Hakkeorden, rang og avl...

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

veldig interessant tema!

jeg synes det er verdt å merke seg en ting angående alfaer: mennesker har hatt ulikt syn på hvordan en alfa skal være, eller er: det er ikke lenge siden alle hundeintruktører ba eeierene ta kontroll ved å slenge bikkja i bakken, sette seg overskrevs på dyret og bite dem skikkelig i strupen- fordi dette gjorde visst ulvemor.

nyere forskning har vist at det er litt mer nyansert enn som så.
ulver og ville hunder har en hakkeorden, ja, men den er ikke basert på vold. derimot kan de gjerne være ganske fysiske med hverandre, men samtidig brukes masse kroppsspråk og lyder. en god leder skal kunne ta ansvaret for flokken og reagere når det trengs- men ikke føre flokken opp i farefulle situasjoner bare på dritt, eller straffe undersåtter unødvendig hardt.

poenget mitt (etter en halv side hundeprat) er at det må gå ann å bruke en lugn alfa eller hvilken som hels annen rotte flokken, hvis den er frisk og sterk og snill.

litt hundeprat til på tampen: brukshundfolk velger gjerne en alfa med mye guts, mens betaer er ofte koseligere familiehunder. en utstillingshund kan godt være flott og passe cocky, men ikke helt spinnvill. det spørs hva du og omgivelsene kan takle, og hva du skal for noe med dyrene dine.

i naturen er selvsagt alfaene uunnværlige, og vil helt naturlig få avkom etter seg. men det får også de langlave i flokken- i smug. de som er virkelig pinglete, vil ikke klare å dra noen damer. dette ansvaret må vi oppdrettere ta seriøst. vi må ikke velge de altfor blaute og ikke de uberdominante som har misforstått greia med godt lederskap.
ikke sant?
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Helt enig med deg Lille_Lakris! :D

Tror det kan være like 'ille' å avle på en superstreng alfa som en super feig beta...

Post Reply