hos Coceren har visst fargen mye å si på gemyttet.
Det samme går visst igjenn hos hester og katter, røde hester er mer grettene enn f.eks sorte. Skilpaddefargede fargede katene er mindre sosiale med mennesker(skye) med andre katter.
Så når det er sånn hos mange andre dyr, så kan det være slik med rotter også. Men i og med at de fleste mener at det ikke er slik med rotter, så har vel forskningen funnet ut at det ikke er sånn? eller så har de ikke forsket særlig på det i det hele tatt...
Det jo slik hos hunderasen Engelsk Cocer Spaniel (dette har jeg skrevet her før), at røde hunder er med skrape og aggressive enn f.eks sorte eller roan fargede hunder. Men man kan på en måte ikke sammenlikne rotter med hunder, for på hunder er det mye som har med hver enkelt rase å gjøre. Men hos Coceren har visst fargen mye å si på gemyttet.
Det samme går visst igjenn hos hester og katter, røde hester er mer grettene enn f.eks sorte. Skilpaddefargede fargede katene er mindre sosiale med mennesker(skye) med andre katter.
Så når det er sånn hos mange andre dyr, så kan det være slik med rotter også. Men i og med at de fleste mener at det ikke er slik med rotter, så har vel forskningen funnet ut at det ikke er sånn? eller så har de ikke forsket særlig på det i det hele tatt...
jeg har i hvert fall aldri møtt røde hester som kunne tilsies og være mer gretne enn andre. ikke skilpaddefarga katter heller, med unntak av to stykker som har vært innekatter hele sitt livog aldri sett andre dyr eller folk enn eieren. da er jo ikke det så rart.Alvrina wrote:Det samme går visst igjenn hos hester og katter, røde hester er mer grettene enn f.eks sorte. Skilpaddefargede fargede katene er mindre sosiale med mennesker(skye) med andre katter.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no
www.sjobeng.no
Okei, mulig jeg har tatt feil da...Sjobeng wrote:jeg har i hvert fall aldri møtt røde hester som kunne tilsies og være mer gretne enn andre. ikke skilpaddefarga katter heller, med unntak av to stykker som har vært innekatter hele sitt livog aldri sett andre dyr eller folk enn eieren. da er jo ikke det så rart.Alvrina wrote:Det samme går visst igjenn hos hester og katter, røde hester er mer grettene enn f.eks sorte. Skilpaddefargede fargede katene er mindre sosiale med mennesker(skye) med andre katter.
Men hva med hunder da?