Ny rotteeier!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Malin :)

Ny rotteeier!

Post by Malin :) »

Hei!
Jeg fikk i går to rotter i bursdagsgave. Har aldri hatt rotter før, så jeg kunne gjerne trengt litt hjelp av dere! Det er to gutter, og dem er fryktelig redde. Han ene biter hardt hvis man stikker hånda inn og den andre bare gjemmer seg. Hva kan jeg bruke som godter for at de skal bli kjent med meg, og hvordan skal jeg gå fram slik at de kan bli mer tamme?

Alle svar mottas med takk!

PS: Begge er kjøpt i dyrebutikk og de er rundt 10 uker gamle.

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Først!
Ikke reager på bitingen selvom det er ubehagelig,for hvis rotta finner ut at den slipper å bli hold hvis den biter så fortsetter den.
Prøv å få dem ut av buret ved å gi dem godbiter og vis dem at du er snill.
Lykke til og gratulerer med rotter :bravo:
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Jeg har lest at et godt tips mot biterotter er å bruke arbeidshansker den første tiden man håndterer dem. Da gjør det ikke (så) vondt at de biter, og rotten blir lei av å prøve seg.

Når det gjelder sky rotter er det ikke så mye annet å gjøre enn å tvinge dem til å være sosiale, tror jeg. Det er litt feil årstid å slippe rotten til under genseren - de færreste orker to lag med gensere nå. Men hvis du kan sitte med den i et tynt teppe på fanget, eller gå med den på skulderen, vil den i alle fall venne seg til deg. De aller fleste rotter overkommer sjenansen på sikt.

Inger

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Gratulerer med rottene og velkommen hit! :)

Anbefaler deg som fersk i rotteverdenene å lese Heidis RotteFAQ: http://awas.nvg.org/faq/ - spesielt da 4. Hvordan får jeg rotta tam?

Takk alle sammen :) Skal prøve det hansketrikset som ble nevnt! Må vel bare være tålmodig og vente, selv om det ikke alltid er like spennende ;)

jeg bare lurte på noen ting til:

Jeg har buret stående oppe hele tiden slik at de kan bli vant med å gå ut, men alt de gjør hele dagen er å sove. De har vært såvidt ute av buret, men da bare spurter de inn igjen så og si med en gang. Hva kan jeg gjøre for at de skal bli interessert i å gå ut av buret?

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Legge mat utenfor ol.
Ting som er spennende,kanskje du burde ta dem ut med tvang og kose dem og ha dem ute hele tiden ,i noen dager bare for å prøve ;)

Hvil i fred

Går det og ann og gjøre buret litt mer "kjedelig" for en periode, slik at de vil komme ut og? Sitter her og ser på de små krabatene som bare sover og sover. Skulle ønske de var våkne nå:)

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Det er normalt at de sover til ganske sent på kveld.De er nok ikke særlig ivrige på aktivitetene dine da ;) Tror du må ha dem på skulderen\i genseren hver dag.Ta ikke fra dem ly og tryggheten i buret,da blir de bare mer utrygge. :)

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Mange rotter er veldig raske med å løpe inn i buret igjen, selv når de er tamme nok til å komme springene for en kos så snart eieren viser seg.

Hvis du skal hindre dem i å løpe tilbake til buret, må du kanskje lufte dem et sted hvor de ikke kan bruke den retrettmuligheten. Helst et sted hvor de ikke engang ser buret.

Noen rotter er litt for sprettne til at gensertrikset fungerer. De er nedad bukseben eller opp på stolrygger før du har fått sukk for deg.
Hvis du ikke har et høyt bord eller et slikt sted de kan være med deg ved siden av, kanskje du har et dusjkabinett du kan krype inni med dem. Eller et badekar. Bare sørg for at de har noe de kan stå på, noe å krype inn i, og helst noe å klatre på. De liker ikke de glatte sidene og bunnen på badekar. I dusjkabinettet og badekaret blir det vel så trangt at de fint kan klatre på deg! Så lenge du sitter der sammen med dem, prater til dem og klør litt på dem, vil de venne seg til deg.

Inger + :rightrat: :rightrat: :rightrat: :rightrat: :rightrat:

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Hvis du kjøper en tam hannrotte fra oppdretter som elsker å være ute følger gjerne de andre etter og skjønner at det er kjempekult med mennesker :D

Hvil i fred

Å, det er så artig nå, for de bare mer og mer tamme! Har de siste nettene sitti oppe, for det er så og si den eneste gangen de IKKE sover! Han ene begynner og få veldig tillitt til meg. Han spiser av hånda, og jeg kan løfte han opp og ta på han osv. Han er også veldig nysgjerrig og skal alltid bort og få oppmerksomheten min når jeg sitter og ser på tv! Han nadre er desverre veldig skeptisk. Vil iblandt spise av hånda, men alt er opp til han. Heldigvis prøver han å leke litt tøff og følger etter han andre hvis han går bort til meg!

Har idag sitti med den tøffe i genseren og han storkoste seg virket det som. Han begynte og vaske seg og la seg godt til rette i armen min. Og så ser det ut som han liker at jeg stryker han i pannen og bakover. Da er det nesten så han sovner! Men hva er den lyden rottene driver med hele tiden, sånn tanngnissing?

Har buret oppe på et bord, og der går dem ikke ned fra. Har diverse ting på bordet som de liker. Håndklær og tomme kjekspakker som dem er kjempe spennende! OG cd-stabler er en stor favoritt!

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Gnissingen er en koselyd,kjempe morro at de har blitt tammere.
Fortsett slik så får du noen flotte karer :thu:

Hvil i fred

Post Reply